مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

بررسی 5 نوع جدایی در روانشناسی!

آن چیزی که عموما به عنوان طلاق شناخته می شود طلاق رسمی است که در دفتر ازدواج و طلاق ثبت می شود. 

 آن چیزی که عموما به عنوان طلاق شناخته می شود طلاق رسمی است که در دفتر ازدواج و طلاق ثبت می شود. اما باید بدانیم طلاق یا جدایی انواع و ابعاد گوناگونی دارد که آگاهی از آنها خالی از لطف نیست. مسلما هیچ فردی ازدواج نمی کند که جدا شود بلکه هر یک از ما تلاش می کنیم با مراجعه به روانشناسان قبل ازدواج تصمیمی عاقلانه برای زندگی مشترک خود بگیریم. گاهی با رعایت تمام موارد و مراقبت هایی که انجام داده ایم، کارمان به جدایی می کشد. اما چرا ؟ ما آدم های بدی بودیم؟ تصمیمات اشتباهی گرفتیم؟ در جواب اینگونه سوالات باید گفت خیلی از اوقات ممکن است کاملا منطقی و عاقلانه تصمیم بگیریم ولی همه چیز عاقلانه به پیش نرود زیرا دنیا اینگونه کار نمی کند. این احتمال وجود دارد رابطه ای که با عشق شروع شده است روزی به پایان خود نزدیک و حس شیرین عشق جای خود را به تجربه احساسات دردناک دهد.

بله زندگی غیر قابل پیش بینی است، گاهی سرشار از شادی است و تصور می کنیم بهتر از این نمی شود و گاهی غم را می بینیم و می گوییم دیگر بدتر از این نمی شود. باید  بدانیم که یک زندگی عاشقانه هم می تواند پایان پذیرد. هیچ ثبات و تضمیمنی وجود ندارد و این تنها واقعیتی است که می توان پذیرفت! طبیعتاً جدایی سخت و دردناک است و هیچ کس نمی تواند آن را انکار کند؛ اما جدایی انواع گوناگونی دارد که هر یک از انواع آن می تواند روح ما را خدشه دار کند. برای اطلاع از آنها لطفا به خواندن ادامه دهید.

یک. جدایی عاطفی: این جدایی زمانی اتفاق می افتد که طرفین تظاهر به بودن با یکدیگر می کنند به طوری که از سمت دیگران به عنوان یک زوج شناخته می شوند. اما از درون این حس را دارند که رابطه شان دیگر مثل سابق گرم و صمیمی نیست. نشانه های این جدایی بدین صورت است: بحث کردن های مکرر که می تواند به خاطر مسائل ساده و بی دلیل باشد. صمیمیت فیزیکی کمتر و عدم تمایل به با هم بودن. این نوع زوجین ترجیح می دهند زمان بیشتری را با فرزندان بگذرانند و از با هم بودن اجتناب می کنند. اصولا بعد از گذشت زمان هر دو متوجه این دوری می شوند و کم کم انتظارات خود را از یکدیگر تغییر و به اصلاح عامیانه کمتر روی یکدیگر حساب باز می کنند.

دو. جدایی اجتماعی: این جدایی به نحوه بودن شما و همسرتان در جمع خانواده و دوستانتان می پردازد. برای بررسی این نوع طلاق لطفا به این سوال پاسخ دهید. آیا شما در موقعیت های اجتماعی و خانوادگی به راحتی بدون همسرتان حضور پیدا می کنید؟ اگر بله! شما به صورت اجتماعی از یکدیگر جدا شده اید. اما این طلاق بعد دیگری هم دارد. اینکه آیا دیگران جدایی شما را پذیرفته اند؟ اصولا زمانی که افراد صاحب فرزند هستند و تصمیم به جدایی می گیرند خانواده ها سعی دارند تا آنها را متقاعد کنند به خاطر فرزندانشان ادامه دهند یا مدام سعی می کنند رفتارهای اشتباه زوجین را توجیه کنند تا رابطه به جدایی ختم نشود؛ اما اگر سردرگم هستید و اطرافیان ناامیدتان می کنند در ابتدا به خود فرصت بدهید و با رفتن به یک کلینیک روانشناسی و مشاوره روانشناس اجازه دهید تا درک کنید چه چیزی برای شما خوب و چه چیزی برای شما بد است. به احساساتتان اعتبار دهید و بدانید هیچ کسی جز شما و همسرتان نمی تواند ملاک تصمیم گیری برای ادامه و یا پایان دادن زندگی مشترکتان باشد.

سه. جدایی مالی: افراد وقتی که در یک رابطه عاشقانه هستند، تسلی بخش و یاری دهنده یکدیگر هستند. جدا از حفظ هویت خود برای "ما" بودنشان تلاش می کنند. اما زمانی که زوجین دست از تلاش جمعی می کشند و هر یک خود را اولویت قرار می دهند، جدا کردن مسائل مالی نیز آغاز می شود. زمانی که تصمیم می گیریم پول هایمان را تنها برای خود و نه خانواده خود صرف کنیم، جدایی اتفاق افتاده است چرا که در یک رابطه امن افراد یکی از مهم ترین دغدغه هایشان توجه به رفاه و آسایش یکدیگر است.

چهار. جدایی فیزیکی: رابطه جنسی یکی از نزدیکترین و صمیمی ترین رابطه هایی است که دو فرد می توانند با یکدیگر تجربه کنند. اما سکس به دلایل زیر بسیار مهم است:

-تونایی ایجاد پیوند و صمیمیت بین زوجین

-فرصتی برای ابراز وجود و عشق به همسر

-ایجاد حس امنیت

-لذت بخش و آرام بخش

برقرای رابطه جنسی جدا از فوایدی که می تواند برای هر شخصی داشته باشد می تواند ضامن ادامه یک رابطه سالم هم باشد. چرا که موجب افزایش صمیمیت و تعهد بین زوجین می شود. نشان دادن عشق با زبان سکس، پایداری یک رابطه را افزایش می دهد. حفظ یک رابطه جنسی با کمک یک مشاور سکس می تواند مانع از جدایی و بازسازی یک رابطه از دست رفته باشد .

پنج. جدایی رسمی: طلاق به معنی رها شدن و باز کردن یک گره است. زمانی که به دادگاه درخواست می دهید برای جدایی، قدمی برای رسمی کردن طلاق خود برداشته اید. در این طلاق شما به صورت رسمی و شرعی اعلام می کنید که دیگر بین شما و همسرتان هیچ گونه رابطه ای بر روی کاغذ وجود ندارد.

در انتها باید گفت جدایی و پایان یک رابطه می تواند تجربه ای آسیب زا و دلخراش باشد.  بسیاری از اوقات افراد احساسات مختلفی مانند طرد شدگی، حس گناه، تنهایی، ترس و انکار را تجربه می کنند که می تواند ناراحت کننده باشد. اما خوب است بدانیم که تنها زمانی می توانیم سرپا شویم که مسئولیت کامل زندگی خود را بپذیریم! هر چند که جدایی اتفاق و تغییری سخت است اما می توانید با مراجعه به بهترین مراکز روانشناسی تهرانی از جمله کلینیک انتخاب نو، فرصتی را به خود اختصاص دهید و در مکانی امن و بدون قضاوت در مورد خود و شرایطتتان آزادانه و رها به گفت و گو بپردازید و قدمی برای حل و درک مسائل بردارید.


نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216  22795735 

آدرس : قیطریه  بلوار کاوه جنوب  نرسیده به خیابان دولت  نبش کوچه اخلاقی غربی  پلاک 29  طبقه3

 

 

 

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.