مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

انواع وسواس های فکری را بشناسید

وسواس فکری یک اختلال رایج می باشد که با دو مشخصه شناخته می شود : افکار وسواسی و رفتار اجباری .   وسواس فکری یک اختلال رایج می باشد که با دو مشخصه شناخته می شود : افکار وسواسی و رفتار اجباری . افکار وسواسی از نظر مشاوره آنلاین ایران بیماری است که فرد به سختی می تواند آن را کنار بگذارد زیرا این افراد تحت تاثیر این اختلال دچار پریشانی ، ترس و اضطراب بالایی می شوند که محتوای آن می تواند هر چیز یا هر کسی را شامل شود . معمولا اگر فردی وسواسی را دیده باشید متوجه خواهید شد که افکار و اعمال افراد وسواسی به هیچ عنوان منطقی نیستند اما فرد وسواسی از کنترل آن عاجز است . افراد برای آن که بتوانند افکار وسواسی خود را کاهش دهند و یا از آن جلوگیری نمایند دست به اقداماتی می زنند که درد و رنج بسیاری برای آنها به همراه دارد . افرادی که دچار اختلال وسواس فکری هستند غالبا خود از بیمار بودن ، خود آگاه هستند اما به دلیل اجباری که وسواس آنها به همراه دارد ، قادر به کنترل این اختلال به تنهایی نمی باشند .

به صورت علمی در مرکز مشاوره ایرانی هنوز هیچ گونه دسته بندی به شکل مشخص برای انواع وسواس فکری مشخص نشده ، اما روانشناسان بر اساس علائم و نشانه هایی که فرد ابراز می کند می توانند برای وی دسته بندی قرار دهند . یک فرد می تواند در یک یا چند دسته بندی قرار گیرد و شدت اختلال در وی متفاوت باشد ، اما نکته مهم در تمامی اختلالات وسواس ، اجباری بودن آن است به صورتی که فرد توانایی ادامه زندگی به صورت عادی را از دست می دهد . از نمونه دسته بندی های اختلال وسواس فکری می توان به موارد زیر اشاره نمود :

1-    ترس از آلودگی : یکی از شایع ترین نوع وسواس ، ترس از میکروب ها و آلودگی می باشد افرادی که دچار این نوع وسواس می باشند به دلیل ترس از آلودگی نیاز دارند تا دائما دست ها و لوازم خود را بشویند . زندگی مشترک با این افراد معمولا بسیار سخت می باشد به همین دلیل چنانچه زوجی برای مشاور ازدواج مراجعه کرده و یکی از آنها دچار اختلال وسواس باشد ، متخصص روانشناس ابتدا به آنها پیشنهاد می کند تا پیش از شروع زندگی مشترک به رفع این بیماری بپردازند .

2-    افکار آسیب رسان : نوعی متداول از افکار وسواسی ، افکار آسیب رساندن به دیگران یا پرخاشگری می باشد . برخی از افرادی که دچار اختلال وسواس فکری هستند دائما در ذهن خود صحنه هایی را مرور می کنند که مشغول آسیب رساندن به دیگران می باشند ، این تصاویر گاهی جنبه های جنسی داشته و این نگرانی را در افراد ایجاد می کند که نکند به اطرافیان خود آسیب های جسمی و جنسی وارد کنند .

3-    ترس از آسیب دیدن نزدیکان : این افکار درست نقطه مقابل افکار آسیب رسان می باشند که مبتلایان به اختلال وسواس فکری از آن رنج می برند . این ترس نا خود آگاه باعث می شود تا آنها همیشه نگران نزدیکان خود باشند و به دلیل این ترس اقدامات امنیتی فراوانی انجام داده تا عزیزان خود را از خطر محافظت نمایند .

4-    انجام گناه : یکی دیگر از انواع وسواس فکری ، داشتن نگرانی بابت انجام یا افکار گناه آلود می باشد . این نوع وسواس در افراد مذهبی بسیار دیده می شود که تلاش می کنند تا با دعا و نیایش مداوم این احساس گناه کار بودن را در خود از بین ببرند .

5-    تقارن : یکی دیگر از وسواس های متداول نظم و  ترتیب دادن به اشیاء و وسایل می باشد که افراد وسواسی به آن دچار هستند . از نظر مشاور روانشناس ایرانیان نظم و ترتیب در همه افراد مخصوصا زنان ایرانی دیده می شود ، اما افرادی که دچار اختلال وسواس فکری هستند زمان زیادی را صرف کاملا مرتب کردن یا تقارن کامل اشیاء با هم می کنند به شکلی که ممکن است در صورت نا متقارن بودن لباس های داخل کمد حتی شب را به راحتی نتوانند بخوابند .

6-    خود کنترلی : یکی از نگرانی های رایج در افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری ، از دست دادن کنترل خود و انجام اعمال غیر عادی و نا مناسب می باشد . این افکار امکان دارد با نوعی اجبار همراه باشد و آنچنان فرد را دچار ترس و وحشت نماید که به موجب آن فرد دچار انزوا و ترس از نزدیک شدن به دیگران گردد .

درمان وسواس فکری

پذیرش : اولین قدم برای هر درمانی پذیرش بیماری می باشد ، افرادی که دچار اختلال وسواس فکری می باشند نیز باید ابتدا مسئله خود را به شکل درست درک کرده و بدانند کدام یک از اعمال و افکار آنها در دسته وسواس فکری قرار می گیرد و دلایل آن را پی گیری نمایند .

مراجعه به روانشناس : استفاده از درمانگر وسواس برای درمان اختلال وسواس فکری امری ضروری می باشد ، زیرا این اختلال مزمن بوده و فرد به تنهایی قادر به ترک آن نمی باشد . استفاده از درمان شناختی _ رفتاری که امروزه به عنوان درمان قطعی اختلال وسواس شناخته شده است به فرد کمک می کند تا خود را از وضعیتی که در آن گیر کرده آزاد نموده و بتواند همچون دیگران از زندگی خود لذت ببرد .

دارو درمانی : کمک گرفتن از دارو ها می تواند باعث تسریع درمان شود . استفاده از دارو در کنار مشاوره به فرد کمک می کند تا زودتر بهبود یابد . در این زمینه معمولا روانپزشکان از دارو های ضد استرس و آرامبخش استفاده می کنند تا فرد را در شرایط ایده آل قرار دهند .

نویسنده : غزاله البهشتی

  آدرس : خیابان دولت ، بلوار کاوه جنوب ، نبش کوچه ی اخلاقی غربی ، پلاک 29 ، واحد 6 ، طبقه ی سوم .

تلفن :                  22593216

22795735

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.