مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

9 تعهدی که زوجین در یک رابطه عاشقانه سالم نسبت به یکدیگر دارند!

روابط ما آینه تمام قد شخصیت و روحیات ما هستند, به همین دلیل توجه کردن به آنها بسیار ارزشمند است. آشنایی درست و سالم با فردی که عاشقش هستیم؛ موجب بیدار شدن و روشن شدن اعماق تاریک وجود ما می شود.   روابط ما آینه تمام قد شخصیت و روحیات ما هستند, به همین دلیل توجه کردن به آنها بسیار ارزشمند است. آشنایی درست و سالم با فردی که عاشقش هستیم؛ موجب بیدار شدن و روشن شدن اعماق تاریک وجود ما می شود. در یک رابطه عمیق عاطفی, براساس نظر بهترین روانشناس ایرانیان تعهداتی بین زوجین ایجاد می شود که موجب قوی تر شدن آن پیوند عاشقانه می شود. در ادامه این مقاله به بررسی 9 تعهدی که در یک رابطه عاشقانه بالغانه وجود دارد، خواهیم پرداخت پس لطفا به خواندن ادامه دهید.

یک) ما تعهد می دهیم که هشیار باشیم که چگونه کودکی مان، روحیات و باورهای امروز ما را تحت تاثیر قرارداده است: هر یک از ما می دانیم که انسانی که امروز هستیم و روابطی که درگیرشان هستیم نشات گرفته از ارتباط اولیه ای است که با مراقب خود داشتیم. به همین دلیل این موضوع رابطه عاطفی آدمی را نیز تحت تاثیر خود قرار می دهد و زوجینی که دارای بلوغ عاطفی هستند نسبت به این موضوع آگاهی دارند و آن را مد نظر قرار می دهند.

دو) ما تعهد می دهیم که نسبت به هم با صداقت و شفافیت تمام برخورد کنیم: منظور از صداقت و شفافیت طبق نظر مشاوره ازدواج ایران این است که یکدیگر را همچون آبی زلال و بدون قضاوت به تماشا بشینیم. سعی کنیم تا از چشمان یکدیگر به موضوع نگاه کنیم و اگر موضوعی برای پارتنرمان سخت ودردناک است با او همراهی کنیم و اجازه دهیم تا از سختی ها عبور کند و به رشد برسد.

سه) ما تعهد می دهیم که خود و یکدیگر را ببخشیم (البته نه همیشه بلکه اغلب اوقات): منظور از این جمله این نیست که شریک عاطفی هر کاری که کرد او را ببخشیم و این فداکاری را به حساب عشق بگذاریم. بلکه باید اولویتها و خط قرمز های خود را مد نظر قرار دهیم. چرا که بخشیدن آسان و بی دلیل نه تنها مشکلی حل نمی کند؛ بلکه مشکل هم اضافه می کند.

چهار) ما متعهد می شویم, این فانتزی که همیشه روابط عاشقانه باید سرشار از شور و اشتیاق باشد را فراموش کنیم: گاهی اوقات باورهای اشتباه؛ می توانند یک رابطه سالم را دچار مشکل کند. طبق اطلاعاتی که توسط روانشناس خانواده خوب ایرانی بدست آمده است قرار نیست که در یک رابطه عاطفی همیشه به دنبال شور و اشتیاق بود بلکه باید تلاش کرد تا صلح و اعتماد را ایجاد کرد.

پنج) ما تعهد می دهیم که به سیستم عصبی خود و پاسخی که به مشکلات می دهیم هشیار باشیم و شیوه درست حل مسئله را بیاموزیم: در هر زندگی چالشها و فراز و فرود هایی وجود دارد که می تواند موجب برون ریزی و واکنشهای عصبی بسیاری شود. خیلی اوقات عدم آگاهی می تواند موجب مشکلات بسیاری در مدیریت خشم شود اما در یک رابطه عاشقانه سالم؛ آدمها تلاش می کنند تا نسبت به ضعفهای خود آگاهی پیدا کنند و آنها را رفع کنند و میدانند که اگر اوضاع سخت شدند می توانند به خود استراحتی کوتاه بدهند.

شش) ما متعهد می شویم که نسبت به یکدیگر آسیب پذیر باشیم و از ضعف های خود نترسیم: یکی از مهم ترین مواردی که امروزه در بین زوجین سالم دیده می شود این است که اجازه می دهند کنار هم آسیب پذیر باشند. آسیب پذیر بودن یعنی "خودواقعی" بودن. یعنی اگر ترسیده اید خیلی راحت با پارتنر خود صحبت کنید و بگویید که که نیاز دارید تا فهمیده شوید و فردی به شما یادآوری کند که دوست داشتنی هستید.

هفت) ما متعهد می شویم که یکدیگر را به رشد و پیشرفت تشویق کنیم: در یک رابطه درست، انسانها تلاش می کنند تا بال پرواز هم باشند و کنار یکدیگر احساس آرامش و صلح کنند. یک رابطه عاشقانه سالم در دنیای پر از هرج و مرج بیرون؛ آرامش و آزادی خاص با خود به همراه دارد.

هشت) ما متعهد می شویم که انتظارات غیر واقع بینانه را از خود دور کنیم و تنها خود ا مسئول برآورده کردن آرزوهای خود بدانیم: خیلی اوقات زوجین از یک رابطه عاشقانه تصورات غیر قابل قبولی دارند که می تواند بسیار آسیب زننده باشد. این تفکرات اصولا با کلماتی مانند باید این باشی؛ باید اینکار را انجام بدهی؛ اگر اینطوری شد پس باید اونطوری بشه  و... آغاز می شود و با اجبار همراه است. هر یک از زوجین جدا از "ما" یک فردیتی دارند که تنها خودشان باید برای تحقق آروزهای آن تلاش کنند نه شخص دیگری!

نه) ما متعهد می شویم به ایجاد دوستی؛ احترام متقابل و صمیمیت: این مورد درست است که آخرین نوع تعهد است اما اساسی ترین و پایه ترین نکته است. برای داشتن یک رابطه خوب باید تلاش کرد تا رابطه ای صمیمانه همراه با درک متقابل ساخت.

سخن پایانی:

اگر شما نیز در رابطه ای عاشقانه هستید و خواهان یک رابطه سالم هستید؛ بهترین کار مراجعه به مطب تخصصی روانشناسی و صحبت با یک روانشناس حاذق و کارآمد است. مطب روانشناسی انتخاب نو در شهر تهران از کلینیک های معروف روانشناسی است که با روانشناسانی متخصص آماده کمک و همراهی با شما می باشد.+

نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.