مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

6 ایده برای ایجاد امنیت عاطفی در رابطه شما!

درک چگونگی ایجاد امنیت عاطفی، کلیدی برای تقویت ارتباطات معنادار و روابط سالم است. امنیت عاطفی پایه و اساس یک رابطه عاشقانه و سالم است. منظور از امنیت، اعتماد به شخصی دیگر و احساس امنیت کافی برای باز بودن و آسیب پذیر بودن نسبت به او است. 

درک چگونگی ایجاد امنیت عاطفی کلیدی برای تقویت ارتباطات معنادار و روابط سالم است. امنیت عاطفی پایه و اساس یک رابطه عاشقانه و سالم است. منظور از امنیت، اعتماد به شخصی دیگر و احساس امنیت کافی برای باز بودن و آسیب پذیر بودن نسبت به او است. آنهایی که نوبت گرفتن از مشاور ازدواج می گویند: امنیت عاطفی یعنی احساس امنیت به اندازه کافی، برای ابراز واقعی خود با کسی و نشان دادن واقعی ترین بعد شخصیت خود. وقتی از نظر عاطفی احساس امنیت می کنید و خود واقعی خود را آشکار می کنید، راه را برای شریک زندگی تان باز می کند تا همین کار را انجام دهد و هنگامی که هر دو نفر در یک رابطه احساس امنیت می کنند، محیط امنی را فراهم می شود که در آن یک ارتباط عمیق تر و عاشقانه تر می تواند شکل بگیرد.

ایمنی مهم است!

امنیت عاطفی در مورد روابط توهین آمیز و پر از آسیب، صدق نمی کند. اگر مورد سوء استفاده قرار می‌گیرید، چه فیزیکی و چه احساسی، چندین گزینه برای کمک گرفتن دارید. سعی کنید با یک دوست قابل اعتماد، یکی از اعضای خانواده یا درمانگر تماس بگیرید، خود را رها نکنید و به حس امنیت و اعتماد خود آسیب نزنید!

مزایای یک رابطه عاطفی ایمن چیست؟

هنگامی که خود را در یک رابطه احساسی امن می بینید، به احتمال زیاد مزایای زیادی را می توانید تجربه خواهید کنید. مزایای روابط عاطفی ایمن عبارتند از:

*شما احساس ارزشمندی و سزاوار بودن می کنید.

*شما واقعاً می توانید بدون خطر قضاوت، خودتان باشید.

*شما می توانید نقاط ضعف خود را بدون سوء استفاده و ترس نشان دهید.

*شما می توانید با جسارت خود را ابراز کنید.

*شما احساس می کنید دیده می شوید، شنیده می شوید و درک می شود.

*مهمتر از آن، یک رابطه احساسی ایمن، ارتباط قوی تری ایجاد می کند که می تواند بسیار در رشد و پیشرفت شما حائز اهمیت باشد.

6 راه برای ایجاد امنیت عاطفی در رابطه

آیا نمی دانید چگونه امنیت عاطفی ایجاد کنید یا مطمئن نیستید که از کجا شروع کنید؟ ما هفت راه مفید برای ایجاد اعتماد و آسیب پذیری در هر رابطه ای را در ادامه برای شما بازگو کردیم و امید داریم تا به شما کمک کند.

یک) به مرزهای یکدیگر احترام بگذارید

تعیین و رعایت مرزها می تواند با ایجاد محدودیت های شخصی، ایمنی و امنیت را در یک رابطه افزایش دهد. با بیان یک محدودیت، به شریک زندگی خود اجازه می دهید ترجیحات خود را به اشتراک بگذارد و او نیز بگوید که چه چیزی برای او حائز اهمیت است. به مرزها فکر کنید که نه تنها از خود محافظت می کنند، بلکه از رابطه شما نیز محافظت می کنند. مرزها می توانند فیزیکی، جنسی، فکری، عاطفی یا مالی باشند وهمه آنها برای پرورش احترام در یک رابطه سالم حیاتی هستند. هنگامی که یک مرز تعیین می کنید، بسیار مهم است که شما و شریک زندگی تان به آن احترام بگذارید. چند نمونه از مرزهایی که امنیت عاطفی را ارتقا می دهند عبارتند از:

احترام به آنچه برای شما مهم است

به اشتراک گذاری اطلاعات شخصی به تدریج

درخواست فضا در زمانی که به زمان تنهایی نیاز دارید

دو) به ارتباطات غیرکلامی خود توجه کنید

زبان بدن برای امنیت عاطفی ضروری است. لحن صدا، شکل چشم، وضعیت بدن و سایر موارد به ظاهر کوچک، به طور مداوم توسط شما و همسرتان تفسیر می شود، چه متوجه شوید یا نه. دکتر جیک پورتر، مشاور حرفه‌ای در هیوستون، می‌گوید: "اگر با چشمان عصبانی، لب‌های فشرده و کلمات کوتاه به پارتنرخود نزدیک شوید، ممکن است احساس امنیت نکنند و رابطه را دچار مشکل کنید"

او می افزاید: «کلید اینجا این است که بدانیم هر یک از ما نه تنها در قبال کلماتی که می گوییم بلکه همچنین در مورد نحوه ارسال آنها مسئول هستیم.

