مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

اثرات روانی نگه داری از حیوانات خانگی

در تحقیقات جدید تاثیرات مثبت روانی نگه داری از حیوانات خانگی اثبات شده است .   در تحقیقات جدید تاثیرات مثبت روانی نگه داری از حیوانات خانگی اثبات شده است . مراقبت از انواع حیوانات از جمله ، پرندگان ، گربه ، سگ و ماهی از نظر بهترین مشاور روانشناس می تواند تسکین بخش اختلالاتی همچون : افسردگی ، اضطراب و استرس گردد . بر طبق گزارشات افرادی که دارای حیوانات خانگی هستند ، پس از ورود حین خانگی زندگی شاد تر نسبت به گذشته احساس نموده اند و همین مسئله باعث شده تا طیف وسیعی از آزمایشات و تحقیقات درباره تاثیرات ارتباط انسان با حیوانات ، انجام بگیرد . بسیاری از حیوانات از جمله سگ و گربه در طی سال های دور به همزیستی با انسان ها عادت نموده اند و به راحتی می توانند با زندگی ، رفتار و احساسات انسانها سازگار شوند . این حیوانات توان بر قراری ارتباط غیر کلامی از جمله علائم یا نگاه را دارند و به شدت می توانند آنچه درون فرد می گذرد را احساس نماید .  

درمان اختلالات روانی با نگه داری از حیوانات خانگی

 افسردگی و اضطراب از شایع تری اختلالات روانی می باشند که در آن فرد در شرایط ویژه ای قرار می گیرد که تمایلاتش تغییر می کند . در افسردگی فرد تماسل به روابط اجتماعی را از دست داده و میل به انزوا و تنهایی دارد . این افراد معمولا مشکلات زیادی در خواب ، خوراک و تغییرات خلقی دارند که در مرکز مشاوره ایرانی برای درمان آن گاهی به افراد پیشنهاد می شود تا از دارو درمانی استفاده کنند . اضطراب و استرس نیز دیگر اختلال شایع روانی می باشد که فرد نشانه هایی همچون : بی قراری ، تغییرات خلقی ، تفکرات بیمار گونه ، ترس و نگرانی را در آن تجربه می کند ، که برای داشتن یک زندگی طبیعی نیاز است حتما فرد برای درمان مناسب اقدام نماید زیرا در غیر این صورت فرد زندگی اجتماعی و فردی خود را از دست داده و دچار شرایط حاد روانی می گردد .

از نظر بیولوژیکی وقتی ما زمانی را به تعامل با حیوانات اختصاص می دهیم ، سیستم ایمنی بدن بهتر عمل می کند . فرد دچار کاهش فشار خون ، کاهش ضربان قلب ، و کاهش درد می گردد . که همه این ها تحت تاثیر هورمون اکسی توسین می باشد که به طور طبیعی در مغز ترشح شده و باعث ایجاد احساس آرامش می گردد . از نظر عاطفی نیز ارتباط با حیوانات تاثیرات عمیقی بر افراد دارد به شکلی که مشاور خانواده خوب مشاهده نموده است ، خانواده ای که دارای حیوانات خانگی هستند ، شاد تر می باشند ، این افراد احساس تنهای کمتری را تجربه می کنند و بودن این حیوانات در خانه به کاهش اضطراب و کاهش درد های عاطفی آنها کمک شایانی می نماید . حیوانات تعاملات اجتماعی را آسان می کنند و برخی نیاز های اجتماعی را برآورده می کنند . زمانی که در نزدیکی بعضی حیوانات هستید ، تمایل به لبخند زدن در شما بیشتر می شود و مشغول صحبت با آنها می شوید و اوقات خوبی را با دیگران سپری می کنید . این واکنش شبیه به نحوه پاسخ دادن افراد به نوزادان یا کودکان خردسال است که باعث بالا آمدن سطح انرژی و سلامت روان بیشتری می شود .

چگونه نگه داری از حیوانات خانگی باعث می شود روند زندگی شما تغییر کند ؟

-         ورزش : داشتن یک حیوان خانگی باعث می شود تا شما برای ایجاد زمانی برای فعالیت او هم که شده به پیاده روی یا ورزش کردن بروید ، بازی کردن با حیوان و ورزش روزانه با او هم رابطه بین حیوان و فرد را عمیق تر می کند و هم باعث تحرک بیشتر فرد در روز می گردد که عامل آن وجود یک حیوان خانگی می باشد . این مسئله باعث شده تا متخصصین بهانه ای نیز پیدا کنند ،  مخصوصا در مشاوره ازدواج به زوجین پیشنهاد کنند تا برای ارتباط بیشتر با یکدیگر هر دو با هم به گرداندن حیوان خانگی خود بپردازند ، تا در حین ورزش بر روی بهبود روابط خود نیز کار کنند .

-         داشتن همراه : بودن یک موجود زنده دیگر در خانه که به وجود شما نیاز دارد احساس همراهی و مسئولیت را در شما ایجاد می کند بسیاری از افراد افسرده که تنها زندگی می کنند با کمک یک حیوان خانگی می توانند از شر این بیماری رها شوند . مراقبت از یک حیوان زنده که نیاز دارد تا خواسته هایش توسط شما بر طرف شود به فرد کمک می کند تا تمرکز خود را از روی مشکلات برداشته و به حیوان خانگی خود توجه نمایند .

-         کمک به راحت تر شدن روابط اجتماعی : معمولا افرادی که دارای حیوانات خانگی هستند در زمان هایی که حیوان خود را به پیاده روی یا پارک می برند به راحتی با دیگر افرادی که آنها نیز دارای حیوان خانگی هستند ارتباط بر قرار می کنند و همین مسئله سبب می شود تا کسانی که در بر قراری ارتباط اجتماعی مشکل دارند ، کمک شایانی شود .

-         کاهش اضطراب : داشتن حیوان خانگی بر کاهش اضطراب بسیار موثر است . افرادی که دچار اضطراب و استرس می باشند معمولا از حوادثی که در آینده رخ خواهد داد در نگرانی هستند ، در حالی که مسئولیت های یک حیوان خانگی می تواند باعث شود فرد تمرکز خود را از آینده به زمان حال و بازی کردن یا رسیدگی به حیوان خانگی خود ، پرت کند . حیوانات خانگی می توانند باعث شود تا افراد از زمان حال لذت بیشتری ببرند و احساس آرامش و راحتی بیشتری را در زندگی تجربه نمایند .

نویسنده : غزاله البهشتی

  آدرس : خیابان دولت ، بلوار کاوه جنوب ، نبش کوچه ی اخلاقی غربی ، پلاک 29 ، واحد 6 ، طبقه ی سوم .

تلفن :                  22593216

22795735

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.