مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

دلایل بروز سندرم پیش از قاعدگی و راه های رفع آن

سندرم پیش از قاعدگی یکی از شایع ترین شرایط برای اکثر زنان می باشد که 5 تا 10 روز قبل از شروع قاعدگی برای زنان اتفاق می افتد .  سندرم پیش از قاعدگی یکی از شایع ترین شرایط برای اکثر زنان می باشد که 5 تا 10 روز قبل از شروع قاعدگی برای زنان اتفاق می افتد . چرخه قاعدگی بر رفتار و احساسات زنان تاثیر زیادی دارد و احتمال رفتاری همچون : خستگی ، اضطراب و افسردگی از نظر سکستراپیست در این زمان امری طبیعی می باشد . برخی از زنان علائم این سندروم را به شدت در زندگی خود احساس می کنند ، به اندازه ای که زندگی طبیعی آنها از روال معمول خارج می شود و آنها را با مشکلات متعددی رو به رو می کند . به دلیل نشانه های مشابه این سندرم با اختلالاتی همچون افسردگی و اضطراب گاهی افراد آن را با این اختلالات اشتباه می گیرند . در این مطلب سعی بر آن داریم تا به دلایل بروز سندرم پیش از قاعدگی و نشانه های بارز آن بپردازیم .

دلایل بروز سندرم پیس از قاعدگی

از نظر روانشناس تهرانی تغییرات هورمون های جنسی و سطح هورمون سروتونین در ابتدای چرخه قاعدگی باعث ایجاد این سندروم می گردد . افزایش سطح استروژن و پروژسترون در برخی از روز های ماه باعث تغییراتی در خلق و خو ، افزایش اضطراب و تحریک پذیری بالا در افراد می شود . برخی موارد دیگر نیز بر ایجاد سندرم پیش از قائدگی می گردد که عبارتند از :

-         مصرف سیگار : با وجود آن که مصرف سیگار در بین زنان خیلی متداول نبوده اما امروزه بسیاری از زنان از انواع دخانیات از جمله سیگار و قلیان استفاده می کنند که باعث تداخلات هورمونی و ایجاد سندروم پیش از قاعدگی می شود .

-         خواب نا مرتب : یکی دیگر از دلایل سندرم پیش از قاعدگی خواب نا مرتب می باشد که بسیاری از زنان و دختران به دلایل مختلف آن را تجربه می کنند . نظم مناسب برای خواب می تواند باعث بهبود سندرم پیش از قاعدگی شود .

-         عدم رعایت رژیم سلامت : مصرف غذا های چرب ، نمک ، گوشت قرمز و شکر از دیگر دلایلی می باشد که باعث بروز سندرم پیش از قاعدگی در زنان است . معمولا زنانی که دچار اضافه وزن هستند و به رژیم غذایی و ورزش اهمیت نمی دهند ، بیش از سایر زنان به این سندرم دچار می شوند .

شایع ترین علائم سندرم پیش از قاعدگی

احساس افسردگی : از شایع ترین علائم گزارش شده به بهترین مشاور خانواده احساس افسردگی در این دوره برای زنان می باشد ، احساساتی همچون : غم ، نا امیدی ، احساس بی ارزشی ، تغییرات خلقی و تمایل به گریه کردن در این دوره در بسیاری از زنان دیده می شود و همین مسئله باعث می شود تا گاهی سندرم پیش از قاعدگی با اختلال افسردگی مزمن یا ختلال افسردگی فصلی اشتباه گرفته شود .

احساس اضطراب : تحریک پذیری در این دوره چه از نظر فیزیکی و چه از نظر ذهنی بسیار بالا می باشد و زنانی که به سندرم پیش از قاعدگی دچار هستند در این دوره احساس می کنند نمی توانند کنترل مناسبی بر اعمال خود داشته و احساس کلافگی می کنند .   

تغییر اشتها : پر خوری و اشتهای بالا در دوران پیش از قاعدگی یکی دیگر از علائم نشان دهنده وجود این سندرم در زنان می باشد . معمولا بسیاری از زنان در این دوره توانایی نگه داشتن رژیم غذایی و کنترل بر خوردن خود را از دست می دهند .

اختلال تمرکز : از دیگر نشانه های سندرم پیش از قاعدگی می تواند به پایین آمدم توجه و تمرکز اشاره نمود که باعث می شود تا روند عادی زندگی زنانی که به این سندرم دچار هستند در گیر مشکلات فراوانی گردد .

درمان سندرم پیش از قاعدگی

با توجه به مشکلاتی که این سندرم در زندگی روزانه زنان ایجاد می کند و باعث مشکلات رفتاری و اختلافات زناشویی طبق نظر مشاور ازدواج خوب می گردد ، درمان این سندرم به شدت برای زنان ضروری می باشد زیرا ممکن است در دراز مدت فرد را دچار اختلالات جدی تر و آسیب زننده تری قرار دهد . از جمله درمان هایی که برای رفع سندرم پیش از قاعدگی پیشنهاد می شود می توان به موارد زیر اشاره نمود .

-         ورزش : ورزش دائمی و مرتب نه تنها به صورت عادی برای بدن مفید می باشد ، بلکه برای از بین رفتن مشکلاتی همچون استرس ، افسردگی ، تنش و اضطراب نیز مفید می باشد و اکثر متخصصین ابتدا ورزش منظم و روزانه را به خانم ها برای رفع سندرم پیش از قاعدگی توصیه می کنند .

-          درمان های دارویی : در برخی از مراکز روانشناسی تهران به دلیل شدت بالای علائم سندرم پیش از قاعدگی ، دارو درمانی را به افراد پیشنهاد می کنند که زیر نظر پزشک زنان انجام می شود . دارو هایی که برای کنترل علائم سندرم پیش از قاعدگی پیشنهاد می شود شامل : مکمل های ویتامینی یا دارو های تنظیم کننده هورمون های بدن می باشد . با کمک این دارو ها فرد می تواند علائم سندرم پیش از قاعدگی را کنترل کرده و حساس بهتری را تجربه کند .  

-         آرامش درمانی : استرس، اضطراب، افسردگی و ناراحتی‌ های روحی دیگر این سندرم را بدتر می‌ کنند . افزون بر این ، زندگی با سندرم پیش از قاعدگی یا اختلال نا خوشی پیش از قاعدگی مشکلاتی را در روابط بین فردی و زندگی روزمره‌ ی مبتلایان به این سندرم ایجاد می‌ کند . آرامش درمانی استرس و اضطراب زندگی روزمره را کاهش می ‌دهد . این روش شامل روش هایی نظیر مدیتیشن ، آرمیدگی پیشرونده‌ ی عضلانی (PMR)یا بیوفیدبک است که در بسیاری از مراکز معتبر توسط متخصصین حرفه ای انجام می گردد .

نویسنده : غزاله البهشتی

 آدرس : خیابان دولت ، بلوار کاوه جنوب ، نبش کوچه ی اخلاقی غربی ، پلاک 29 ، واحد 6 ، طبقه ی سوم .

تلفن :                  22593216

22795735

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.