مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

علائم بارز وجود اختلال شخصیت مرزی چیست ؟

اختلال شخصیت مرزی به اختلالی گفته می شود که فرد در همه روابط خود رفتار های تکانشی ، تفکرات پارانوئیدی و احساس پوچی را تجربه می کند .  اختلال شخصیت مرزی به اختلالی گفته می شود که فرد در همه روابط خود رفتار های تکانشی ، تفکرات پارانوئیدی و احساس پوچی را تجربه می کند . از نظر بهترین مشاور روانشناس افرادی که دچار اختلال مرزی می باشند نیازمند درمان های حرفه ای در حوضه روانشناسی می باشند تا بتوانند روال زندگی خود را بهبود ببخشند و از زندگی طبیعی بهره مند شوند . این افراد در روابط عاطفی ، شغلی و اجتماعی دارای مشکلات زیادی هستند که آینده آنها را تحت تاثیر قرار می دهد . اختلال شخصیت مرزی در زنان بیش از زنان شایع است و احتمال آن که مادرانی که دچار اختلال شخصیت مرزی هستند این ویژگی خود را به فرزندانشان نیز انتقال دهند ، بسیار زیاد است . عدم ثبات و بی ثباتی در تعاملات بین فردی از اصلی ترین عناصر اختلال شخصیت مرزی می باشد که همه تعاملات زندگی وی را در بر می گیرد .

نشانه های وجود اختلال شخصیت مرزی

ترس از ترک شدن : افرادی که دچار اختلال شخصیت مرزی می باشند ، ترس عجیبی نسبت به ترک شدن دارند در حدی که بر طبق گزارشات مشاور ازدواج اگر همسر آنها کمی دیر به منزل برسد یا مدتی آنها را در بی خبری قرار دهد ، اضطراب و ترس شدید آنها منجر به خشم شدید و واکنش های غیر عادی در آنها می گردد .

انتخاب های اشتباه : این افراد دست به انتخاب های اشتباه زیادی می زنند زیرا توانایی کنترل احساس خود را به یک شکل نداشته و احساسات آنها دائما درباره موضوعات تغییر می کند . به عنوان مثال افرادی که دچار اختلال شخصیت مرزی هستند زمانی که ناراحت و عصبانی می شوند ، دست به کارهای آسیب رسان از قبیل ، پرخوری ، مصرف الکل یا مواد مخدر ، رفتار های پر خطر جنسی یا رانندگی با سرعت بالا ، می زنند .

عدم ثبات در هویت : یکی از شایع ترین نشانه هایی که می توان به وسیله آن در مرکز مشاوره وجود اختلال شخصیت مرزی را تشخیص داد ، عدم ثبات هویتی در این افراد می باشد . این افراد معمولا درباره اهداف و ایدئولوژی خود ثبات ندارند و دائما شغل عوض کرده و سبک های مختلفی برای زندگی خود انتخاب می کنند . این تغییرات در حدی می باشد که آنها نظر شان را درباره خود نیز دائما عوض می کنند و بین حالات روحی مختلف در نوسان هستند .

به خود آسیب می زنند : معمولا احتمال خودکشی در افرادی که دارای اختلال شخصیت مرزی هستند 50 برابر بیشتر از افراد عادی است ، این افراد در صورت دریافت احساسات دردناک یا ناراحتی های شدید دست به آسیب رساندن به خود زده و از این کار احساس لذت می کنند .

روابط ناپایدار : روابط عاطفی و حتی خانوادگی این افراد بسیار ناپایدار می باشد به شکلی که معمولا اعضاء خانواده آنها در مراجعه به مشاوره خانواده همیشه با این سوال رو به رو هستند که طرف مقابلشان آنها را دوست دارد یا خیر . این افراد آنچنان در رفتار عاطفی خود غیر قابل پیش بینی هستند که نزدیکان آنها گاهی احساس عشق زیاد و گاهی احساس نفرت شدید از آنها دریافت می کنند .  

خشم شدید : خشم افرادی که دچار اختلال شخصیت مرزی هستند به خشم دینامیتی معروف است زیرا تحریک پذیری این افراد بسیار بالا و معمولا افرادی خشمگین هستند و چنانچه چیزی آنها را ناراحت کند به شدید ترین حالت ممکن خشم خود را بروز می دهند .

دلایل بروز اختلال شخصیت مرزی چیست ؟

-         عدم ثبات والدین : چنانچه کودک والدینی ، مخصوصا مادری بی ثبات یا دچار شخصیت مرزی داشته باشد ، احتمال آن که دچار اختلال شخصیت مرزی شود بسیار زیاد است .

-         عدم حس امنیت : بی توجهی به احساسات کودک در اثر هر عاملی همچون جدایی والدین یا مشکلات والدین با یکدیگر باشد ، احتمال آن که کودک را دچار اختلال شخصیت مرزی نماید بسیار زیاد است ، زیرا در این شرایط معمولا کودک استرس و اضطراب فراوانی از رها شدگی دریافت می کند که زمینه ساز اختلال شخصیت مرزی می گردد .

-         تنبیه کودک : والدینی که کودکان خود را به دلایل مختلف مورد تنبیه مخصوصا تنبیه بدنی قرار می دهند ، احتمالا زمینه اختلال شخصیت مرزی را در کودک ایجاد می کنند ، زیرا این کودکان دچار خشم های فروخورده و درونی شده که احساسات آنها را نسبت به مسائل مختلف تحت تاثیر قرار می دهد .

درمان اختلال شخصیت مرزی  

معمولا متخصصین برای کنترل و مدیریت علائم اختلال شخصیت مرزی از دارو درمانی آغاز کرده و برای این افراد دارو های ضد افسردگی و به دلیل عدم ثبات در خلقیات آنها از دارو های ثبات دهنده به خلق و خو تجویز می شود و در کنار آن به فرد پیشنهاد می کنند تا از روان درمانی و درمان های گروهی نیز بهره مند شود . از نمونه روش های درمانی که می توان برای درمان اختلال شخصیت مرزی معرفی نمود می توان به درمان رفتاری مبتنی بر گفتگو ، طرحواره درمانی ، روان درمانی مبتنی بر انتقال شخصیت مرزی یا روش درمانی مبتنی بر ذهن سازی فرد اشاره نمود ،که بر اساس اثر گذاری و تمایل فرد انتخاب می شود . ادامه دار بودن درمان و همراهی نزدیکان برای بهبود فرد در روند درمان بسیار اثر گذار بوده و به بهبود فرد کمک شایانی می کند .

نویسنده : غزاله البهشتی

  آدرس : خیابان دولت ، بلوار کاوه جنوب ، نبش کوچه ی اخلاقی غربی ، پلاک 29 ، واحد 6 ، طبقه ی سوم .

تلفن :                  22593216

22795735

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.