مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

آیا مقایسه کردن زندگی خود با چیزی که از زندگی دیگران در صفحه های مجازی می بینیم صحیح است ؟

زیاد شدن شبکه های اجتماعی و اطلاعاتی که افراد درباره خود و زندگی شخصی خود در آن به اشتراک می گذارند بسیاری از افراد را دچار مشکلات جدی نموده است .  زیاد شدن شبکه های اجتماعی و اطلاعاتی که افراد درباره خود و زندگی شخصی خود در آن به اشتراک می گذارند بسیاری از افراد را دچار مشکلات جدی نموده است . برخی از افراد در گذاشتن جزئیات زندگی خود به صورت افراطی عمل کرده و خواه نا خواه توجه بسیاری را به سبک زندگی خود جلب می کنند . برخی از افراد با وجود آن که از اشتباه بودن مقایسه زندگی خود با دیگران آگاهی دارند با دیدن تصاویری خاص و هیجان انگیز به صورت ناخود آگاه دست به مقایسه زندگی خود با دیگران زده و بی آن که متوجه شوند تنها ظاهر زندگی افراد با فیلتر های زیادی در مقابل آنها می باشد ، به زندگی شخصی خود آسیب های فراوانی وارد می کنند . این مقایسه در برخی از افرادی که به مرکز مشاوره خانواده در شمال تهران مراجعه می کنند به شکل یک اعتیاد در آمده که دائما در تلاش هستند تا با افراد دیگر در زمینه های مختلف رقابت کنند و نمایی بهتر و لوکس تر از زندگی خانوادگی خود به نمایش بگذارند .

زمانی که شبکه های اجتماعی تولید شد و شروع به کار کرد هدف اصلی آن این بود که افراد بتوانند از طریق آن راحت تر و بیشتر با یکدیگر ارتباط داشته باشند ، اما متاسفانه عدم فرهنگ سازی مناسب در بین افراد در جوامع مختلف باعث شد تا انسانها بیشتر از یکدیگر فاصله بگیرند و تنها صفحه نمایش اطلاعات آنها در شبکه های اجتماعی بیان کننده شخصیت و احساسات آنها گردد که البته معمولا هم اکثرا حقیقت را نشان نمی دهد و افراد را دچار تنهایی بیشتری کرده : در شبکه های اجتماعی افراد برای بهتر بودن و خوب دیده شدن تلاش می کنند و کم کم از خود واقعی شان که نقاط منفی هم در آن وجود دارد کاملا فاصله می گیرند . ما می توانیم زندگی دوستان ، خانواده و حتی افراد دیگر که نا شناس هستند را در شبکه های اجتماعی را با جزئیات ببینیم و طبیعتا عادی است که همه به دنبال دیدن داشته­ های خاص در افراد دیگر هستند . حتی امکان دارد این احساس در افراد به وجود آید که ما مستحق آنچه که سایرین دارند بیش از آنها ، هستیم . در طی تحقیقات انجام شده در بهترین کلینیک روانشناسی کشور ما به مفهوم حقیقی کلمه با خواهان شدن آنچه افراد دیگر دارند می توانیم خودمان را به بالا ترین حد نیازمندی برسانیم . این مسئله باعث می شود تا افراد لذت های زندگی خود را از دست داده و دائما در حسرت زندگی دیگران باشند .

اگر در دام مقایسه افتاده باشید به خوبی متوجه شده اید که این کار چقدر عذاب ‌آور و باعث آزار شما می باشد و همچنین چطور شما را از لذت ‌های ساده زندگی با خانواده تان محروم کرده .  وقتی دائما خود را مقایسه می‌ کنید زندگی برای شما هیچ کیفیتی ندارد. همیشه چیزهای فراوانی وجود دارد که در اختیار دیگران است و برای شما فراهم نیست . آدمی که بیش از اندازه به زندگی دیگران نگاه می ‌کند به طور هدفمند با مشکلات و ایرادات فراوانی در زندگی و روابط خودش پیدا می ‌کند . برخی از افرادی که برای استفاده از  روانشناس کودک در شمال تهران مراجعه می کنند ، فرزندان خود را نیز به این بازی گرفتار کرده اند و سعی می کنند از کودک خود به جای یک کودک سالم یک مدل خوب در بیاورند . حال اگر متوجه آسیب ‌ها و تاثیرات منفی مقایسه شده‌ اید یک بار دست به عمل بزنید و از آن جلوگیری نمایید .

چگونه خود را با دیگران مقایسه نکنیم ؟

-         یک هفته استراحت : افرادی که به شدت در اعتیاد به مقایسه به سر می برند بهتر است برای یک هفته از این عمل دست بر داشته  استفاده از شبکه های اجتماعی خود را کنار گذارند . در این یک هفته افراد می توانند با توجه بیشتر به زندگی شخصی خود و تلاش برای ارتقاء آن احساسات مثبتی را در خود و خانواده خود ایجاد نمایند . در این زمان کوتاه شما متوجه خواهید شد که چه میزان احساس آرامش بیشتری دارید .

-         یاد بگیرید برای داشته های دیگران شاد شوید : یک جنبه حقیقی و ناراحت کننده مقایسه، حس انتقام عمیق نسبت به فردی می باشد که به روشی که شما همیشه آرزو داشته اید ، زندگی می کند. حس منفی و بدی که گاهی حتی در بهترین و مهربان ترین اشخاص هم با مقایسه بروز می کند. زمانی که این احساسات بر شما غلبه کرد ، به یاد بیاورید که شادی و خوشبختی منبع محدودی ندارد .  در زوج درمانی به افراد پیشنهاد می شود تا شادی های خود را ببینند تا بتوانند آنها را به شادی های بزرگ تبدیل کنند .

-         قدر خود را بدانید : هر فرد در جایگاه خود انسانی فوق العاده است . یک زن خانه دارد ، یک مرد کارمند ، یک هنرمند ، یک کارگر ، هر یک می تواند ویژگی های خاص و قابل تاملی داشته باشد که در افراد دیگر یافت نمی شود . عدم توجه به این ویژگی ها و این که افراد همواره به دنبال تبدیل شدن به چیزی باشند که دیگران دارند ، می تواند باعث شود هم فرد عزت نفس خود را از دست دهد و هم کم کم ویژگی های منحصر بفرد خود را خاموش کند . هیچ فردی در جایگاه فردی دیگر زندگی نمی کند و مقایسه هیچ فردی به فرد دیگر عاقلانه نیست .

اثرات منفی مقایسه

1-    احساس حسادت و نارضایتی خواهید کرد .

2-    طرز فکر شما به مرور زمان غیرمنطقی می شود .

3-    احساس خشم و عصبانیت از خود خواهید داشت .

4-    به رابطه خود با همسرتان آسیب های جدی وارد می کنید .

5-    دوستان و خانواده خود را دلسرد کرده و از دست خواهید داد .

نویسنده : غزاله البهشتی

  آدرس : خیابان دولت ، بلوار کاوه جنوب ، نبش کوچه ی اخلاقی غربی ، پلاک 29 ، واحد 6 ، طبقه ی سوم .

تلفن :                  22593216

22795735 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.