مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

چگونه به کودکان خود درباره مسائل جنسی آگاهی دهیم ؟

دسترسی همگانی به تکنولوژی و شبکه های مجازی باعث شده تا خواه ناخواه کودکان آگاهی هایی درباره مسائل جنسی پیدا کنند .   دسترسی همگانی به تکنولوژی و شبکه های مجازی باعث شده تا خواه ناخواه کودکان آگاهی هایی درباره مسائل جنسی پیدا کنند . آسیب هایی روانی و آگاهی های غیر تخصصی که کودکان توسط این دسته تکنولوژی به دست می آورند باعث نگرانی بسیاری از والدین شده که چگونه بدون آن که بیش از اندازه به کودک آگاهی ندهند ، ذهن وی را نیز نسبت به این مسئله به صورت مناسب هدایت کنند تا آسیب نبینند . در این شرایط استفاده از روانشناس کودکان خوب می تواند انتخاب مناسبی برای والدینی باشد که نمی دانند چگونه مسائل را برای کودک مطرح کنند . چنانچه والدین نسبت به ارائه آگاهی مناسب به کودک خود سستی نشان دهند ، ذهن کنجکاو کودکان از روش های جایگزین که توسط همسالان و اینترنت ایجاد می شود ، اطلاعات را دریافت می کنند . بیش از 80 درصد از اطلاعاتی که داخل اینترنت وجود دارد به عنوان تبلیغات جنسی می باشد که به شکل غیر تخصصی و اشتباه است . این اطلاعات می تواند روان کودک را بهم ریخته و آسیب های جدی به آینده وی وارد آورد .

چه سنی برای آموزش جنسی در کودکان مناسب است ؟

متخصصین بر اساس تفاوتی که کودکان در درک مسائل با یکدیگر دارند نمی توانند سنی قطعی برای ارائه مطالب جنسی عنوان کنند ، اما کودک از زمان تولد متوجه موضوعات جنسی به شکل ناخودآگاه خواهد بود . برخی از والدینی که به مراکز روانشناسی کشور مراجعه می کنند نگران این مسئله هستند که اگر این موضوع را با کودک خود مطرح کنند باعث می شوند تا ذهن کودک زودتر به سمت این مسئله رفته و چه بسا باعث بلوغ زودرس در کودک شوند و کنجکاوی بیشتری برای کودک ایجاد نمایند . اغلب والدین خود نیز در سن مناسب با مفاهیم جنسی آشنا نشده اند و این مسئله باعث می شود تا آنها دچار سردرگمی بیشتری باشند . آشنایی کودک از 5 سالگی می تواند مناسب باشد . این آشنایی با آگاهی از نام اندام ها جنسی و این که این اندام ها خصوصی هستند می تواند کمک کننده این مسئله باشد که کودک اجازه تجاوز به اندام خصوصی خود را به دیگران نیز ندهد .

بسیاری از کودکان نسبت به اندام جنسی خود کنجکاو هستند و در بازی های کودکانه ممکن است رفتار هایی غیر آنچه والدین انتظار دارند از خود نشان دهند مثل : برهنه شدن در حضور هم بازی خود یا نشان دادن اندام جنسی به یکدیگر ، در این شرایط والدین نباید خونسردی خود را از دست بدهند یا با کودک دعوا کنند زیرا باعث می شود تا کنجکاوی کودک افزایش پیدا کند و یا در بزرگسالی به دلیل این رفتار کودکانه دچار عذاب وجدان شدید شوند . بسیاری از بزرگسالانی که به روانشناس مشکلات جنسی مراجعه می کنند همان کودکانی هستند که به اشتباه و با رفتار های غلط والدین برای رابطه جنسی دچار احساس گناه هستند و نمی دانند با این احساس گناه درباره این نیاز طبیعی خود چه کنند .

بهترین روش برای صحبت کردن با کودکان درباره مسائل جنسی

بهترین زمان برای صحبت کردن درباره  مسائل جنسی و اندام های جنسی داخل حمام می باشد که در حال شستشوی بدن کودک هستید . معمولا مادران عهده دار حمام کردن کودک می باشند ولی اگر پدر هم برای پسر خود درباره اندام های جنسی وی توضیح دهد هیچ اشکالی ندارد . کودکان باید نام اندام های جنسی را بدانند و بدانند مسائل جنسی موضوعاتی خصوصی هستند که نباید در مقابل همه بیان شود . والدین می توانند توضیحات کوتاهی درباره نحوه تولید مثل به کودک ارائه دهند و به وی هشدار دهند که اجازه دست زدن به اندام های خصوصی و یا صحبت کردن درباره مسائل جنسی با همسالان کار مناسبی نیست و چنانچه کودک نیاز به آگاهی در رابطه با این مسائل دارد می تواند بدون ترس آن را با والدین خود مطرح نماید . برخی از والدین تصور می کنند دادن این اطلاعات تنها برای دختران ضروری می باشد در حالی که بسیاری از افرادی که به دنبال شماره روانشناس خوب می گردند ، افرادی هستند که به دلیل بی توجهی به پسر آنها تعرض شده است

چه چیز هایی به کودک خود بگوییم ؟

1-    درباره این که از کجا آمده و لزوم به دنیا آمدن وی ازدواج و عشق و علاقه والدین است .

2-    نه گفتن را به کودک خود آموزش دهید تا چنانچه فردی قصد سوء استفاده از وی را داشت بتواند مقاومت کند .

3-    دادن احساس امنیت برای بیان هر اتفاقی که برای کودک می افتد و یا چیزی که می بیند و یا می شنود می تواند رفتاری بسیار مناسب باشد و کودک را از خطرات حفظ نماید .

4-    رابطه جنسی را امری گناه آلود معرفی نکنید و آن را به عنوان مسئله ای عنوان کنید که نیاز به بزرگ شدن و رسیدن به موقعیت مناسب دارد .

والدین می توانند برای گفتگوی مناسب درباره مسائل جنسی نگاهی به  لیست بهترین روانشناسان ایران انداخته و از آنها برای بیان بهتر مسئله کمک گیرند . رفتار های اشتباه والدین مثل : پنهان کردن ، سرکوب کردن ، سرزنش کودک و ایجاد ترس باعث می شود کودک شما فقط احساس گناه کند و در ذهنش این باور شکل بگیرد که اگر بعدها اتفاق بدی برایش افتاد هرگز نباید آن را در خانه و نزد والدین مطرح کند . دکتر بازی یکی از بازی های رایج در کودکی می باشد که بچه ها به بهانه معاینه کردن همچون دکتر به اندام همدیگر دست می زنند و دنبال آگاهی از تفاوت های بدن جنس مخالف هستند . در چنین مواقعی والدین نباید با کودک برخورد نا خوشایندی کنند ،  زیرا این رفتار اشتباه حس سرخوردگی و ترس در خصوص مسائل جنسی را در کودک نهادینه می کند و می تواند برای آینده او بسیار مخرب باشد . والدین باید بدانند فقط این بازی ها و کشف و شهود ها امری طبیعی است و تنها باید برای آن حد و مرز مشخص کنید .

نویسنده : غزاله البهشتی

آدرس : خیابان دولت ، بلوار کاوه جنوب ، نبش کوچه ی اخلاقی غربی ، پلاک 29 ، واحد 6 ، طبقه ی سوم .

تلفن :                  22593216

22795735 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.