مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

انواع زیر شاخه های اختلالات سایکوتیک

اختلالات سایکوتیک از نوع اختلالات شدید روانی هستند که در آن بیمار به صورت نسبی و یا کامل به واقعیت قطع ارتباط نموده است .   اختلالات سایکوتیک از نوع اختلالات شدید روانی هستند که در آن بیمار به صورت نسبی و یا کامل به واقعیت قطع ارتباط نموده است . بیمارانی که دچار اختلالات سایکوتیک هستند و به مطب مشاوره ایرانی مراجعه می کنند معمولا دچار نوعی توهم و هذیان می باشند که این توهمات می تواند به شکل دیداری ، شنوایی ، بویایی یا لامسه باشد . هذیان نیز نوعی افکار و اندیشه های نادرستی است که واقعیت همخوانی ندارد و فردی که دچار اختلالات سایکوتیک است ، این افکار را در ذهن خود پرورش می دهد . فردی که دچار اختلالات سایکوتیک می باشد با وجود شواهد عینی ، افکار بیمار گونه خود را حفظ می کند . حدود یک درصد از مردم جهان دچار اختلال سایکوتیک می باشند و این اختلال معمولا پیش از 25 شروع می شود و معمولا تا آخر عمر با فرد باقی می ماند . این اختلال جزء اختلالاتی می باشد که تنها می توان آن را با روش های درمانی تعدیل و تحت کنترل در آورد و درمان قطعی برای آن موجود نیست . برای آن که بگوییم فردی دچار اختلال سایکوتیک می باشد باید نشانه های این اختلال را بیش از شش ماه به صورت مداوم داشته باشد .

انواع یا زیر شاخه های اختلال سایکوتیک

1-    روان گسیختگی : این اختلال که به نام اسکیزوفرنی نیز شناخته می شود یکی از مهمترین و شایع ترین انواع اختلالات سایکوتیک می باشد ، طبق گزارشات روانشناس تلفنی این افراد درباره توهمات تصویری خود بسیار صحبت می کنند و چیز هایی را می بینند که دیگران نمی بینند . این توهمات تمام جنبه های زندگی آنها از جمله : خانواده ، کار و تحصیل آنها را تحت تاثیر قرار می دهد و آسیب های فراوانی به آن وارد می کند .

2-    اختلال اسکیزوافکتیو : این اختلال همانگونه که از نامش نیز مشخص است به اختلال اسکیزوفرنی بسیار شباهت دارد و فرد بیمار همان علائم را در کنار علائمی اختلال افسردگی همچون : نا امیدی ، کسالت ، خستگی و علائم اختلال دو قطبی همچون : شیدایی و نواسانات خلقی شدید ، از خود بروز می دهد . بر اساس نظر روانشناس خانواده تهران معمولا خانواده این افراد در زمانی که این افراد درباره افکار و احساسات خود صحبت می کنند دچار شک و نگرانی عجیبی می شوند و نمی توانند متوجه شوند حالت های فرد از کجا نشات می گیرد .

3-    اسکیزوفرنی فرم : این اختلال نیز همچون اختلال اسکیزوفرنی می باشد با این تفاوت که این اختلال نوع سبک اختلال اسکیزوفرنی است . افرادی که به این اختلال دچار هستند نشانه های اختلال را به صورت ناگهانی بروز می دهند و مدت زمان این اختلال نیز حد اقل یک ماه و حد اکثر شش ماه می باشد .

4-    سایکوتیک گذرا : این زیر شاخه اختلال سایکوتیک به اختلال روان پریشی کوتاه مدت یا آنی نیز معروف است . افرادی که دچار این نوع اختلال هستند معمولا تحت تاثیر یک حادثه ناگهانی به آن دچار شده که استرس و اضطراب فراوانی را در آن تجربه کرده اند .

5-    اختلال هذیانی : داشتن باوری های نادرست اما ثابت فرد را دچار اختلال هذیانی می کند . این افراد دائما در شرایط مختلف زندگی احساس خطر و توطئه را تجربه می کنند و حداقل یک ماه این توهمات را همراه خود دارند . بسیاری از افرادی که با وجود این اختلال تصمیم به ازدواج می گیرند و به مشاورین قبل ازدواج مراجعه می کنند ، تا تحت کنترل قرار گرفتن اختلال شان از ازدواج منع می شوند ، زیرا این اختلال می تواند باعث شود فرد آسیب های جدی به همسر خود وارد کند .

6-    اختلال سایکوتیک ناشی از بیماری : برخی از بیماری هایی که معمولا نیز با مغز ارتباط دارند می توانند باعث ایجاد توهم در بیمار و بروز اختلال سایکوتیک شود . این حالت ها در بیمارانی که دچار آسیب های مغزی ، تومور های مغزی و یا پارکینسون هستند ، بسیار دیده می شود .

7-    اختلال سایکوتیک ناشی از زایمان : یکی دیگر از انواع اختلالات سایکوتیک ، سایکوزهای پس از زایمان است . ممکن مادر نشانه ‌های از اسکیزوفرنی و توهم را بروز دهد . به ‌هرحال هر کدام از نشانه‌ های بیماری سایکزو و روان پرشی نوعی سایکوز بعد از زایمان محسوب می شود که نیاز به درمان دارد . این علائم معمولاً با مراقبت ‌های پزشکی و حمایت و توجه اطرافیان بعد از سه تا چهار ماه بهبود خواهد یافت .

8-    اختلالات سایکوتیک ناشی از مواد مخدر : مواد مخدر به صورت عادی سلول های مغز را به مرور زمان از بین می برد ، این اختلال ناشی از مصرف بیش از اندازه مواد مخدر در افراد می باشد و باعث می شود فرد دچار توهم و هذیان دائمی گردد . درمان اعیاد این افراد می تواند به درمان اختلال آنها نیز بی انجامد و به فرد کمک کند تا از توهمات خود رهایی یابد .

برای درمان اختلالات سایکوتیک  معمولا از چه روشی استفاده می شود ؟

معمولا پزشکانی که با مواردی با این نشانه ها رو به رو می شوند ابتدا آزمایشات کاملی از فرد تهیه می کنند که حتی می تواند شامل تصویر برداری مغزی باشد . در صورتی که عوامل فیزیکی در ایجاد حالات فرد نقشی نداشت ، فرد را به روانشناس و روانپزشک ارجاع می دهند . برای درمان اختلال روانی سایکوتیک معمولا از روان درمانی در کنار دارو درمانی استفاده می شود تا در عین آن که حالت های فرد کنترل گردد فرد توسط روان درمانی به شرایط عادی باز گردد . داروی اصلی بیماری ضد سایکوتیک نام دارد که در کنار گروه درمانی و درمان های فردی نقش بسیار تاثیر گذاری در درمان فرد دارد .

نویسنده : غزاله البهشتی  

 آدرس : خیابان دولت ، بلوار کاوه جنوب ، نبش کوچه ی اخلاقی غربی ، پلاک 29 ، واحد 6 ، طبقه ی سوم .

تلفن :                  22593216

22795735 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.