مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

چگونه بهترین راه حل تعارض را داشته باشیم(بررسی 5 کلید طلایی)

اکثر مردم یاد می گیرند که به دلایل مختلف از تعارض اجتناب کنند. میراث قومی، شیوه‌های فرهنگی، زبان یا تفاوت‌های تحصیلی، همگی در نحوه یادگیری تعبیر تعارض و مشارکت در آن نقش دارند. برخی از پیشینه های فرهنگی به شدت از تعارض اجتناب می کنند، در حالی که برخی دیگر تقریباً در محیط های درگیری رشد می کنند. 
اکثر مردم یاد می گیرند که به دلایل مختلف از تعارض اجتناب کنند. میراث قومی، شیوه‌های فرهنگی، زبان یا تفاوت‌های تحصیلی، همگی در نحوه یادگیری تعبیر تعارض و مشارکت در آن نقش دارند. برخی از پیشینه های فرهنگی به شدت از تعارض اجتناب می کنند، در حالی که برخی دیگر تقریباً در محیط های درگیری رشد می کنند.   خیلی اوقات افرادی که شماره مشاور خانواده را داشته اند و به صورت تلفنی مشاوره انجام داده اند، مهم ترین مشکلی که داشتند، اجتناب از تعارض و مشکلات است در حالی که شاید اجتناب کردن در ابتدا خوشایند باشد اما اثرات بسیار مخربی بر زندگی فرد وارد می کند. تعارض به عنوان یک موضوع از هم گسیختگی در ارتباطات آغاز می شود. جایی بین افراط‌ها، حد وسطی وجود دارد که می‌توانید بدون توجه به سطح درگیری که با آن راحت هستید، ارتباط خوبی را تجربه کنید. در ارتباط خوب افراد با پرسیدن و گوش دادن می فهممد که تنش کجاست. وقتی می دانید که بر سر چه چیزی درگیری دارید، می توانید مسئولیت آن را بر عهده بگیرید یا آن را رد کنید. این فرآیند بهتر است مستقیما انجام شود. چهار روش زیر به شما کمک می کند تا در مسیر یادگیری حل تعارضات سریع و مؤثر با همسرتان بیاموزید.

یک) تعارض را روشن کنید.

سر چی دعوا داریم؟ حل تعارض در درجه اول بر روی تمرین ارتباط خوب استوار است. باید بدونید از چه چیزی ناراحت هستید و از طریق پرسیدن سوالات مختلف می توان به این شفافیت دست یافت. در مورد چه چیزی صحبت می کردیم؟ محرک چه بود؟ چگونه در این شرایط قرار گرفتیم؟ گفتگو چگونه شدید شد؟

آیا تا به حال توجه کرده‌اید که چگونه مکالمه از صحبت کردن در مورد چیزی خوش‌خیم مانند بیرون بردن سطل تبدیل به این می شود که چقدر از پدر و مادرتان متنفر هستید، شکل گرفت؟ شاید نه، شاید برای شما چیزی کاملاً متفاوت بود، با این حال، یک چیز مسلم است و باید به آن توجه کرد. خیلی اوقات مسائل می توانند برای ما معنا های مختلفی داشته باشند و یک شوخی تبدیل به یک بحران شود.

روشن کردن تعارض به شما امکان می دهد تا کشف کنید که واقعاً با چه چیزی مشکل دارید؟. این تمرین به شما کمک می کند تشخیص دهید که آیا واقعاً از چیزی ناراحت هستید یا نه یا چیزی اشتباه شنیده اید و واکنش نشان داده اید.

تمرین: زمانی که احساس تنش می کنید یا در آستانه درگیری هستید، سوالات روشن کننده بپرسید.

 

دو)  با دقت گوش کنید

نمی توانم شمارش کنم که چند بار چیزی را نادرست شنیده ام، از آن احساس آزرده خاطری کرده ام و سپس نسبت به آن بیش از حد واکنش نشان داده ام. واکنش من منجر به گفتگوی شدید شد که به نوعی درگیری تبدیل شد که هم برای همگان آزاردهنده بود و هم غیرضروری. یکی از دلایلی که تعارض برای ما در زندگی زناشویی سخت شده است، درد ناشی از آن است. خیلی اوقات دیده می شود آنهایی که مشاوره داشتند با تلفن روانشناس ازدواج می گویند که ما فکر می کنیم که تعارض منجر به درد می شود و در بسیاری از موارد این کار را انجام می دهند. دلیل اینکه تعارض منجر به درد می شود این است که تعارض بر اساس ارتباط بد بود. ارتباط ضعیف را می توان به راحتی با یک انتقال با کیفیت ضعیف و یک دریافت با کیفیت پایین تعریف کرد. گوش دادن با دقت به کیفیت گیرنده می‌پردازد و دریافت را افزایش می‌دهد. گوش دادن با دقت را می‌توان «گوش دادن فعال» نامید، اینجا جایی است که شما با تکرار حرف‌های همسرتان و درخواست از او برای شفاف‌سازی حرف‌های همسرتان را طوطی‌سازی می‌کنید.

