مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

آیا در رابطه شما صمیمیت وجود دارد؟ (بررسی ابعاد نه گانه صمیمیت)

 از ابزارهای مهم و اصلی که هر شخصی برای زندگی موثر و سالم به آن نیاز دارد برقراری رابطه مفید است. 

 از ابزارهای مهم و اصلی که هر شخصی برای زندگی موثر و سالم به آن نیاز دارد برقراری رابطه مفید است. رابطه مفید و موثر یک اتفاق دو طرفه است و تنها برای یک نفر نیست. طبق هرم مازلو یکی از نیاز های انسان حس تعلق است که با برقرای یک رابطه صمیمانه می توان به این نیاز به صورت صحیح پاسخ داد. در مورد صمیمت هریک از روانشناسان و مشاوران خانواده تعریفی منحصر به فرد رائه داده اند که صمیمیت را از دیدی جدید معنا و تعریف می کنند. صمیمیت را می توان یک رابطه عاشقانه و نزدیک با شخصی دیگر معنا کرد. این رابطه عاشقانه به نحوی است که افراد هیجانات و احساسات خود را بدون هیچ گونه ترس و نگرانی ابراز می کنند؛ چرا که می دانند قضاوت نخواهند شد. در یک رابطه صمیمی افراد نمی ترسند از اینکه خود واقعیشان را بروز دهند و حس خودمانی بودن می کنند. در این مقاله قصد داریم تا صمیمیت را از نه بعد گوناگون بررسی کنیم و با آنها آشنا شویم.

یک) صمیمیت عاطفی: صمیمت عاطفی به معنی همدلی و ارتباط برقرار کردن با احساسات همسر یا پارتنر خود می باشد. این همدلی تنها در احساسات مثبت مانند خوشحالی و نشاط نیست بلکه در مورد احساسات منفی مانند خشم و حس گناه هم صدق می کند. در صمیمت عاطفی ما این حس را به طرف مقابل می دهیم که در تمام شرایط کنار تو خواهم بود و نترس از احساساتی که تجربه می کنی. برای مثال تصور کنید همسر شما که یک مدیر موفق است و بین کارکنان خود فردی مقتدر و رهبری قوی است در کار خود به چالشی برخورد می کند که او را به هم می ریزد. اگر در رابطه شما صمیمیت عاطفی جریان داشته باشد او به راحتی می تواند از شکست و احساسات خود صحبت کند و نترسد از اینکه در چشمان شما در این حال فرد قویی جلوه نمی کند.

دو) صمیمت روانشناختی: صمیمت روانشناختی به معنی به اشتراک گذاشتن موضوعات مهم زندگی با شخصی دیگر مانند همسر یا پارتنر است. پیش نیاز صمیمت روانشناختی از دید یکی از مراکز مشاوره مانند مرکز مشاوره انتخاب نو، امنیت و اعتماد در یک رابطه است. زمانی که در یک رابطه صمیمت روانشناختی وجود دارد افراد ترس از طرد شدن و دیده شدن ندارند. هر شخصی در طول عمر خود هم روزهای خوب داشته است و هم روزهای بد. صحبت از روز های بد مانند روزهای خوشی و شادی آسان نیستند و تنها زمانی می توان در موردشان صحبت کرد که احساس امنیت کرد. اگر در رابطه ای صمیمت روانشناختی وجود داشته باشد زوجین با آرامش بر روی درد های زندگیشان دست می گذارند و اجازه می دهند تا رها شوند.

سه) صمیمیت جنسی: زمانی که بین همسرتان و شما صمیمیت جنسی وجود دارد بر اساس نظر سکس تراپیست بدون ترس و پیش داوری در مورد نیاز های جنسی و خیال پردازی های خود صحبت می کنید. هدف از این صمیمیت برانگیختی جنسی و ابراز خواسته هایی است که شاید همیشه نتوان به راحتی در مورد آنها صحبت کرد.

چهار) صمیمیت جسمی: همانطور که از اسم این صمیمیت مشخص است، نیاز به تماس فیزیکی با همسر مانند در آغوش کشیده شدن، گرفتن دست ها و سایر تماس های جسمی مد نظراست. حواستان باشد که منظور از صمیمیت جسمی، صمیمت جنسی نیست بلکه رقصیدن و راه رفتن شانه به شانه با یکدیگر جز این گروه قرار می گیرند.

پنج) صمیمیت معنوی: در صمیمت معنوی فرد در رابطه به راحتی در مورد اعتقادات خود، احساسات و باورهای خود در مورد خدا، مذهب و ارزشهای اخلاقی صحبت می کند. از نکات بسیار مهم نه تنها در این صمیمت بلکه در ابعاد دیگر صمیمت، عشق بدون قید شرط است.

شش) صمیمیت زیبایی شناختی: در این نوع صمیمت، احساسات، افکار و تجارب فرد که آنها را به دلیل زیباییشان دوست دارد مطرح می شوند. این زیبایی ها می توانند، موسیقی، شعر و نقاشی باشند. این نوع زیبایی ها در فردی که در مورد آنها صحبت می کند احساسات عمیقی را بر می انگیزد و الهام بخش است..

هفت) صمیمیت اجتماعی تفریحی: انجام فعالیت های گروهی و مشترک با یکدیگر صمیمیت اجتماعی تفریحی نامیده می شود. این فعالیت ها می توانند اجتماعی، خانوادگی و حتی دو نفره باشند.

هشت) صمیمیت زمانی: منظور از صمیمیت زمانی از دید مشاور قبل از ازدواج این است که زوجین تمایل دارند چه مقدار زمان برای یکدیگر صرف کنند؟ جمله ای معروف وجود دارد که می گوید آن شخصی که دوستت دارد اگر وقتش پر هم باشد میان برنامه ی شلوغ خود یک تایم به تو اختصاص می دهد. این نوع صمیمیت دقیقا می خواهد همچین موضوعی را مطرح کند.

نهم) صمیمت عقلانی: در این نوع صممیت نیاز هست که زوج ها عقاید و تفکرات خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و به عقاید یکدیگر گوش دهند و احترام بگذارند. حواسمان باشد که احترام گذاشتن و تایید کردن عقایدی که با شما همخوانی دارند کار آسانی است باید توجه کنید که برای نظرات متفاوت، گوشی شنوا باشید. در روانشناسی اصلاحی به نام ادراک پدیدار شناسی وجود دارد که می گوید باید سعی کرد دنیا را از چشمان شخص مقابل دید تا جهان بینی او را بهتر درک کرد. در رابطه ای که صمیمیت عقلانی وجود دارد افراد به فردیت یکدیگر احترام می گذارند.

 

نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216  22795735 

آدرس : قیطریه  بلوار کاوه جنوب  نرسیده به خیابان دولت  نبش کوچه اخلاقی غربی  پلاک 29  طبقه3

 

 

 


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.