مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

چگونه اعتماد به نفس را در نوجوانان افزایش دهیم ؟

دوره نوجوانی دوره ای میانه در بین بزرگسالی و کودکی می باشد که آشفتگی ؛ بی ثباتی ، حساس بودن و احساس خجالت در آن وجود دارد . 

 دوره نوجوانی دوره ای میانه در بین بزرگسالی و کودکی می باشد که آشفتگی ؛ بی ثباتی ، حساس بودن و احساس خجالت در آن وجود دارد . یکی از نکاتی که روانشناس مشاور در این دوره به والدین بسیار توصیه می کند ، تقویت اعتماد به نفس در نوجوانان می باشد ، نقش پدر و مادر در زندگی نوجوان بسیار پر رنگ و تاثیر گذار است مخصوصا در دوره نوجوانی رابطه بین نوجوان و والدین بسیار اهمیت دارد ، تلاش والدین برای افزایش اعتماد به نفس بسیار مهم است ، زیرا تغییرات در این دوره باعث می شود تا اثرات ماندگاری در طول زندگی را فرد تجربه کند و دیگر در بزرگسالی دچار کمبود اعتماد به نفس نباشد . در این مطلب سعی بر آن دارین تا ابتدا تعریف مناسبی از اعتماد به نفس به شما ارائه کنیم و سپس راه هایی که می تواند به نوجوانان برای اعتماد به نفس کاربردی باشد را توضیح دهیم .

اعتماد به نفس چیست ؟

احساسی که فرد نسبت به خود دارد اعتماد به نفس گفته می شود برا اساس نظر بهترین مشاورین کشور وجود اعتماد به نفس در رسیدن فرد به موفقیت نقش چشم گیری دارد و بر نحوه عملکرد فرد نسبت به دیگران و محیط اجتماع اثر گذار است . اعتماد به نفس باعث ایجاد حس شادی در افراد می شود و نقش مهمی در شکل گیری شخصیت یک فرد دارد . افرادی که فاقد اعتماد به نفس هستند به وضوح در زندگی شان عدم اعتماد به نفس دیده می شود . این افراد برای موفقیت در زندگی فردی ، اجتماعی و شغلی خود نیازمند داشتن اعتماد به نفس می باشند . افراد در دوران نوجوانی با چالش ها ، نارضایتی ها ، تردید ها و احساسات خاصی که مختص به این دوره است رو به رو می شوند که بدون داشتن و یا تقویت اعتماد به نفس توانایی گذراندن این دوره را به راحتی نخواهند داشت . روابط ، احساسات ، فشار هایی که از طرف همسالان و خانواده گریبانگیر نوجوان می ‌شود ، رقابت و سطح توقعات خودش و خانواده که معمولا کم هم نیست ، همگی روی اعتماد به نفس نوجوان تأثیر می‌ گذارند . اعتماد به نفس به نوجوان کمک می‌ کند تا بهتر اهدافش را پیگیری کند و آنها دست یابد ، دوران جوانی‌ اش را به شیوه ‌ی مناسب و لذت بخش سپری کند ، روابط بهتری برقرار کند و به فردی شاد با ذهنی قدرتمند تبدیل شود .

راه های افزایش اعتماد به نفس

1-    با احترام رفتار کنید : زمانی که فرزند شما به دوره نوجوانی می رسد از دوران کودک فاصله گرفته و خود را یک فرد بزرگسال می داند ، با وجود این که ناپخته گی های زیادی در رفتار آنها مشاهده می شود اما بر اساس نظر مشاوران تلفنی ایران تمام نوجوانان میل دارند تا خانواده آنها همچون یک فرد بزرگسال با وی برخورد نمایند و از اهانت و تحقیر وی خود داری کنند . با این روش رفتاری نوجوان خود را بزرگ می بیند و احساس رضایت از خود خواهد داشت .

2-    نوجوان را تشویق کنید : هیچ چیز مثل تعریف و تشویق نمی تواند باعث شود تا اعتماد به نفس نوجوان شما افزایش یابد ، نوجوان در این شرایط احساس می کند والدین به او افتخار می کنند و نسبت به فعالیت های او توجه داشته و وی را حمایت می کنند و این مسئله باعث بالا رفتن روحیه نوجوان شده و ضمن آن همکاری با دیگران را نیز آموزش می بیند .  

3-    از نوجوان زیاد انتقاد نکنید : نحوه و لحن انتقاد کردن از نوجوان بسیار با اهمیت می باشد . در مرکز مشاوره خوب به والدین پیشنهاد می شود تا میزان انتقادات خود را کاهش دهند و با انتقاد زیاد باعث سرکوب اعتماد به نفس کودک نگردند . در برخی موارد دیده شده زمانی که از نوجوان انتقاد زیادی انجام می گیرد نوجوان احساس می کند که مورد تمسخر قرار گرفته و باعث خجالت شما در مقابل دیگران شده ، و این مسئله ر تخریب شخصیت وی بسیار اثر گذار است .

4-    تمرکز کردن را به وی بیاموزید : به فرزند خود شیوه های افزایش تمرکز را آموزش دهید و به آن ‌ها بگویید روی توانایی‌ های خود تمرکز بالایی داشته باشند . توجه داشته باشید که هیچ ‌وقت نوجوان خود را با دوستان و همسالان اش  در فامیل یا آشنایان مقایسه نکنید ،  زیرا این مقایسه باعث چشم‌ و‌ هم‌ چشمی و کاهش اعتماد‌ به‌ نفس در نوجوان شما می‌ شود . به جای این که به نوجوان خود یاد دهید دیگران را نگاه کند ، به او بیاموزید که نقاط قوت خود را پیدا کند و از آن ‌ها برای پیشرفت خود استفاده کند . نوجوان باید یاد بگیرد که رقیب وی در زندگی تنها خودش می باشد .

5-    اجتماعی بودن را به وی یاد دهید : برخی از والدین به جای فرزندان خود در جمع صحبت می کنند و با این تصور که او نمی تواند صحبت کند و.... باعث می شوند تا نوجوان آنها خجالتی و با کمبود اعتماد به نفس رو به رو شود . والدین باید احترام به دیگران و درک طرف مقابل را به آنها آموزش دهند و نوجوان خود را آزاد بگذارند تا معاشرینی برای خود داشته باشند . والدین برای جلوگیری از انتخاب اشتباه فرزندانشان می توانند با کنترل غیر مستقیم بر این احساس خود فائق آیند . والدین خوب والدینی هستند که تفاوت دوست خوب و بد را به فرزندانشان می آموزند و به آنها یاد می دهند تا تفکیک مناسبی داشته باشند .

نویسنده : غزاله البهشتی

  آدرس : خیابان دولت ، بلوار کاوه جنوب ، نبش کوچه ی اخلاقی غربی ، پلاک 29 ، واحد 6 ، طبقه ی سوم .

تلفن :                  22593216

22795735

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.