مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

تاثیر شاغل بودن بر اعتماد به نفس جوانان

اعتماد به نفس بخش با اهمیتی در نهاد انسانها می باشد که می تواند در زندگی خانوادگی و اجتماعی افراد تاثیر بسیار زیادی داشته باشد . 

  در مرکز مشاوره روانشناسی یکی از موضوعاتی که برای روانشناس در مشکلات فرد با اهمیت می باشد وجود و یا عدم وجود اعتماد به نفس می باشد . افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند دائما خود را مورد انتقاد و سرزنش قرار می دهند ، این افراد نقاط قوت خود را نادیده گرفته و بر نقاط ضعف خود بیشتر تمرکز می کنند . افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند در زندگی اجتماعی خود تلاش می کنند تا بهترین بوده و یا خود واقعی شان که توانایی انجام بعضی کارها را ندارد را از دیگران مخفی کنند زیرا این افراد احساس می کنند در صورتی که بقیه با ناتوانی آنها رو به رو گردند آنها را طرد خواهند نمود .

جوانانی که اعتماد به نفس پایینی دارند به سختی حاظر می شوند تا در محیط های کاری حضور داشته و مسئولیتی را بر عهده گیرند . تشویق خانواده و دوستان می تواند تاثیرات بسیار زیادی بر اشتغال این افراد داشته و آنها را به سمت یافتن شغل مورد علاقه سوق دهد . معمولا جوانانی با اعتماد به نفس پایین پس از اشتغال به شغل مورد علاقه خود احساس بهتری را تجربه می کنند . به دست آوردن موفقیت های کوچک و دیده شدن تلاش آنها و کسب درآمد می تواند در افزایش اعتماد به نفس آنها بسیار موثر باشد . اما این موفقیت های چشم گیر زمانی خود را بیشتر نشان می دهد که فرد نسبت به عدم اعتماد به نفس خود آگاهی داشته باشد . افرادی که از این مسئله روانشناختی خود نا آگاه هستند تمام مدت به سرویس دهی های خارج از حیطه کاری خود برای جلب رضایت دیگران پرداخته و به دیگران نیز اجازه نمی دهند از آنها تعریف کنند .

مهمترین دلیل ایجاد اعتماد به نفس پایین چیست ؟

همه روانشناسان در بهترین کلینیک های روانشناسی بر اهمیت خانواده تاکید بسیار زیادی دارند . زیرا خانواده به عنوان اولین مکانی که هر فرد در آن قرار می گیرد عمده ترین تاثیرات را بر روان آنها به جای می گذارد . افرادی که برای خانواده درمانی مراجعه می کنند کمتر تحت تاثیر آسیب قرار دارند زیرا مشاور خانواده الگو های مناسب رفتاری را در اختیار آنها قرار می دهد ، اما در بسیاری از خانواده ها به دلیل عدم توجه به نکات اصلی ، فرزندان خانواده تحت تاثیر آسیب های جدی قرار گرفته که کمبود اعتماد به نفس یکی از آنها می باشد . والدینی که زمانی را برای فرزندان خود اختصاص می دهند و در مقابل رفتار فرزندان خود واکنش های مثبت و منفی از خود بروز می دهند معمولا با احساس دیده شدن ، مهم بودن ، با ارزشی و اعتماد به نفس رشد می کنند ، در مقابل کودکانی که با بی توجهی والدین و عدم رسیدگی به مشکلات آنها رشد می نمایند دچار احساساتی نظیر : استرس ، بی ارزشی ، نداشتن الگوی رفتاری مناسب و کمبود اعتماد به نفس ، خواهند شد .

برای افزایش سطح اعتماد به نفس چه کارهایی می توان انجام داد ؟

-         به عقب باز نگردید : بسیاری از افراد در صورت عدم موفقیت در کاری به تجارت ناخوشایند گذشته خود باز می گردند و احساسات منفی که در اثر این تجارت در آنها ایجاد می گردد ، دست از تلاش مجدد می کشند . به عنوان مثال بیشترین کسانی که دچار طلاق می گردند و برای زوج درمانی مراجعه نمی کنند افرادی هستند که الگو خانواده ناقص را در زندگی خود داشته اند . چنانچه والدین این افراد نیز از هم جدا شده باشند و آنها دچار تنهایی بوده باشند ، به شکل نا خود آگاه این پیغام را برای خود تداعی می کنند که همواره در داشتن یک زندگی موفق دچار مشکل بوده و تنهایی هرگز قرار نیست آنها را رها کند .

-         به خود اعتماد داشته باشید : انسان ها بدترین دشمنان خود هستند . افرادی که پیغام های ذهنی آنها منفی بوده و دائما در حال بیان کلمه نمی توانم ، نمی خواهم ، قادر به انجام آن نیستم و از این قبیل کلمات هستند ، کم کم حتی دیگر برای تغییرات تلاش هم نمی کنند . این افراد اعتماد به خود را از دست داده و نا کامی های زندگی را به عنوان قسمت و سرنوشت خود می پذیرند .

-         علت عدم اعتماد به نفس خود را بیابید : وقتی افراد ریشه ایجاد کننده بی اعتمادی به خود را کشف کنند می توانند با کمک یک روانشناس متخصص در مرکز روانشناسی برای رفع آن اقدام نموده و با آگاهی از دلایل مشکلات خود از افکار منفی را حذف نمود و در جهت افزایش اعتماد به نفس اقدام نمایند .

-         حمایت اجتماعی کسب کنید : همراهی با خانواده و دوستانی که افراد را با حمایت خود از شر افکار منفی رها می کنند می تواند در افزایش اعتماد به نفس بسیار موثر باشد . دوستان و خانواده بزرگترین منابع قدرت و دلگرمی می باشند که در رفع کمبود اعتماد به نفس افراد موثر هستند .

یکی از کارهایی که بهترین مشاور به افراد پیشنهاد می دهد تا افرادی که دچار کمبود اعتماد به نفس هستند ، آن را انجام دهند ، یاداشت نکات مثبت یا اقدامات موفقیت های خود ، هرچند کوچک می باشد . نوشت این اقدامات می تواند در یادآوری نکات مثبت بسیار تاثیر گذار باشد . استفاده از پاداش برای این موفقیت ها نیز می تواند تاثیر گذاری آن را بیشتر کرده و افراد را به سمت موفقیت های بیشتر و افزایش اعتماد به نفس سوق دهد .

نویسنده : غزاله البهشتی      

تلفن : 22593216 – 22795735

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه 3

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.