تمرین: وقتی چیزی می شنوید که شما را آزرده خاطر می کند، آنچه را که شنیده اید تکرار کنید و بپرسید "آیا می خواستی این حرف را بزنی؟" سپس اجازه دهید همسرتان بدون وقفه پاسخ دهد.

سه)  مسئولیت پذیر باشید

اگر در روابط زناشویی خود تضاد قابل توجهی را تجربه کرده اید، درد همسری را که از قبول مسئولیت خودداری می کند، می دانید. به عهده گرفتن مسئولیت نقش خود در درگیری در واقع به ایجاد اعتماد در رابطه شما کمک می کند. وقتی شریک زندگی نمی تواند مسئولیت چیزی را که آشکارا مشکل اوست به عهده بگیرد، اعتماد را از بین می برد و شروع به ایجاد شکاف بین زوجین می کند. برخی از افراد، مسئولیت مسائل، ارتباطات نادرست یا تخلفات علیه شریک زندگی خود را خیلی سریع به عهده می گیرند، برخی نه. افراد در این موضوع متفاوت هستند که می تواند بسیار ناامید کننده باشد. راهکار من به شما این است که مزایای مسئولیت پذیر بودن در تعارضها را در نظر بگیرید و به آنها اطلاع دهید. این مزایا عبارتند از؛ ایجاد اعتماد، ایجاد یک محیط امن، تقویت رابطه شما، ایجاد احترام و تقویت سازگاری است. اینجاست که درگیری می تواند عامل بسیار خوبی در روابط باشد. مزایایی که از مسئولیت پذیرفتن مسئولیت نقش خود در یک درگیری حاصل می شود بسیار زیاد است.

تمرین: از خود بپرسید "آیا چیزی وجود دارد که بتوانم مسئولیت آن را بر عهده بگیرم؟" اگر چنین است، بپرسید "چگونه می توانم بگویم که مسئولیت این موضوع را بر عهده می گیرم؟"

 

چهار) به سرعت آشتی کنید

این اصل واقعاً در مورد هر رابطه ای که ما داریم صدق می کند. با این حال، از آنجایی که ازدواج صمیمی ترین رابطه ما است، به ویژه هنگامی که در یک رابطه زناشویی به کار می رود مفید است. ایده اینجا واقعا ساده است. تمام تلاش خود را بکنید تا خشم را در خود نگه ندارید. در زمینه حل تعارض، مهم است که به یاد داشته باشید که عصبانی شدن آسان است و من مطمئن هستم که شما این را می دانید. در این صورت، رها کردن خشم مهم است. نگه داشتن خشم موجب خود خوری می شود و درونتان را تلخ می کند و این تلخی به سوی افرادی که دوستشان دارید سرازیر می شود. به همین دلیل به دنبال آشتی سریع باشید.

تمرین: آشتی با درخواست بخشش از طرف خود و پرسیدن این سوال که "از اینجا به کجا می رویم؟" آشتی مردم را گرد هم می آورد تا بتوانند به سفر خود ادامه دهند.

 

سخن پایانی

امیدوارم که این مقاله به شما کمک کرده باشد که با عشق از تعارض استقبال کنید. هیچ یک از ما از مخالفت با کسانی که دوستشان دارم لذت نمی برم، با این حال، از روند ارتباط بهتر، مسئولیت پذیری و آشتی لذت می بریم. ما باید تمام تلاشمان را ‌کنیم تا کسانی را که دوستشان داریم نزدیک خود نگه دارم. دانستن اینکه چگونه تعارض را حل کنید فقط به شما کمک می کند و شما را تشویق می کند. اگر در روابطتان نیاز به کمک داشتید، یکی از آدرس مراکز مشاوره تهران یعنی کلینیک روانشناسی انتخاب نو در ادامه مطلب آمده است و می تواند کمک کننده باشد. ازدواج یکی از باارزش ترین روابطی است که تا به حال داشته اید. تمام تلاش خود را برای مراقبت از اگر انجام دهید. وقتی این کار را بکنید، عشق رشد خواهد کرد و شما هم همینطور!

نویسنده: محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.