این ایده خوبی است که قبل از نزدیک شدن به شریک زندگی خود، توجه به ارتباط غیرکلامی که با خود دارید، تمرین کنید. از خود بپرسید: "زبان بدن من در حال حاضر در حال گفتن چه چیزی است؟"

سه) شنونده فعالی باشید

گوش دادن فعال یک مؤلفه حیاتی برای یک رابطه سالم است زیرا افراد برای احساس امنیت و اعتبار نیاز دارند که احساس کنند شنیده شده و درک می شوند. دکتر ایزابل مورلی، روانشناس بالینی، توضیح می دهد: "گوش دادن فعال زمانی است که دفاعیات و حواس پرتی خود را کنار می گذارید و واقعاً آنچه را که همسرتان به شما می گوید قبول می کنیدو می پذیرید که اون اینگونه حس کرده است." او می افزاید: «توانایی گوش دادن فعالانه به این معنی است که هر زمان که ترس یا مشکلی پیش بیاید، شریک زندگی شما احساس راحتی می کند که به شما بگوید. "به جای اینکه مشکل بزرگ شود یا شریک زندگی تان عصبانی شود، می توانید به سرعت و به راحتی به آن رسیدگی کنید."

برخی از راه‌های تمرین گوش دادن فعال عبارتند از:

علائم غیرکلامی گوش دادن مانند لبخند زدن، تکان دادن سر و حفظ تماس چشمی

از شریک زندگی خود سوال بپرسید یا توضیح بخواهید

خلاصه کردن یا تأمل در مورد آنچه گفته شد

چهار) شفافیت و راستگویی را تمرین کنید:

شفافیت بخش مهمی از ایجاد اعتماد و امنیت عاطفی است. وقتی شفافیت را تمرین می کنید، این احساس بالقوه را از بین می برید که شما یا همسرتان چیزی را از یکدیگر پنهان می کنید. مورلی می‌گوید: باز بودن و صادق بودن درباره افکار، احساسات و فعالیت‌هایتان راه خوبی برای ایجاد اعتماد، ارتباط و امنیت استو

پنج) مسئولیت پذیری را تقویت کنید و آن را دنبال کنید

پیگیری کردن برنامه ها و احوال شریک زندگی تان، به او این حس را می دهد که شما قابل اعتماد هستید و برای رابطه ارزش قائل هستید. وقتی به چیزی متعهد می شوید و آن را دنبال می کنید، با نشان دادن وفاداری خود به شریک زندگی خود، به طور فعال اعتماد ایجاد می کنید. با این حال، پیگیری به این معنی نیست که مدام به او پیام بدهید و همه چیز را با او چک کنید، بلکه این کار نتیجه عکس دارد چرا که آنهایی که دریافت نوبت مشاوره خانواده داشته اند و به روانشناس مراجعه کرده اند، خواستار این پیگیری در کنار آزادی بودند، چرا که هر انسانی نیاز به تنهایی و زمانهایی که تنها مختص به خودش باشد دارد و پیگیری مداوم این آزادی را سلب می کند. فکر نکنید که برای نشان دادن مسئول بودن خود، باید کارهای بزرگ کنید بلکه از کارهای کوچیک اما ادامه دار استفاده کنید که بسیار اثر گذار هستند.

شش) زوج یا رابطه درمانی را در نظر بگیرید

دیدگاه یک متخصص سلامت روان می تواند به افراد در روابط کمک کند تا با تمرکز بر رویارویی با تعارض به جای تمرکز بر خود تعارض، امنیت عاطفی ایجاد کنند. پورتر توضیح می‌دهد: "زوج‌درمانی با کمک به زوج‌ها در درک اینکه چگونه به عنوان یک سیستم با هم کار می‌کنند، امنیت عاطفی را تقویت می‌کند. آنچیزی که امنیت ایجاد می کند، روند حل مسئله در زمانهای تعارض  است نه اینکه موضوع بحث چه بوده! " در این زمینه اگر نیاز به کمک داشتید، کلینیک روانشناسی انتخاب نو یکی از کلینیک هایی است که می تواند در زمینه زوج درمانی و مسائل خانوادگی برای شما بسیار موثر باشد. اگر خواهان وقت مشاوره بودید تلفن مرکز مشاوره در ادامه این مقاله نوشته خواهد شد و می تواند به شما کمک کند. خیلی اوقات با انجام چندین جلسه مشاوره روانشناسی می توان از ایجاد یک مشکل بزرگ جلو گیری کرد، پس هزینه کردن برای جلسات رواندرمانی، سرمایه گذاری روی رابطه تان خواهد بود.

 

سخن پایانی

همانطور که در مقاله بالا توضیح دادیم، امنیت عاطفی کلید یک رابطه سالم و شاد است. راه های بی شماری برای ایجاد امنیت عاطفی وجود دارد و در این مقاله تنها به چند مورد اشاره شد. چند مورد از روش‌هایی را که ما اشاره کرده‌ایم را امتحان کنید و تصمیم بگیرید که کدام یک برای شما و شریک زندگی‌تان بهتر است. در حالی که ایجاد امنیت عاطفی ممکن است زمان بر باشد، اما می تواند سازنده یک رابطه قابل احترام و حمایت بی قید و شرط باشد که فواید بسیاری دارد.

نویسنده: محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.