مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

تاثیرات همدلی در استحکام روابط خانوادگی

یکی از مهارت هایی که برای داشتن یک ارتباط موفق و موثر در زندگی ضروری می باشد ، همدلی است .  یکی از مهارت هایی که برای داشتن یک ارتباط موفق و موثر در زندگی ضروری می باشد ، همدلی است . این مهارت توسط بهترین مشاور روانشناس برای کسب محبوبیت و افزایش عزت به نفس به افراد آموزش داده می شود . افرادی که از مهارت همدلی آگاه هستند معمولا در زندگی زناشویی می توانند مدیریت بهتری بر مسائل داشته باشند و به خود و دیگر اعضاء خانواده احساس مفید بودن دهند . همدلی به این معنا می باشد که فرد بتواند خود را به جای دیگری بگذارد و وقایع روزمره را از دریچه چشم او نگاه کند و پاسخ مناسب ارائه دهد . بسیاری از ما زمانی که با فردی خشمگین رو به رو می شویم بدون آن که بدانیم وی از درون چه احساسی دست به قضاوت می زنیم در حالی که اگر بتوانیم جهان و مسائل پیرامون آن را از نگاه آن فرد ببینیم به جای عصبانیت می توانیم با وی همدردی کنیم . همدلی برای افراد احساسات مثبت ، توانایی در تصمیم گیری ، افزایش اعتماد به نفس ، پیش گیری از آسیب های روانی و تحکیم روابط خانوادگی را به ارمغان می آورد .

تاثیر همدلی در خانواده

همدلی یک عمل حمایتی در خانواده به حساب می آید که افرادی که به مشاوره پیش از ازدواج نیز مراجعه می کنند ، همدلی را به عنوان یکی از مهارت های مهم زناشویی فرا می گیرند . همدلی با دلسوزی و ترحم تفاوت دارد و به این معنا نیست که حرف طرف مقابل را قبول می کنیم چون دلمان برای او می سوزد بلکه وقتی احساسات طرف مقابل را درک کرده و توانستیم مسئله را از چشم او ببینیم ، می گوییم همدلی انجام شده . همدلی به زوجین در پذیرش یکدیگر کمک شایانی می کند . با توجه به این که یک زوج در همه چیز با یکدیگر تفاهم ندارند ، همدلی کمک می کند تا این تفاوت ها پذیرفته و به یکدیگر احترام بگذارند .

چگونه به فردی همدل تبدیل شویم ؟

-         گوش دهیم : مهارت گوش دادن یکی دیگر از مهار هایی می باشد که در زندگی زناشویی بسیار با اهمیت بوده و در بسیاری از سایت ها از جمله سایت انتخاب نو آن را برای زوجین به صورت کامل توضیح داده . وقتی ما با همه وجود به صحبت ها و احساسات طرف مقابل گوش دهیم و تنها به فکر پاسخ دادن نباشیم می توانیم احساس همدلی در خود ایجاد نمایید .

-         قضاوت نکنیم : در بسیاری از موارد قضاوت پیشاپیش باعث می شود تا افراد این فرصت را به طرف مقابل خود ندهند تا مقصود خود را به درستی بیان کنند .

-         به احساسات خود آگاه باشیم : مهارت خود آگاهی نیز یکی دیگر از مهارت های با اهمیت در زندگی می باشد ، فردی که نسبت به احساسات و عواطف خود آگاهی داشته باشد می تواند احساسات دیگران را نیز به خوبی درک کند .

-         توانمندی های طرف مقابل را درک کنید : یکی از رفتار هایی که باعث ایجاد همدلی با اطرافیان می شود این است که توانمندی ها و نیاز های طرف مقابل را درک کنیم اینگونه بسیار راحت تر می توان احساسات آنها را درک کرد و با آنها همدلی کرد .

-         احساسات تان را دقیق بیان کنید : برای آن که رفتاری همدلانه داشته باشید باید احساسات خود را از درکی که از طرف مقابل دارید به صورت شمرده شمرده و دقیق بیان کنید تا بر طرف مقابل نیز تاثیر گذارد .

-         استفاده از تجربیات : زمانی که با یک نفر صحبت می کنیم ، تجربیات گذشته حتما به کمک ما می آید تا بدانیم طرف مقابل از چه چیز هایی ناراحت می شود و چه رفتاری همدلانه بوده و احساس حمایت به طرف مقابل می دهد .

-         صادق بودن :  تظاهر به همدلی نکنید و به احساسات طرف  مقابل آسیب نزنید . نقش بازی کردن یا سو استفاده از احساسات طرف مقابل برای رسیدن به هدف‌ های خود از رفتار همدلانه موجب سردی و بی اعتمادی می‌ شود هرگز از همدلی برای این مقاصد استفاده نکنید .

چرا همدلی سودمند است ؟

عمیق تر شدن درک و رشد روحی و روانی به وسیله همدلی امکان پذیر می باشد . در بسیاری از مواردی که افراد توسط تلفن روانشناسان به همدلی کردن تشویق می شوند ، این امکان برای آنها فراهم می آید که بدون آن که خود همان شرایط و موقعیت را تجربه کرده باشند با درک احساسات طرف مقابل ، به تجربه حسی آن موقعیت نیز دست یابند . همدلی کردن به فرد کمک می کند تا مشکلات را از دریچه ای دیگر جز چشم و ادراک خود ببیند و همین مسئله باعث می شود راه حل های جدید به ذهن فرد بیاید که تا آن روز به آن فکر هم نکرده است . همدلی ارتباطات خانوادگی و اجتماعی را بهبود می بخشد و فرد را به کسی که نسبت به افراد و جهان پیرامون خود احساس مسئولیت می کند ، تبدیل می نماید . افرادی که همدلانه بر خورد می کنند ، از افراط و تفریط در تمامی بخش های زندگی خود خود داری می کنند و زندگی متعادل تر از دیگران دارند .  

روش های تقویت همدلی

-         با درک طرف مقابل احساس آرامش و ارزشمندی به وی دهید .

-         خود را به جای طرف مقابل گذاشته و دنیا را از دریچه چشم او ببینید .

-         از مقایسه کردن در زمان همدلی پرهیز کنید ، این کار احساسات طرف مقابل را خدشه دار می کند .

-         از سرزنش کردن طرف مقابل زمانی که در حال صحبت با ماست بپرهیزید چون به احساسات وی لطمه وارد می کند .


نویسنده : غزاله البهشتی

 آدرس : خیابان دولت ، بلوار کاوه جنوب ، نبش کوچه ی اخلاقی غربی ، پلاک 29 ، واحد 6 ، طبقه ی سوم .

تلفن :                  22593216

22795735 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.