مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

نشانه های بروز اعتیاد عاطفی و درمان آن

انسان برای حیات خود نیازمند داشتن روابط با انسانهای دیگر می باشد .   انسان برای حیات خود نیازمند داشتن روابط با انسانهای دیگر می باشد . افراد در ارتباط نیاز های روحی ، روانی و اجتماعی خود را ارضاء می کنند . تمامی اعمالی که فرد در جهت عشق ورزی ، محبت بخشی و انجام فعالیت های اجتماعی انجام می دهد این می باشد که همین عشق ، محبت و توجه به وی باز گردد . نیاز به جفت تنها در بین حیوانات نیست ، انسانها در زندگی خود نیاز به همدم و همراهی دارند که احساسات خوشایند و لذت ها را با او تجربه کنند . از نظر درمانگر روانشناسی عشق معقوله ای بسیار حساس می باشد که گاهی بعد از ازدواج و گاهی پیش از ازدواج ایجاد می شود . از نظر افراد مختلف و در جوامع مختلف عشف به شکل های گوناگون تعریف می شود . عشق به احساس علاقه شدید به فردی دیگر در این مطلب مورد نظر ما می باشد که درباره آن موارد مختلف را مورد بررسی قرار می دهیم . به صورت طبیعی فرد در زمانی که عاشق می شود ، هویت خود را از دست نمی دهد و با وجود علاقه شدیدی که در وی ایجاد شده ، خواسته ها و اولویت های خود را نیز حفظ می کند . در اعتیاد عاطفی فرد تمامی هویت خود را در طرف مقابل می بیند و حرمت خود را از دست می دهد . تمام خواسته ها و نیاز های فرد در معشوق خلاصه می شود و به وجود معشوق نیازی اعتیاد گونه دارد .

از نظر متخصصین در کلینیک روانشناسی خوب اعتیاد عاطفی چیری شبیه به اعتیاد به مواد مخدر یا مشروبات الکلی می باشد و فرد به شدت به آن وابسته می باشد . فردی که دچار اعتیاد عاطفی می باشد دچار فقر معنوی می باشد و در دوری از معشوق دچار فشار ها و چالش های شدیدی می شود . برای آن که بدانید در رابطه ای که حضور دارید دچار اعتیاد عاطفی هستند و یا عشق زیاد می توانید نشانه های زیر را در خود مورد بررسی قرار دهید .

نشانه های اعتیاد عاطفی

1-    بی هویتی : فردی که دچار اعتیاد عاطفی می باشد خود را نادیده می گیرد و تمامی خواسته های او منوط بر خواسته های معشوقش می باشد و هر چه را طلب می کند که معشوقش آن را بپذیرد .

2-    احساس خشم به خود : احساس خشم به خود و باور نداشتن خود ، یکی دیگر از نشانه های اعتیاد عاطفی می باشد . فرد دچار احساس بی ارزشی بوده و احساس شرم و حقارت همواره با وی همراه می باشد .

3-    ترس : بسیاری از کسانی که به مشاوره قبل طلاق مراجعه می کنند  احساس ترس از اتنهایی را همراه خود دارند ، اما باید توجه کرد این احساس با احساس فردی که دچار اعتیاد عاطفی می باشد ، تفاوت دارد . فردی که دچار اعتیاد عاطفی است از تصور جدایی و تنها ماندن دچار فشار های روانی و ترس شدید و فلج کننده می شود و تصور می کند بدون معشوق نمی تواند به زندگی ادامه دهد . این افراد دائما در هراس می باشند و حسادت ، کنترل افراطی و محدود کردن طرف مقابل همگی از ترس آنها نشات می گیرد .

4-    عدم عزت نفش : فرد احساس می کند همه کارهای او اشتباه است و دائما در این نگرانی به سر می برد که بابت اعمالی که انجام می دهد از سوی معشوق طرد شود . این افراد معمولا نیاز های طرف مقابل را بر نیاز های خود ارجع دانسته و نسبت به نیاز های خود بی توجهی می نمایند .

جملات زیر را با دقت بخوانید ، در این جملات می توانید وابستگی نا سالم در روابط عاطفی را به راحتی مشاهده کنید :

-         من رو تنها نگذار : ترس از تنهایی

-         بدون تو نمی تونم ، تو همه چیز من هستی : پایین آوردن ارزش خود

-         من خیلی کارها برای تو کردم : نادیده گرفتن خواسته های خود

-         باشه هر چی تو بگی قبول : ترس از مورد پسند قرار نگرفتن

-         تو همه دارایی من هستی : عدم عزت نفس

درمان اعتیاد عاطفی چگونه ممکن است ؟

مشکل خود را بپذیرید : آگاهی برای درمان قدمی بسیار بزرگ می باشد . برای درمان اعتیاد عاطفی فرد باید ابتدا نسبت به وابستگی ناسالم خود آگاه گردد . پذیرش قدرتی به فرد می دهد که باعث می شود توانایی بازگشت به شرایط عادی را پیدا کند .

عزت نفس خود را افزایش دهید : بسیاری از افراد از کودکی عشق ورزیدن به خود را آموزش ندیده اند . بسیاری از خانواده هایی که به خانواده درمانی رجوع می کنند ، در تلاش هستند تا سطح عزت نفس خود و اعضاء خانواده را افزایش دهند . این افراد متوجه شده اند که بسیاری از مشکلات در زندگی آنها از عدم عزت نفس نشات می گیرد . توجه به موفقیت های خود ، یادگیری نه گفتن ، اهمیت دادن به خود و خواسته های خود ، معاشرت با افراد موفق و مثبت و مراقبت از خود ، می تواند شروع خوبی برای افزایش عزت نفس باشد .

یاد بگیرید از تنهایی لذت ببرید : با وجود آن که زمان بودن در کنار خانواده و دوستان لذت بخش می باشد اما افرادی موفق می باشند که یاد گرفته اند در زمان تنهایی نیز از آن لذت ببرند . فرد می تواند با انجام کارهای مورد علاقه خود در زمان تنهایی ، این زمان ها را برای خود لذت بخش کند .

مراجعه به مشاور روانشناس : استفاده از مشاوره و دربافت تمرینات تنفس و آرامش می تواند کمک بسیار خوبی به افرادی باشد که دچار اعتیاد عاطفی و تنش های پس از آن هستند .

نویسنده : غزاله البهشتی

 آدرس : خیابان دولت ، بلوار کاوه جنوب ، نبش کوچه ی اخلاقی غربی ، پلاک 29 ، واحد 6 ، طبقه ی سوم .

تلفن :                  22593216

22795735 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.