مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

هوش هیجانی چیست و چه تاثیری در زندگی مان دارد؟

 افراد زیادی هستند که می توانند فرد را در زندگی موفق کنند و عملکرد او را بهبود ببخشند 

افراد زیادی هستند که می توانند فرد را در زندگی موفق کنند و عملکرد او را بهبود ببخشند و بتوانند به درجات بهتری برسند البته این موفقیت شامل بخش های مختلف ارتباطی، اجتماعی و فذدی و … است. یکی از این فاکتورهای ضروری هوش هیجانی است. هوش هیجانی چیزی در درون ما و تا حدی نا ملموس است و بهره هوشی ما است که تعیین می کند چگونه رفتارمان را مدیریت کنیم و با مشکلات کنار بیاییم و چه تصمیماتی بگیریم . هوش هیجانی انعطاف پذیر است و به آسانی قابلیت یاد گرفته شدن دارد و افراد می توانند آن را در خود پرورش دهند زیرا که افزایش هوش هیجانی موفقیت در محیط کار ، خانواده و فرزندان و ..... را افزایش می دهد.

 

ایا هوش هیجانی همان هوش شناختی است؟

جوابی که باید به این پرسش دهیم خیر است و  هوش هیجانی با هوش شناختی کاملا متفاوت است و ارتباطی بین آن دو وجود ندارد و چنین ارتباطی اثبات نشده است و نمی توانیم هوش هیجانی یک فرد را بر اساس هوش شناختی اش پیش بینی کنیم . و دیگر این که مرکز مشاوره خوب نشان می دهد هوش شناختی انعطاف پذیر نیست و از زمان تولد ثابت باقی می ماند و مگر این که صدمه ی مغزی آن را با مشکلاتی مواجه کند هوش شناختی در واقع توانایی فرد در یادگیری می باشد و میزان آن در 15 سالگی همان مقدار است که در پنجاه سالگی خواهد بود . ولی هوش هیجانی انعطاف پذیر است و قابلیت یاد گرفته شدن دارد . ممکن است که بعضی افراد از همان ابتدا هوش هیجانی بالایی داشته باشند و دیگر افراد می توانند آن را در خود رشد دهند . روانشناس تهران می گوید شخصیت سبک ما در زندگی را نشان می دهد و نتیجه ی تمایلات ما می باشد برای مثال درونگرایی و برون گرایی . شخصیت نیز در طول زندگی ثابت است و در دوران کودکی شکل می گیرد و از بین نمی رود . ارزیابی هر سه مورد هوش شناختی ، هوش هیجانی و شخصیت بهترین راه برای رسیدن به تصویری از فرد است .


 

کسانی که هوش هیجانی بیشتری دارند با کسانی که هوش هیجانی پایینی دارند چه فرقی دارد؟

بهترین مشاور خانواده در این زمینه می گوید تفاوت بین کسانی که از هوش هیجانی بهره ی کافی می برند و افرادی که از آن استفاده نمی کنند  این است که گروهی که از هوش هیجانی استفاده می کنند ، می توانند هیجانات و احساسات خود را کنترل کنند و به آن ها اجازه نمی دهند رفتار هایشان را تعیین کنند ، در واقع هدایت هیجانات در دست خود فرد است به جای این که هیجانات هدایت گر آن ها باشد . از طرفی فردی که از هوش هیجانی بهره ای نمی برد ، تسلیم احساساتش است و احساساتش او را به هر سمتی خواهد برد و پیامد هایی به همراه خواهد داشت و در نتیجه می گوید که کاری نمی توانم انجام دهم . هوشمندی هیجانی موجب می شود بر افکار و کلامتان کنترل پیدا کنید . با به کار گیری برخی ویژگی ها می توان به فردی تبدیل شد که از هوشمندی هیجانی بالایی برخوردار است.

 

در صورت داشتن هوش هیجانی چه موقعیتی خواهید داشت؟

 درواقع اگر فردی هستید که دارای هوش عاطفی می باشید ، شما از نظر ذهنی و روانی سالم تر هستید و سعی می کنید که زندگی رضایت بخشی را ایجاد کنید و آن را همانگونه پیش خواهید برد و با وجود فراز و نشیب های زندگی می توانید با آن ها سازش پیدا کنید و همچنین در ارتباط با دیگران  از این که در دسترس افراد باشید احساس راحتی می کنید و همانطور که اشاره کردیم بدون هیچ ترس و اضطرابی می توانید با دیگران در ارتباط باشید و در حالت کلی می توان گفت که هوش هیجانی یا عاطفی سبک زندگی ما انسان ها را نشان می دهد و شخصیت ما را می سازد و به ما کمک می کند تا زندگی بهتری داشته باشیم . طبق نظر روانشناس تهران در مقابل اگر ما فاقد این خصوصیات باشیم فاقد روابط رضایت بخش خواهیم بود و کمتر می توانیم زندگی را که رضایت احساسی ما را به همراه داشته باشد ، تجربه کنیم و بعضا از نظر دیگران فردی بی احساس و یا حتی آزار دهنده شمرده خواهیم شد .برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با مرکز مشاوره خوب در ارتباط باشید. 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.