مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

7 دلیلی که نشان می دهد جلسات شما با روانشناس خانواده به جایی نمی رسد!

یکی از راه حل های پیشنهادی برای حل مشکلات خانواده رفتن به یک کلینیک روانشناسی و ملاقات با مشاور خانواده است.   یکی از راه حل های پیشنهادی برای حل مشکلات خانواده رفتن به یک کلینیک روانشناسی و ملاقات با مشاور خانواده است. هر فردی می تواند از شرایط و اتفاقات ناراحت کننده ای که در حال تجربه کردنشان است غمگین باشد اما براساس نظر روانشناسان معروف ایرانی ناراحتی از شرایط دلیلی برای حل مشکلات نیست! خیلی از اوقات شاید یک روانشناس را ملاقات کنیم و حتی جلساتمان را هم ادامه دهیم اما تصمیمی برای حل مشکل نداشته باشیم و این پارادوکسی عجیب اما واقعی است! در ادامه قصد داریم به بررسی این علل که مانع از پاسخدهی جلسات درمان می شوند بپردازیم.

یک) انگیزه: انگیزه به معنی شوق، حرکت و اقدام کردن است. انگیزه به رفتار های ما جهت و معنی می دهد. برای شروع و ادامه یک درمان در مراکز روانشناسی ایران به این شوق و میل نیاز است. اگر تمایلی به حل مسائل و مشکلات  خود و همسرتان ندارید جلسات درمان هم نمی تواند اثر گذار باشد چرا که انرژی و سوخت لازم که انگیزه هست در جلسات وجود ندارد.

دو) وقفه انداختن: گاتمن روانشناس معروف و همکارانش طبق تحقیقی که انجام دادند به این نتیجه رسیدند که بیشتر زوجین قبل از مراجعه برای حل مسائل، 6 سال منتظر می مانند تا موضوع خود به خود حل شود! این بررسی نشان داد عدم توجه به مشکلات جزئی و کوچک می تواند موجب بزرگتر شدن آنها و منجر به طلاق شود. هر چه بیشتر صبر کنید مشکلات سخت تر می شوند. اگر در این فکر هستید که دیگر دیر شده و با این تفکر سعی دارید تا جلسات خود را بی نتیجه اعلام کنید بدانید که بهترین کار دست به عمل زدن و دیدن اوضاع است.

سه) برقراری ارتباط: میشل واینر دیویس نویسنده کتاب راه حل طلاق می گوید اگر در یک رابطه صمیمی هستید و مدام برای خوب نشان دادن اوضاع از بحث کردن و تبادل نظر اجتناب می کنید بدانید که نتیجه معکوس می گیرید. به یکدیگر اجازه صحبت کردن و تغییر دهید. در جلسات درمانتان خود واقعیتان باشید. شما قرار است اوضاع را بهتر کنید نه اینکه دیگران را قانع کنید که اوضاع خوب است و یکی از اهداف ازدواج از نظر روانشناسی که بسیار کمک کننده است برای زنده نگه داشتن یک رابطه، توجه به مسائلی است که ارزش جنگیدن و تلاش را دارند چرا که با گذشتن از آن سختی، آسودگی و امنیتی وصف ناپذیر بین زوجین ایجاد می شود.

چهار) اعتماد: پایه و اساس یک رابطه سالم صداقت است به این دلیل که موجب اعتماد در بین زوجین می شود. صداقت در جلسه درمان بسیار مهم و حائز اهمیت است. اگر قرار است صادق نباشید پس چرا به پیش روانشناس می روید؟ شاید دلیلش این باشد که می خواهید بگویید روانشناس هم کاری نتوانست بکند تا آسوده خاطر باشید که لااقل تلاشتان را کردید! برای اینکه یک روانشناس بتواند کمک کننده باشد باید هر دو نفر نسبت به بیان مسائل شفاف و صادق باشند در غیر اینصورت روانشناس خانواده نمی تواند کمک کننده باشد.

پنج) احترام: مؤسسه گاتمن به 4 عنصر کلیدی رسید که می توان با کمک آن پیش بینی کرد که آیا یک ازدواج به طلاق منجر می شود یا خیر؟ این چهار عنصر عبارت بودند از انتقاد، بی توجهی، حالت تدافعی و تحقیر.

مهم ترین و ابتدایی ترین اصل یک ازدواج خوب، احترام گذاشتن به یکدیگر است. اما زمانی که رابطه به سمتی می رود که که دیگر به این اصل توجهی نمی شود یک روانشناس خانواده حاذق هم نمی تواند برای حل کردن مشکلات کمکی باشد!

شش) امنیت: در مورد قبلی گفته شد که اگر زوجین به یکدیگر احترام نگذارند جلسات نمی توانند امیدوار کننده باشند. پیرو این موضوع باید گفت که اگر زوجی به علت خشونت های خانگی به یکی از مراکز مشاوره خانواده در تهران مراجعه کرده اند بهتر است که ابتدا جلساتشان به صورت انفرادی برگذار شوند چرا که وقتی افراد به درجه ای می رسند که قابلیت کنترل خشم خود را ندارند و به یکدیگر آسیب می زنند درست این است تا در ابتدا به صورت جداگانه هر یک جلساتی را داشته باشند و بعد از کار کردن بر روی خودشان جلسات زوج را شروع و حالا برای رابطه شان تلاش کنند.

هفت) گشودگی: گشودگی به معنی پذیرفتن تجربیات تازه و جدید است. هر تغییری در باور و نگرش هایی که با آنها بزرگ شده ایم می تواند چالش بزرگ و سختی باشد. اما در این دنیا به این بزرگی میلیاردها آدم زندگی می کنند که باور های خاص خود را دارند و هر یک هم فکر می کنند که آنها درست می گویند و باقی در جهالت زندگی می کنند. منظور از گشودگی، مدام تغییر عقیده دادن نیست بلکه منظور به خود اجازه دادن برای دیدن تفاوت هاست. از کجا معلوم شاید همسرتان یا درمانگرتان حرفی را بزنند و باوری را داشته باشند که به سود شما باشد و دنیا را برایتان جای بهتری برای زندگی کند. پس یکی از موارد مهم برای شرکت در یک جلسه روانشناسی دوری از سؤگیری و قضاوت است و این موضوع به معنی ندیدن خود و عدم توجه به نیازها و باورهایتان نیست. شما می توانید تجربیات و عقاید منحصر به فرد خود را داشته باشید اما با این وجود به حرف های دیگران هم گوش دهید!

همانطور که در این مقاله دیدید، برای اینکه یک درمان برای شما و خانواده تان پاسخگو باشد به یکسری پیش نیاز ها باید توجه شود. رفتن به پیش یک روانشناس فراتر از وقت گیری و حضور در جلسه است بلکه باید به تک تک مواردی که در بالا گفته شد توجه شود تا بتوان از جلسات درمانی پاسخ مطلوب خود را گرفت. در پایان باید گفت اگر فکر می کنید با توجه به مطالبی که گفته شد آمادگی شرکت در جلسات درمانی را دارید می توانید با کلینیک روانشناسی انتخاب نو تماس بگیرید و در اولین فرصت چه به صورت حضوری؛ آنلاین و تلفنی جلسات مشاوره خود را آغاز کنید.


نویسنده :محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 22795735 

آدرس: پاسداران، خیابان دولت، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پلاک29، واحد6، طبقه سوم

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.