مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

آیا کودکان باید در جریان مشکلات والدین قرار بگیرند ؟

بسیاری از والدین در زمان بروز مشکلات نمی دانند که آیا باید کودک خود را در جریان مسئله قرار دهند یا خیر .  

بسیاری از والدین در زمان بروز مشکلات نمی دانند که آیا باید کودک خود را در جریان مسئله قرار دهند یا خیر . برخی از مشکلات به شکل نا خواسته به گوش کودک می رسد و برخی از مشکلات نیز وجود دارد که کودک باید در جریان آن قرار گیرد . مشکلات مالی از جمله مسائلی می باشد که کودک در طی صحبت های روزمره والدین با آن رو به رو می شود و مسئله طلاق از مواردی است که والدین باید درباره گفتن آن به کودک از بهترین روانشناس کودکان یاری بگیرند . در این مطلب سعی بر آن داریم با به نحوه برخوردی که والدین در جریان اطلاعات کودک از مشکلات قرار دارند اشاره کنیم ، همچنین به واکنش کودکان در مقابل آگاهی از این مسائل نیز خواهیم پرداخت .

مشکلات مالی

در بسیاری از خانواده ها پیش آمده که درباره مشکلات مالی در مقابل کودکان صحبت شود ، سوالی که معمولا این والدین از متخصص روانشناس دارند این می باشد که آیا آگاهی کودکان از مشکلات مالی برای آنها آسیب رسان است ؟ برخی از والدینی که به دکتر مشاور خانواده مراجعه می کنند از بیان مشکلات اقتصادی به کودکان خود منع می گردند زیرا اعتقاد دارند چنانچه کودک در جریان فشار مالی خانواده قرار گیرد دچار اضطراب و استرس می گردد . اما برخی از متخصصین نیز اعتقاد دارند که والدین باید کودکان را در جریان مشکلات اقتصادی قرار دهند و از این طریق کودک در جریان حقایق زندگی قرار می گیرد .  

پاسخ صحیح این می باشد که گاهی لازم است که کودکان در جریان مشکلات مالی خانواده قرار بگیرند . حتی تربیت و هوش مالی از موضوعاتی می باشد که این روز ها شیوه ها و روش های خاص خودش را دارد و به سبک مناسب به کودکان آموزش داده می شود ، لذا آشنا شدن بچه ها با مفهوم پول ، اقتصاد ، پس انداز و استفاده صحیح از منابع مالی مورد اهمیت است اما این به این معنا نیست که ما بچه ها را به شکل کامل در جریان مشکلات اقتصادی قرار دهیم . کودکان چون درک درستی از مشکلات مالی ندارند و تنها یک چیز از این مسئله متوجه می شوند  و آن هم این که اتفاق بدی در حال رخ دادن است که باعث نگرانی خانواده شده ، از همین جهت چون کودک  درک درستی از موضوع ندارد اغلب با ترس نسبت به آن روبرو می شود و گاهی نمی تواند هیجان منفی خودش را کنترل کند .

کودکی که درک درستی از روش های حل مسئله ندارد و حتی نمی داند که با کمی صرفه جویی خانواده توانایی کنترل شرایط اقتصادی را خواهند داشت ، در صورت آگاهی از مشکلات مالی خانواده دچار اضطراب و فشار روانی می شوند . فشار روانی این کودکان تا آنجایی می تواند آسیب رسان باشد که در برخی از افرادی که از مشاوره قبل ازدواج تلفنی استفاده می کنند میل به جمع کردن پول به شکل افراطی نیز دیده می شود . این افراد حتی از خرج کردن برای همسر یا فرزند خود احساس نارضایتی می کنند و بدون آن که دلیلی قانع کننده برای این حالت خود داشته باشند تنها احساس می کنند که باید تمام پول خود را جمع کنند .

مشکلات طلاق والدین

امروزه طلاق یکی از مشکلات شایع در خانواده ها می باشد . افرادی که دارای فرزند از زندگی مشترک خود می باشد معمولا نگران تاثیراتی هستند که آگاهی از مشکلات شان و حتی آگاهی از دلیل جدایی شان بر فرزندان می گذارد . مشاوران به افرادی که با تلفن مرکز روانشناسی تماس می گیرند پیشنهاد می کنند تا به هیچ عنوان در مقابل فرزندان با یکدیگر به جدال نپردازند زیرا دعا و کشمکش در بین کودکان باعث آسیب های شدید روانشناختی در آنها می شود . والدینی که تصمیم به جدایی از یکدیگر دارند باید مسئله طلاق خود را با کمک یک متخصص برای کودک خود بیان کنند . برخی از والدین که تصور می کنند عدم عنوان جدایی آنها باعث بر هم نخوردن آرامش کودکانشان می شود نمی دانند که سبک جدید زندگی و احساسی که کودک درباره رابطه والدین با یکدیگر دارد ، آنها را دچار دوگانگی و اضطراب می کند .  

پس از جدایی و طلاق بهترین انتخاب این می باشد که هر کدام از والدین که حضانت فرزند را بر عهده دارد مانع از ملاقات فرزند خود با پدر و یا مادر مقابل نگردد . استفاده از کودک برای اعمال قدرت والدین نسبت به دیگر باعث می شود تا کودک احساس کند هویت او مورد سوء استفاده قرار گرفته است . والدین در این شرایط باید برای کودک عنوان کنند که با این که دیگر همگی با هم زندگی نمی کنند اما همواره پدر یا مادر او هستند و کودک را دوست دارند . در مواردی نیز دیده می شود که کودکان خود را مسئول جدایی والدین می دانند و دچار احساس گناه می شوند . متخصصین در این شرایط به والدین پیشنهاد می کنند به صورت ساده مشکلات بین خود را برای کودک بیان کنند تا کودک در جریان بی تقصیری خود برای تصمیم به طلاق والدین قرار گیرد . البته والدین باید توجه کنند که نباید مشکلات را تا حدی باز نمایند که باعث ایجاد احساس نفرت در کودک نسبت به پدر یا مادر قرار گیرد .

با توجه با مطالبی که عنوان کردیم می توانیم نتیجه بگیریم بیان مسائل و مشکلات خانوادگی برای کودکان باید از زاویه های مختلفی مورد بررسی قرار گیرد . مشکلی که وجود دارد ، وضعیت روحی کودک و موضوعاتی از این قبیل برای بیان یا عدم بیان مشکلات برای کودک نقشی بسیار تعیین کننده خواهد داشت .

نویسنده : غزاله البهشتی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.