مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

تاثیر مرد سالاری بر روابط خانوادگی

تعادل زندگی مشترک زمانی امکان پذیر است که زوجین در زندگی مشترک با یکدیگر تعامل داشته باشند .   تعادل زندگی مشترک زمانی امکان پذیر است که زوجین در زندگی مشترک با یکدیگر تعامل داشته باشند . همه افراد بیشتر تمایل دارند تا در جهت نفع شخصی خود عمل نمایند و احساسات و خواسته های خود را بیشتر مد نظر قرار دهند . در زمان های گذشته و در خانواده های سنتی بیشتر مرد سالاری مشاهده می شود ، در آن زمان مرد به عنوان فردی که مسئولیت خانواده را بر عهده دارد و مسئول تامین مالی خانواده شناخته می شده درباره مسائل مختلف نظرات خود را گاهی به دیگر اعضاء خانواده تحمیل می کرده . اما در دنیای امروز کسانی که به مرکز مشاوره خانواده مراجعه می کنند ، خواهان مساوات در زندگی مشترک می باشند . برای داشتن یک زندگی مشترک خوب نیاز است تا زوجین به منفعت کلی به جای نگرش های دوره مجردی که منفعت طلبی شخصی بود ، توجه نمایند . دختر و پسری که می خواهند وارد یک زندگی مشترک شوند چنانچه دارای خلق ملایم و تربیت صحیح یا آموزش های مناسب قرار گرفته باشند به جای تمایل به حفظ قدرت در خانواده روش های حل مسئله به شکل مصالحت آمیز را انتخاب می کنند . این افراد شیوه های مناسبی را برای حل اختلافات بین خود و شریک زندگی شان انتخاب کرده و منطق در زندگی آنها حکم فرما است .

در خانواده های مرد سالاری فضایی خانواده سرد و با رعب همراه است . زن و فرزندان در این خانواده ها حالت اسارت را بیشتر تجربه می کنند زیرا مرد با در دست داشتن قدرت و توانایی برای رفع کردن یا نکردن نیاز های مالی می تواند آنها را مجبور به پذیرش قواعد و خواسته های خود کند . یکی از شایع ترین دلایل عدم ارگاسم در زنانی که به مشاوره جنسی مراجعه می کنند همین مسئله مرد سالاری می باشد . این زنان به دلیل عدم احساس استقلال و اعتماد به نفس در زندگی مشترک و احساس وابستگی که به همسر خود برای گذراندن زندگی دارند توانایی رسیدن به اوج لذت جنسی را نمی یابند و دچار مشکلات مختلفی همچون ، بی میلی ، سردی در رابطه جنسی و عدم ارگاسم می شوند . در این گونه موارد روابط محبت آمیزی معمولا بین زوجین حکم فرما نیست .

5 نشانه مرد سالاری در یک خانواده

1-    استفاده مرد از خشونت برای اعمال قوانین نسبت به خانواده .

2-    ممانعت از خروج زن و شاغل بودن وی به شکل غیر منطقی ، همچنین ممانعت از هر گونه حضور فعال در اجتماع برای وی .

3-    بی توجهی به حقوق مالی زن و پرداخت مبلغی به وی برای رفع نیاز های شخصی او و حتی گاهی عدم پرداخت نفقه و مهریه در صورت مطالبه زن .

4-    اجبار اعضاء خانواده برای نوع زندگی کردن اعم از خوراک و پوشاک بر طبق نظرات مردانه حتی گاهی به شکل غیر منطقی .

5-    به کار گیری خشونت های فیزیکی در مقابل مقاومت اعضاء خا نواده در پی روی از دستورات مرد .

اعضاء این خانواده ها اکثرا نیاز به مراجعه به مشاور روانشناس دارند که به دلیل مخالفت مرد توانایی مراجعه به کلینیک های روانشناسی را ندارند . متخصصین روانشناس در بهترین مراکز مشاوره برای رفع این نیاز مشاوره تلفنی را پیشنهاد می کنند . تا افراد بتوانند از پیشنهاد یک متخصص برای چگونگی برخورد در این شرایط بهره مند شده و شرایط بهتری را برای خود رقم زنند . بسیاری از زنان خود عامل بروز مرد سالاری در خانواده می گردند . این زنان به دلیل جلوگیری از فشار هایی که در اثر اشتغال به کار در خارج از منزل بر آنها ایجاد می شود معمولا مسئولیت کسب درآمد مالی را بر عهده مرد گذاشته و به شکل مستقیم و غیر مستقیم باعث بروز مرد سالاری می گردند .

عوامل موثر در مرد سالاری چیست ؟

-         اعتماد به نفس پایین : یکی از دلایلی که مردان تمایل به مرد سالاری دارند وجود اعتماد به نفس پایین در آنها می باشد . این مردان به دلیل ضربه های روحی که در طول سالهای زندگی خود دیده اند زمانی که در جایگاهی قرار می گیرند که می توانند از قدر بهره مند شوند از آن سوء استفاده می کنند . این افراد با درمان عزت نفس می توانند درک مناسبی از روش استفاده از قدرت خود بیابند .

-         تربیت خانوادگی : برخی از مردان در خانواده هایی رشد یافته اند که در آن مرد سالاری یا زن سالاری حاکم می باشد . این مردان انتقام دوره ای را که خود مجبور به پیروی از قوانین غیر منطقی و زورگویانه خانواده بوده اند را در زمانی که خود ازدواج می کنند و صاحب خانواده می شوند از همسر و فرزندان خود می گیرند .

درک مرد و مشارکت وی برای رفع مشکل و احساس آرامش برای همه اعضاء خانواده می تواند بهترین راه برای رفع مرد سالاری در خانواده باشد . مردانی که مشارکت می کنند در جلسات درمان راه را هموار تر می نمایند . متخصص روانشناس خانواده با آموزش مهارت های ارتباطی و شیوه مشارکت در تصمیم گیری به اعضاء خانواده کمک می کند تا مسئولیت را در بین خود تقسیم کرده و هم از فشار زیاد بر مرد کاسته شده و هم دیگر افراد خانواده در تصمیم گیری های مهم خانوادگی مشارکت می یابند . در خانواده هایی که مرد حاضر به مشارکت در درمان نیست نیز ، دکتر روانشناس قادر به کمک خواهد بود . بسیاری از افرادی که تحت سلطه مردان خانواده قرار دارند احترام به خود و حق زندگی برای خود را فراموش نموده اند . این افراد با رفتار نا مناسب باعث می شوند تا مردان هرگز از مسند قدرت پایین نیایند . آموزش شیوه رفتاری مناسب و مقابله با خواسته های غیر منطقی و دفاع از نیاز ها و احساسات خود از آموزش هایی می باشد که متخصص روانشناس آن را به این افراد ارائه می دهد .

نویسنده : غزاله البهشتی

تلفن : 22593216 – 22795735

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه 3

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.