مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

تاثیر کرونا بر افزایش اضطراب کنکور

کنکور همواره به خودی خود برای محصلین استرس و اضطراب به همراه داشته است .   کنکور همواره به خودی خود برای محصلین استرس و اضطراب به همراه داشته است . در این شرایط که ویروس کرونا باعث بسیاری از تغییرات و نگرانی بایت سلامت افراد شده ، افراد کنکوری در فشار بیشتری به سر می برند و نگرانی مضاعف بابت وضعیت برگزاری کنکور و عقب افتادگی در آن را تجربه می کنند . استرس باعث کاهش حافظه شده و پردازش مغز را در اطلاعاتی که وجود دارد کم می کند . برای کنترل این استرس و اضطراب همراهی خانواده بسیار ضروری می باشد . دانش آموزان و محصلینی که در زمان درس خواندن خودشان را نه تنها از نظر درسی بلکه از لحاظ روحی نیز برای عدم موفقیت و هم برای کنکور آماده کرده اند و از دستورات بهترین روانشناس  استفاده کرده ‌اند در زمان کنکور مسلط تر در جلسه آزمون حاضر می ‌شوند ، چون این دانش آموزان به غیر از درس خواندن مداوم با  مهارت ‌های مواجه با مشکلات و نحوه برخورد با مسائل اجتناب ناپذیر را نیز آموخته‌ اند و می دانند در این شرایط چگونه بر خود مسلط شوند .

راه های کاهش استرس کنکور در شرایط کرونا

-         بهانه گیری را کنار بگذارید : بسیاری از دانش آموزان در روزهای آخر به دلیل فشار بالای ذهنی شروع به تولید بهانه های مختلف در ذهن خود می کنند . بهانه هایی مثل این که : چقدر بد شانس هستند که کنکور آنها مصادف با شیوع ویروس کرونا بوده ، حتما در زمان برگزاری کنکور یک اتفاق بدی رخ می دهد ، آمادگی ذهنی آنها به دلیل استرس خانواده از بین رفته و دانسته های آنها بسیار کم تر از حد موجود می باشد . این بهانه ها تولیدات ذهن فرد می باشد که می خواهد موضع ذهنی خود را تغییر دهد . استفاده از مشاوره کنکور که به دانش آموز کمک کند از این بهانه های ذهنی عبور کرده و مانع از بروز اضطراب در آنها به دلیل این بهانه های ذهنی شوند . برخی از متخصصین به داوطلبان پیشنهاد می کنند حتی از شرایط شیوع ویروس که همه را دچار اضطراب کرده به نفع خود استفاده کنند و با کنترل نگرانی و استرس از سایر رقیبان خود پیشی بگیرند .

-         ممنوعیت ها را تا آخرین روز حفظ کنید : برخی از خانواده ها و دانش آموزان یک هفته آخر مانده به کنکور را زمان استراحت می دانند و شروع به سفر و معاشرت با اطرافیان می کنند . این عمل باعث می شود تا ذهن دانش آموز با موضوعات مختلف رو به رو شده که باعث عقب رفتن اطلاعات مورد نیاز آنها در کنکور می باشد . ضمن این که به دلیل شیوع ویروس کرونا احتمال ابتلا به این ویروس و به خطر افتادن سلامتی دانش آموز نیز می تواند باعث از بین رفتن تلاش چند ساله وی در جلسه کنکور شود . داوطلبان توسط مشاوره شخصی به رسیدگی به غذا و استراحت خود تشویق می شوند تا در زمان برگزاری آزمون شرایط روحی و جسمی مناسبی داشته باشند .

-         انجام تمرینات آرامشی : داشتن آرامش شب کنکور و دوری کردن از هر خبر نگران کننده و اضطراب آور برای دانش آموزان ضروری می باشد . مشاوران به افراد کنکوری پیشنهاد می کنند تا از چند روز قبل محل حوضه خود را شناسایی کرده و چند ساعت زودتر در محل امتحان حاضر شوند تا دچار ترافیک و یا گم شدن باعث بروز اضطراب و استرس در آنها نشود . استفاده از دارو های آرامبخش به هیچ عنوان توصیه نمی شود زیرا باعث می شود دانش آموز در سر جلسه احساس خواب آلودگی کند ، اما انجام تمرینات آرامشی و ریلکسیشن شب قبل از کنکور می تواند باعث آرامش جسمی و روانی نوجوان گردد . نمونه ای از این تمرینات را می توان به شکل زیر انجام داد :

1-    تنفس شکمی : در این تنفس فرد از شکم نفس می کشد نه قفسه سینه ، کشیدن هوا از طریق بینی به داخل شکم و نگه داشتن آن برای 3 ثانیه و سپس خروج هوا از طریق دهان برای 3 ثانیه ، تکرار این تمرین موجب آرامش جسمی و روحی فرد می شود .

2-    تن آرامی : قرار دادن بدن در حالت آزاد و منقبض کردن بخش به بخش آن و آزاد سازی انقباضات می تواند تن آرامی را به سرعت برای فرد ایجاد نماید .

نقش خانواده در کاهش اضطراب دانش آموزان در شرایط کرونا

در شرایطی که نوجوان ما کنکور دارد و به خودی خود دچار استرس و اضطراب فراوانی در این زمینه می باشد ، خانواده می تواند با وجود نگرانی هایی که بابت ابتلا به ویروس کرونا آنها را در گیر کرده ، این استرس و نگرانی را به فرزند خود منتقل نکنند . خانواده افراد کنکوری می توانند با در قرنطینه قرار دادن خود و توجه به نکات بهداشتی این اطمینان را به نوجوان خود بدهند که آنها وظیفه مراقبت جسمی وی را عهده دارد هستند و بهتر است وی بر نکات درسی و روحی خود تمرکز کند . افرادی که به مراکز مشاوره مراجعه می کنند به دادن اطمینان خاطر به نوجوان ، تشویق آنها به انجام منظم کارهای روزانه بدون در نظر گرفتن وجود این ویروس ، تشویق نوجوان به بحث در مورد انتشار ویروس با همسالان و خانواده بدون اجبار و تولید نگرانی ، در تماس بودن با دوستان از طریق تلفن ، اینترنت و کمک به آنها برای بالا بردن روحیه خود از طریق تماس با همسالان ، مشارکت در فعالیت های منظم و عادی روزانه و حمایت از برادر و خواهرهای کوچکتر و برنامه ریزی برای راهکارهایی به منظور افزایش رفتارهای ارتقای سلامت ، محدودیت اخباری و رسانه ای که باعث ایجاد استرس در آنها می شود ، صحبت و گفت و گو در مورد چیزهایی که نوجوان دیده یا شنیده و باعث ترس و نگرانی وی شده ، طی دوره انتشار ویروس را پیشنهاد می کنند تا نوجوان بدون هیچ گونه دغدغه ذهنی بتواند آزاده بر موضوعات درسی تمرکز کند و نگرانی از ویروس کرونا ذهن وی را تحدید ننماید .

نویسنده : غزاله البهشتی

نویسنده : غزاله البهشتی

 آدرس : خیابان دولت ، بلوار کاوه جنوب ، نبش کوچه ی اخلاقی غربی ، پلاک 29 ، واحد 6 ، طبقه ی سوم .

تلفن :                  22593216

22795735 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.