مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

دلایل ترس از مرگ از نظر روانشناسان

امید به زندگی و جاودانگی یکی از اصلی ترین احساست بشری می باشد که به موجب آن ترس از مرگ ایجاد می شود .   امید به زندگی و جاودانگی یکی از اصلی ترین احساست بشری می باشد که به موجب آن ترس از مرگ ایجاد می شود . ترس از مرگ در افراد مختلف به شکل ها و درجات مختلف می باشد . سالم ترین درجه ترس از مرگ باعث احتیاط بیشتر انسان می شود تا از زندگی خود در موقعیت های حساس و خطرات محافظت کند . اما برخی افراد نسبت به مرگ ترس نا سالم دارند و زندگی طبیعی آنها دچار اختلال می شود . باور های مذهبی افراد در ترس از مرگ آنها تاثیرات مختلفی دارد . برخی از این باور ها آن چنان متفاوت و شخصی هستند که افراد در صحبت با روانشناس تلفنی نیز نمی توانند آن را به صورت کامل بیان کنند ا متخصص بتواند ریشه مشکل در آنها را دریابد . وجود زندگی پس از مرگ و اتفاقاتی که در نتیجه زندگی پس از مرگ برای افراد می افتد باعث می شود تا احساسات و اضطرابی موهوم آنها را در بر گیرد .

دلایل روانشناسی ترس از مرگ

1-    عدم توانیی در کنترل آن : انسانها معمولا سعی می کنند تا تمامی اتفاقات و مسائلی که برای شان ایجاد می شود را تحت کنترل خود داشته باشند اما مرگ مسئله ای است که در کنترل قرار نمی گیرد . برخی از افراد در زمانهایی مثل زمانی که به مشاور قبل ازدواج مراجعه می کنند درباره نگرانی خود درباره مرگ و وسواس فکری که به آن دچار شده اند صحبت میکنند اما سعی می کنند دیگران موجه آن نشوند . این افراد با مراجعه پی در پی به متخصصین مختلف چک آپ دائمی سعی می کنند تا آن را به تعویق بی اندازند .

2-    از دست دادن عزیزان : برخی از افراد به دلیل ترس از مرگ عزیزان خود از مرگ می ترسند . این افراد به شدت از تنهایی و نبود نزدیکان دچار وحشت هستند به همین دلیل از مرگ می ترسند . این ترس در بین والدین جوان و کودکان بسیار رایج می باشد . بسیاری از والدین نگران سرنوشت فرزندان خود پس از مرگشان و آسیب هایی که فرزندان آنها می بینند می شوند و همین مسئله زندگی پر فشار و سختی را برای آنها ایجاد می کند .

3-    ترس از مجازات ابدی : این ترس در افرادی که باور های مذهبی دارند و یا در خانواده های مذهبی رشد کرده اند به شدت دیده می شود . این افراد ترس از آن دارند که به خاطر اشتباهاتی که در زندگی کرده اند دچار مجازات های شدید شوند . در برخی از موارد این افراد خود حتی از وجود این دلیل در ناخوآگاه خود ، آگاهی نداشته و تنها با مراجع به مراکز روانشناسی و درمان های تخصیصی می توانند نسبت به این ترس خود غلبه کنند .  

4-    ترس از بیماری و درد : بسیاری از افرادی که به این نوع ترس از مرگ رنج می برند دچار ترس ازمالیخولیا ، اختلال جسمانی یا دیگر اختلالات هستند . این افراد نگران این مسئله هستند که در زمان مرگ دچار بیماری های بد و درد های عمیق گردند و به همین جهت از مرگ هراس دارند چون توانایی دردی که در ذهن خود از مرگ می کشند را ندارند .

چه زمانی می گوییم فردی دچار اختلال هراس از مرگ است ؟

زمانی که فردی از عادی ترین کارهای روزانه مثل خرید ، دیدار دوستان ، رفتن به سر کار یا سفر به شدت اجتناب می کند و یا در مراسم های عزاداری دچار اضطراب و استرس شدید شده و حتی گاهی دچار لکنت و حمله های هراس می شوند ، می گوییم این افراد دچار اختلال هراس از مرگ یا تاناتو فوبیا هستند و برای درمان نیاز به مراجعه به متخصص روانشناس دارند . گاهی برخی از این افراد نیاز دارند تا از روانشناسی خانواده استفاده کنند و خانواده آنها نیز در جهت درمان آنها به مراکز درمانی مراجعه کنند . این حمایت خانوادگی در درمان این افراد بسیار موثر بوده و احساس امنیت و آرامش به آنها خواهد داد .  

بهتدین درمان اختلال هراس از مرگ

درمان CBT یا درمان شناختی رفتاری بهترین نوع درمانی می باشد که امروزه محققین برای هراس از مرگ پیشنهاد می کنند . این نوع درمان مراحل مختلفی دارد که به توضیح آن می پردازیم :

-         با ترس خود رو به رو شوید : روانشناس به ای افراد پیشنهاد می کند تا با ترس خود رو به رو شوند . به عنوان مثال این افراد به دیدن افراد نزدیک به مرگ ، رفتن به مراسم ختم و آرامگاه ها تشویق می شوند تا با مسئله ای که آنها را دچار استرس و اضطراب می کند مواجه شوند .

-         رفتار های اطمینان بخش را به تعویق اندازید : در مطلب بالا گفتیم یکی از نشانه های هراس از مرگ چک آپ های مداوم و مراجعه به پزشک می باشد . متخصص روانشناس برای درمان ترس از مرگ به فرد پیشنهاد می کند تا زمان مراجعه به پزشک را عقب اندازد و از وسواس خود نسبت به سلامتی بکاهد .

-         به لذت های زندگی توجه کنید : در جلسات درمانی مشاور توجه فرد را به لذت هایی که در زندگی دارد و نسبت به آن بی توجه است جلب می کند . درمانگر تلاش می کند تا افکار فرد که حول محور نگرانی های وی نسبت به مرگ می باشد را با لذت ها و زیبایی هایی که در زندگی دارد تعویض کند .

-         توجه به بخشش پروردگار : یکی دیگر از مواردی که عنوان کردیم ترس افراد با باور های مذهبی نسبت به مرگ و وقایع پس از آن است . یاد آوری رئوف بودن پروردگار و بخشش بی نهایت او نسبت به انسانها و گناهان شان می تواند یکی دیگر از راه هایی باشد که به درمان ترس از مرگ در افراد بی انجامد .

نویسنده : غزاله البهشتی

آدرس : خیابان دولت ، بلوار کاوه جنوب ، نبش کوچه ی اخلاقی غربی ، پلاک 29 ، واحد 6 ، طبقه ی سوم .

تلفن :                  22593216

22795735  

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.