مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

تفاوت های آسیب زا در انتخاب همسر از نظر بهترین مشاور قبل ازدواج

وقتی دختر و پسری تصمیم به ازدواج با یکدیگر می گیرند برخی تفاوت ها با کمک استفاده از راه های روانشناسی خانواده قابل رفع می باشد .   وقتی دختر و پسری تصمیم به ازدواج با یکدیگر می گیرند برخی تفاوت ها با کمک استفاده از راه های روانشناسی خانواده قابل رفع می باشد . این تفاوت ها می تواند مشکلاتی در زندگی زوجین به وجود آورد که ناشی از تفاوت های طبیعی هر فرد در خانواده و نحوه بزرگ شدن وی می باشد . به عنوان مثال : فردی که در خانواده خود به جای گفتگو و یافتن راه های حل مسئله از خشونت استفاده می کند و به جای رفع مشکل به آن دامن می زند با شرکت در جلسات کنترل خشم و آموزش گفتگوی موثر می تواند بر این مشکل خود فائق آید . اما برخی از مشکلات با وجود علاقه و احساساتی که در بین زوجین می باشد و تلاشی که برای زندگی مشترک انجام می دهند از کنترل آنها خارج است و نهایتا آنها را دچار سرانجام نا فرجامی می کند که ادامه زندگی مشترک را غیر ممکن می کند . در این مطلب سعی بر آن داریم تا به تفاوت های شایعی که باعث آسیب های شدید به زندگی مشترک زوجین می شود ، بپردازیم . باید به این نکته توجه کرد که برخی از این مشکلات در ابتدای ازدواج بروز نمی کند و پس از گذشتن زمانی زندگی زوجین را دچار چالش های بزرگی می کند .

تفاوت های آسیب زا در انتخاب همسر

1-    تفاوت های مذهبی : تفاوت های دینی و مذهبی یکی از مهلک ترین موضوعاتی می باشد که می تواند زندگی زوجین را بر هم زند . منظور از تفاوت های دینی و مذهبی به دو بخش می تواند تفسیر شود : 1- زوجین از دو دین مختلف باشند مثل ، مسلمان و مسیحی ، 2- زوجین با دو فرهنگ مذهبی متفاوت رشد کرده باشند مثل : خانواده های مذهبی و خانواده های آزاد . طی تحقیقاتی که در مراکز روانشناسی تهران انجام شده همه افراد در طی زمان دستخوش تغییراتی در اعمال و رفتارشان می شود . اما اولویت های مذهبی همواره به یک صورت باقی می ماند . حتی گاهی دیده شده افرادی که تغییراتی در باور های مذهبی خود داشته اند پس از چند سال به سلایق و باور های گذشته خود باز گشته اند . معمولا افراد در مراحل اولیه شناخت به اطلاعات مذهبی یکدیگر توجه چندانی نمی کنند و بیشتر تمرکز خود را روی تفاهمات رفتاری و اخلاقی می گذارند و زمانی متوجه مشکل می گردند که رابطه برای آنها جدی شده و جدایی بسیار سخت است .

2-    تفاوت سنی زیاد : تفاوت سنی زیاد یعنی حدود ده  سال یا بیشتر از آن می تواند مشکلاتی جدی برای زوجین ایجاد کند . افراد با تفاوت سنی بالا نیاز های ، احتیاجات اجتماعی و علایق مختلفی را تجربه می کنند که می تواند رابطه آنها را با چالش های زیادی رو به رو کند . متخصصین متوجه شده اند ، برخی از زوجینی که از مشاوره آنلاین شبانه روزی استفاده می کنند و درباره مشکلات شان با همسر خود صحبت می کنند هر یک به تنهایی حق دارند خواستار سبک زندگی متناسب با سنشان باشند ، اما همراهی این دو در موقعیت های مختلف به دلیل سلایق متفاوتی که از سن آنها سر چشمه می گیرد ، تقریبا غیر ممکن است .  معمولا وقتی افراد با تفاوت سنی زیاد با یکدیگر ازدواج می کنند ، در ابتدای امر احساس خوبی دارند ، فردی که سن بالاتری دارد از ازدواج با فردی با روحیه شاداب احساس خوشایندی دارد و فردی که سن کمتری دارد احساس می کند با انسانی پخته و تکیه گاهی مطمئن طرف است ، اما گذر زمان و تفاوت در علایق این افراد برای زندگی مشترک آنها را دچار بی علاقگی و کسالت می کند .

3-    خویشاوندان آسیب زا : یکی از تفاوت های آسیب زا که بسیاری از زوجین در زندگی زناشویی آن را باور ندارند خویشاوندان هستند . مادر شوهر ، مادر زن ، خواهر یا برادری که با وابستگی و دخالت های زیاد باعث بروز اختلافات زیادی در بین زوجین می شوند . خویشاوندان آسیب زا زمانی می توانند به یک مشکل مهلک تبدیل شوند که زوجین حد و مرز آنها را در رابطه با خود و خانواده خود مشخص نکرده باشد .  معمولا زمانی که افراد به بهترین مشاور قبل ازدواج مراجعه می کنند از آنها خواسته می شود تا جلساتی را با حضور خانواده ها داشته باشند تا متخصص بتواند این حدود را برای آنها تعریف نماید . در زندگی مشترک زوجینی که هنوز از نظر اقتصادی به خانواده خود وابسته هستند دخالت های خانوادگی بسیار دیده می شود و چه بسا این دخالت ها می تواند زندگی زوجین را دچار جدایی کند .

4-    رابطه از راه دور : رابطه های از راه دور معمولا در دید ابتدایی چالش های کمتری دارد زیرا وقت مفیدی که زوجین صرف آشنایی و ارتباط با یکدیگر می کنند بسیار نا چیز است اما همین نکات مثبتی که می تواند رابطه های از راه دور را جذاب کند می تواند باعث نابودی آن بشود . معمولا هدف از داشتن یک رابطه طبیعی ایجاد صمیمیت بیشتر می باشد در حالی که هدف در رابطه های راه دور ، ملاقات یکدیگر می باشد . افراد در رابطه های از راه دور فرصت آن را ندارند که ویژگی های شخصیتی یکدیگر را به شکل واقعی شناسایی کنند . تفاهم در بین آنها غیر واقعی خواهد بود زیرا هیچ زندگی حقیقی در بین آنها شکل نگرفته . معمولا افرادی که رابطه خود را از طریق آشنایی از راه دور شروع می کنند پس از آن که با یکدیگر ملاقات کرده و با هم زندگی می کنند دچار افزایش بگو مگو ها و اختلاف نظر ها می شوند . جذابیت های جنسی که قبلا در بین آنها وجود داشته از بین رفته و آگاهی از ویژگی هایی که نسبت به آن نا آگاه بوده اند آزار دهنده خواهد شد .

نویسنده : غزاله البهشتی

 تلفن : 22593216 – 22795735

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه 3 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.