مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

چرا برای پارتنرم انقدر سخت است که ابراز احساسات کند؟

هر انسانی بسته به شرایط و موقعیتی که بزرگ شده است دوست داشتن را یاد می گیرد و آن را ابراز می کند. طبیعتا ما انسان ها به شیوه ای رفتار می کنیم که برایمان راحت تر است و تلاش می کنیم تا خود را وارد موقعیت های سخت نکنیم. 

 هر انسانی بسته به شرایط و موقعیتی که بزرگ شده است دوست داشتن را یاد می گیرد و آن را ابراز می کند. طبیعتا ما انسان ها به شیوه ای رفتار می کنیم که برایمان راحت تر است و تلاش می کنیم تا خود را وارد موقعیت های سخت نکنیم. اگر مراقبان ما در گذشته؛ افرادی بودند که عشق و محبت خود را از طریق خریدن وسایل مورد نیاز ما ابراز می کردند براساس نظر روانشناس مشاوره در اکثر مواقع  ما نیز یاد می گیریم که اینگونه به پارتنرمان ابراز عشق کنیم. طبق بررسی های انجام شده کودکان آنقدر صادق و درگیر تقیلد از بزرگسالان هستند که حتی رفتار های اشتباه آنها را نیز مورد سرمشق خود قرار می دهند. آدم ها کوچک سالهای دور بزرگ می شوند و وارد روابط عاشقانه می شوند و آنوقت است که اگر شیوه ابراز عشق و نیاز های طرفین با هم فرق داشته باشد فراز و فرودهای رابطه آغاز می شود. اگر شما نیز هم اکنون در رابطه ای هستید که فکر می کنید آنطور که باید از سمت شریک عاطفی تان مورد لطف و محبت قرار نمی گیرید این مقاله می تواند برای شما مفید باشد، لطفا به خواندن ادامه دهید.

*انسان ها به این سه طریق ابراز احساسات می کنند:

آدمها پیوسته مراقب این هستند که از خودشان مراقبت کنند و حواس شان هست که کاری نکنند که بقایشان به خطر بیوفتد و دقیقا بر اساس همین موضوع است که واکنشهای خود را انتخاب می کنند. البته که این مراحل و انتخاب ها همیشه محسوس و از روی عمد اتفاق نمی افتند و خیلی اوقات ما از آنچه می کنیم آگاه نیستیم. سوالی که شاید در این لحظه، ذهن را به خود مشغول کند این است که هر انسان بر چه اساسی ابراز احساسات می کند؟ این سوال سه جواب دارد که در ادامه به آنها پرداخته ایم:

اشخاص به سه شیوه دوست داشتن خود را ابراز می کنند:

یک) به شیوه ای که با آن راحت تر هستند و بهتر می توانند آن را مدیریت کنند.

دو) به طریقی که در گذشته آموخته اند و به خودشان دقیقا به همان شیوه؛ عشق و محبت ابراز شده است.

سه) به اندازه ای که از رابطه امنیت و آسایش می گیرند.

همانطور که در بالا گفته شد؛ هر انسانی به دنبال محافظت از خود است و ملاک این محافظت, تجربیات گذشته است. فردی را تصور کنید که به مرکز مشاوره ازدواج ایرانیان مراجعه می کند و مشکل خود را اینطور بیان می کند که هرگاه روابط عاطفی او وارد مراحله صمیمت می شود، او رابطه را بر هم میزند و نمی داند که دقیقا چرا اینکار را می کند؟ تحلیل های انجام شده بر روی این فرد نشان می دهد که او با والدینی غفلت زده بزرگ شده است که فرزندشان هیچگاه اولویت آنها نبوده است. کودک غفلت زده با شواهد به دست آمده از زندگی خود؛ ناخودآگاه به این نتیجه رسیده است که جدی شدن یک رابطه همه چیز را بر هم می زند. وقتی والدین او به او آنقدر بی تفاوت بودند؛ یک شریک عاطفی نیز می تواند دقیقا همینکار را با او بکند. پس ترجیح می دهد تا فاصله خود را حفظ کند و نگذارد تا دوباره ضربه بخورد. به یاد داشته باشید که آدمها همیشه شیوه ای را انتخاب می کنند تا دوباره طرد و زخمی  نشوند!

*دوستت دارم های دیگران را بشنوید، حتی اگر آن را به زبان نیاورند.

اشتباه نکنید، قرار نیست تا با برچسب های زنانه و مردانه موضوع را به اتمام برسانیم و بگوییم زنها بیشتر کلامی ابراز احساسات می کنند و مردها بیشتر با رفتار خود؛ ابراز علاقه می کنند. ما قرار است که فراتر از جنسیت بگوییم که هزاران انسان با هزاران روش گوناگون می توانند بگویند دوستت دارم! در این دنیا زنانی هستند که با رفتار خود به پارتنرشان می گویند که دوستش دارند؛ مادرانی هستند که با چیدن میز صبحانه و درست کردن نان مورد علاقه فرزندشان به او می گویند که دوستش دارند و پدرانی که بعد از هر پیام و مکالمه نام فرزند خود را صدا می زنند و به او می گویند که دوستش دارند و ابایی ندارند از اینکه ابهت خود را از دست بدهند. در جهان تفاوتها هر انسانی به شیوه ای خاص ابراز محبت می کند. براساس اطلاعات بدست آمده از مراکز مشاوره خانواده ایران زمانی که اندکی؛ از آدمهای زندگیمان فاصله می گیریم و زندگیشان را مرور می کنیم کمتر بابت نبودن ها و کم گذاشتن هایشان ناراحت می شویم و در عوض شروع به همدلی می کنیم. اگر بدانیم که هر انسانی برای خود زخم ها و ترسهایی دارد که او را تبدیل به انسان امروزی کرده است کمی آرام می گیریم و تلاش می کنیم تا دنیا را هرچند کوچک از نگاه او ببینیم.

*همسرم را درک می کنم اما از او توقع محبت بیشتری دارم.

درست است که انسان ها باید تلاش کنند تا نسبت به جهان یکدیگر آَشنا شوند اما در مقابل، خود نیز دارای نیاز هایی هستند که لایق توجه و احترام هست. در یک رابطه عاشقانه، خوب است که زوجین متوجه شوند که هریک چگونه ابراز احساسات می کند اما عمل کردن به این موضوع می تواند کار سخت و طاقت فرسایی باشد، چرا که نماد اصلی ابراز احساسات در عشق، در آغوش کشیدن یکدیگر و استفاده از کلمات محبت آمیز است. باید تلاش کرد تا با کمک روانشناسان بهترین مطب روانشناسی مانند کلینیک انتخاب نو؛ نسبت به یکدیگر و رفتارهای هم به شناخت بیشتری رسید و شفاف تر شد. تنها به این شیوه است که می توان اعتماد سازی کرد و رابطه را تبدیل به بستری امن برای خوب کردن زخم های گذشته قرار داد. به یاد داشته باشید که تنها عشق است که می تواند قدرت جنگیدن دوباره را به انسان دهد و باورهای غلط گذشته او را پاک و خاک کند.

نویسنده: محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 22795735

آدرس : قیطریه بلوار کاوه جنوب نرسیده به خیابان دولت نبش کوچه اخلاقی غربی پلاک 29 طبقه3

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.