مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

تاثیرات ویروس کرونا بر افسردگی

تمامی روانشناسان معتقد هستند شیوع ویروس کرونا به دلیل نحوه شیوع آن مردم دنیا را تنها تر کرده است . 

 تمامی روانشناسان معتقد هستند شیوع ویروس کرونا به دلیل نحوه شیوع آن مردم دنیا را تنها تر کرده است . این مسئله باعث شده تا سلامت روان افراد مورد تهدید جدی قرار گرفته در حدی که بهترین روانشناسان تهران آمار افزایش افسردگی ، اضطراب و وسواس را نگران کننده اعلام می کنند . ویروس کرونا به صورت علمی خود ، زمینه ساز اختلالات روانی نمی باشد اما وقتی افراد به این ویروس مبتلا می شوند تحت تاثیر فشار روانی و اضطراب ناشی از آن اختلالاتی که در آنها زمینه آن وجود داشته به مرحله بروز می رسد . یعنی در واقع ویروس کرونا همان میحیطی که اختلال نیاز دارد تا به مرحله بروز برسد را ایجاد می کند و باعث وجود اختلال افسردگی یا وسواس در افراد می گردد . در این مطلب سعی در آن داریم تا نحوه ابتلا به اختلالات روانی مخصوصا افسردگی را ارائه داده تا افراد با ابتلاء به آن هم آگاه باشند و هم بتوانند از آن پیشگیری نمایند .

نحوه ابتلا به اختلال افسردگی

-         سابقه خانوادگی : ژنتیک یا سابقه خانوادگی یکی از اساس ترین دلایل بروز افسردگی از نظر متخصص افسردگی خوب می باشد . این افراد چنانچه در محیط های پر تنش و استرس آور قرار گیرند اختلال نهفته آنها به بروز می رسد . ویروس کرونا نیز بستر را برای این افراد با استرس و تنش آماده کرده و باعث برو اختلال در افراد می گردد .

-         تروما : تروما به خاطره آسیب زا یا یک یاد آوری پر تنش گفته می شود . برخی از این وقایع که معمولا نیز در کودکی برای افراد اتفاق افتاده بر روان آنها اثر گذار بوده و باعث بروز افسردگی می گردد . معمولا تروما به وقایع پر استرس و اضطراب گفته می شود .

-         تغییر مواد شیمیایی در مغز :  هورمون ها و مواد شیمیایی که در مغز انسان وجود دارد می تواند بر تمامی عملکرد انسانها تاثیر گذار باشد . یکی از موارد خاصی که توسط این مواد شیمیایی در مغز کنترل می گردد و با بر هم خوردن تعادل ایجاد می شود ، بروز افسردگی در افراد  می باشد .

چگونه متوجه شویم به افسردگی دچار شده ایم ؟

احساس غم : از اولین و باز ترین نشانه های افسردگی در افراد احساس غم و اندوه می باشد . افرادی که دچار افسردگی هستند بر اساس تحقیقات مراکزی همچون انتخاب نو ایران احساس نا امیدی و پوچی را به صورت غیر عادی و زیاد تجربه می کنند .

تغییرات خلقی : یکی دیگر از نشانه های افسردگی تغییرات خلقی می باشد ، افراد افسرده خلق متغییری دارند و به سرعت از حالت اندوه به خشم و عصبانیت تغییر موضع می دهند ، این افراد بابت مسائل پیش پا افتاده به شدت عصبانی شده و از کوره در می روند . معمولا مشاور قبل ازدواج به دلیل همین نوسانات شدید خلقی به افراد افسرده پیشنهاد می کنند تا پیش از ازدواج حتما برای درمان افسردگی خود اقدام کنند .

کمبود انرژی : چنانچه احساس کمبود انرژی شدیدی دارید و احساس می کنید حال انجام عادی ترین کارهایشان را نیز ندارید شما به افسردگی مبتلا هستید . معمولا افراد افسرده تمایلی ندارند تا صبح ها از تخت خواب خوارج شده و به کارهای روزانه خود رسیدگی کنند . البته باید توجه کرد این خستگی ناشی از انجام فعالیت خاصی نیست و این افراد به صورت عادی دائما خسته هستند .

کاهش توانایی ها : کاهش تمرکز ، کاهش توانایی حل مسائل زندگی ، کاهش قدرت تصمیم گیری از دیگر نشانه های بروز افسردگی می باشد . این افراد عموما بدون آن که بخواهند تحت فشار روانی قرار گرفته و توانایی های مهم خود را که برای یک زندگی طبیعی به آن نیاز است از دست می دهند .  

بروز درد های جسمانی : درد های مفصلی و ناراحتی گوارشی در بین افراد افسرده به شدت دیده می شود این افراد معمولا اگر برای درمان افسردگی خود اقدام نکنند امکان دارد به بیماری های قلبی نیز دچار شده و سلامتی آنها به خطر افتد . به عنوان مثال : درد قفسه‌ سینه ممکن است نشانه وجود مشکلات بسیار جدی مانند ناراحتی قلبی و مشکل ریوی یا حتی خطر ابتلا به سکته قلبی باشد . گاهی هم مشکلات معده با درد قفسه‌ سینه همراه است . پس اگر در قفسه ‌سینه درد احساس می‌ کنیم حتما باید به پزشک مراجعه کنیم تا علت آن مشخص شود . توجه به این نکته ضروری می باشد که مبتلایان به افسردگی سه برابر سایرین در معرض درد مزمن از جمله درد عضلانی قرار دارند.

آشفتگی : احساس پریشانی و آشفتگی یکی دیگر از نشانه های ابتلا به افسردگی می باشد ، این آشفتگی در مردان ممکن است به شکل رفتار های خشونت آمیز نیز بروز کرده و خانواده آنها را نیز دچار مشکلات جدی نماید .

چگونه از بروز افسردگی در دوران قرنطینه جلوگیری کنیم ؟

روابط خود را حفظ کنیم : با وجود آن که در دوران شیوع ویروس کرونا افراد نمی توانند با خانواده و یا دوستان خود دیدار داشته باشند اما استفاده از تماس های تلفنی و تصویری برای حفظ ارتباط با نزدیکان می تواند به تقویت روحیه شما کمک زیادی کند .

ورزش کنید : پیاده روی با حفظ فاصله اجتماعی یا ورزش هایی مانند کوه نوردی و یوگا کمک بسیار زیادی به حفظ روحیه افراد می کند و توسط بهترین روانشناسان نیز توصیه می شود زیرا ورزش کردن باعث افزایش گردش خون در بدن و عملکرد بهتر ارکان های بدن می شود و همچنین تاثیر زیادی در تغییر روحیه افراد خواهد داشت .

نویسنده : غزاله البهشتی 

 آدرس : خیابان دولت ، بلوار کاوه جنوب ، نبش کوچه ی اخلاقی غربی ، پلاک 29 ، واحد 6 ، طبقه ی سوم .

تلفن :                  22593216

22795735

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.