مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

آسیب های زیاد بودن زمان نامزدی برای زوجین

دوران نامزدی یکی از شیرین ترین دوران برای دختران و پسران می باشد که پس از استرس ها و نگرانی های خواستگاری برای ایجاد می شود .  

دوران نامزدی یکی از شیرین ترین دوران برای دختران و پسران می باشد که پس از استرس ها و نگرانی های خواستگاری برای ایجاد می شود . معمولا دوران نامزدی برای شناخت بیشتر دو طرف می باشد که البته برخی از خانواده هایی که به مرکز روانشناسی ایرانی مراجعه می کنند اصرار به عقد کردن دختر و پسر در این زمان برای راحتی بیشتر و روابط آزاد تر آنها دارند .  دوران نامزدی در کنار خوشی هایی که دارد می تواند دوران بسیار سختی برای زوجین باشد که چه بسا باعث شود زندگی مشترک آنها قبل از شروع به پایان رسد . یکی از دلایلی که می تواند باعث آسیب به زوجین در دوران نامزدی شود زیاد بودن این دوران و همچنین برخی رفتار های اشتباه در دوران نامزدی است که باعث می شود پیش از این که زوجین زندگی مشترک خود را زیر یک سقف آغاز کنند با شکست رو به رو شوند .

آسیب های طولانی بودن نامزدی

-         در دوران نامزدی در اثر معاشرت به مرور زمان بین زوجین علاقه اینجاد می شود که می توان آن را دلبستگی شدید دانست که باعث می شود تا زوجین تمایل داشته باشند تا دائما در کنار یکدیگر باشند و از آنجا که به دلیل این که زوجین در یک خانه و یک محل در کنار هم به صورت دائمی نیستند ، احساس تنهایی خواهند نمود و نیاز های عاطفی شان به شکل مناسب برآورده نمی شو . این احساس تاثیرات روانی منفی به بار آورده و زوجین را دچار آشفتگی روحی و اغتشاش ذهنمی می نماید .

-         برخی از خانواده هایی که از روانشناسی ازدواج استفاده می کنند تمایل دارند تا در دوران نامزدی قوانین سخت گیرانه ی بین زوجین بر قرار باشد و سخت گیری های زیادی در رفت و آمد زوجین با یکدیگر دارند ، همین مسئه می تواند باعث یک فشار دائمی بر زوجین باشد که با طولانی شدن دوران نامزدی و افزایش فشار ها ، روابط زوجین را خواه ناخواه تحت تاثیر قرار دهد .

-         دختر و پسر در زندگی مشترک هویتی جدید پیدا می کنند که از فرزند یا خواهر و برادر تبدیل به همسر می شوند . دوران نامزدی به زوجین کمک می کند تا این انتقال هویت اتفاق بیفد ، اما با طوانی شدن دوران نامزدی زوجین دچار تعارض و بلاتکلیفی قرار می گیرند زیرا در شرایطی که در خانه والدین هستند نقش فرزند و زمانی که با همسر خود هستند باید نقش همسر را ایفا کنند و این تعارض از نمونه ها فشار روانی و ایجاد کننده تنش های رابطه می باشد .

-         بسیاری از زوجین در دوران نامزدی با یکدیگر رابطه جنسی ندارند و یا این نیاز به شکل اساسی برآورده نمی شود . همین مسئله ناراحتی ها و مشکلاتی را برای زوجین ایجاد می کند که زمان مراجعه به مشاوره خانواده حضوری حتی خود زوجین نیز از منشاء ایجاد کننده مشکلات اطلاعی نداشته باشند . در حالی که عدم بر قراری رابطه جنسی باعث ایجاد بی منطقی و ایرادگیری هایی الکی شده و رابطه زوجین را بر هم می ریزد .

-         برخورد و گمانه زندی های اطرافیان درباره طولانی شدن مدت نامزدی زوجین ، گرچه بی اساس ، گاهی باعث بروز آشفتگی در بین زوجین شده و آنها را خسته می کند . این اطرافیان بدون آگاهی به حدس های بی اساسری روی می آورند که بر اساس تصور خود دلیل طولانی شدن رابطه نامزدی زوجین را حدس بزنند بی آن که هیچ کدام از حدسیات آنها به حقیقت نزدیک باشد و تنها باعث ناراحتی می شود .

-         در نامزدی های طولانی یکی دیگر از آسیب هایی که از نظر مشاور خوب زوجین را تهدید می کند ، مقایسه خود با دیگر زوجین و رفتار ها و مراسم هایی است که آنها می گیرند . در صورتی که دختر و پسری که یکدیگر را برای ازدواج پذیرفته اند معمولا آگاهی کاملی نسبت به شرایط رفتاری و عملی ، یکدیگر دارند . در طولانی مدت این مقایسه ها ایجاد شده و باعث کدورت در بین زوجین و زمینه را برای اختلاف فراهم می کند .

-         طولانی شدن دوران نامزدی با وجود آن که باعث شناخت بهتر زوجین از یکدیگر می شود امامی تواند باعث شود تا نقاط ضعف زوجین برای یکدیگر بزرگتر شده و آنها را در انتخاب شریک مناسب برای زندگی آینده شان دچار شک و تردید کند . بسیاری از این نقاط ضعف امکان دارد در اثر دور بودن زوجین از یکدیگر و زندگی جداگانه ای است که دارند ، باشد زیرا زمانی که زوجین در کنار یکدیگر زندگی می کنند احساسا مسئولیت بالاتری نسبت به زندگی مشترک خود داشته و تلاش بیشتری برای رفع موانع می کنند  ، اما بزرگنکایی ضعف ها باعث بروز تردید و گاهی حتی دلزدگی در دوران نامزدی می شود تا جایی ممکن است زوجین تن به جدایی در دوران نامزدی ، دهند .

-         شکستن حرمت ها در بین زوجین و خانواده آنها از دیگر مشکلاتی می باشد که نامزدی های طولانی مدت به بار می آورد . وجود خانواده ها به صورت دائمی و دخالت های آنها گاهی باعث می شود تا زوجین نتوانند آن گونه که باید رفتار مناسبی از خود بروز دهند و یا چنانچه با یکدیگر دچار مشکلی شده اند این عدم وجود فضای خصوصی برای آنها کار را به خانواده ها کشانده و حرمت ها شکسته شود . که همین مسئله نیز باز زمینهرا می تواند برای جدایی پیش از ازدواج فراهم نماید .

-         وجود دختر در خانه و کسب اجازه از شوهر ، هزینه های وی و حتی گاهی وجود خواهر و برادر جوان در خانه که طولانی شدن دوران نامزدی باعث ایجاد فضایی نا خوشایند در خانه می شود را می توان از دیگر آسیب های طولانی شدن دوران نامزدی دانست که باعث فشار های نا بجا و آسیب های روانی برای زوجین می گردد .

نویسنده : غزاله البهشتی

  آدرس : خیابان دولت ، بلوار کاوه جنوب ، نبش کوچه ی اخلاقی غربی ، پلاک 29 ، واحد 6 ، طبقه ی سوم .

تلفن :                  22593216

22795735

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.