مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

راهکارهایی برای حفظ سلامت روان در هنگام مراقبت از یکی از اعضا خانواده!

گاهی اوقات شرایطی پیش می آید که کمک در نگه داری و مراقبت از یکی از اعضا خانواده می شود یکی از وظایفی که باید انجام دهیم. 

گاهی اوقات شرایطی پیش می آید که کمک در نگه داری و مراقبت از یکی از اعضا خانواده می شود یکی از وظایفی که باید انجام دهیم. براساس اطلاعاتی که از تلفن مرکز مشاوره خانواده بدست آمده است، حتی اگر مراقب اصلی خانواده باشید، نمی توانید همه کارها را به تنهایی انجام دهید. شما به کمک دوستان، خواهران و برادران و سایر اعضای خانواده و همچنین متخصصان نیاز دارید. اگر حمایت مورد نیاز خود را دریافت نکنید، به سرعت از بین خواهید رفت که توانایی شما در ارائه مراقبت را به خطر می اندازد.

اما قبل از اینکه بتوانید کمک بخواهید، باید درک روشنی از نیازهای اعضای خانواده خود داشته باشید. کمی وقت بگذارید و تمام وظایف مراقبتی مورد نیاز را فهرست کنید و آن را تا حد امکان خاص کنید. سپس مشخص کنید که کدام فعالیت‌ها را می‌توانید انجام دهید (در مورد توانایی‌های خود و زمانی که در اختیار دارید واقع بین باشید). کارهای باقیمانده در لیست، آنهایی هستند که باید از دیگران بخواهید که به شما کمک کنند.

درخواست کمک از خانواده و دوستان

درخواست کمک همیشه آسان نیست، حتی زمانی که به شدت به آن نیاز دارید. شاید شما از تحمیل به دیگران می ترسید یا نگران هستید که درخواست شما مورد اعتراض یا رد شدن قرار گیرد. اما اگر شما به سادگی نیازهای خود را اعلام کنید، ممکن است از تمایل دیگران برای مطرح کردن شگفت‌زده شوید. بسیاری از اوقات، دوستان و اعضای خانواده می‌خواهند کمک کنند، اما نمی‌دانند چگونه. این کار را برای آنها آسان تر کنید:

اختصاص دادن زمان تک به تک برای صحبت با فرد.

مرور لیست نیازهای مراقبتی که تهیه کرده اید.

اشاره به حوزه‌هایی که ممکن است در آنها مفید باشند (ممکن است برادر شما در تحقیقات اینترنتی خوب باشد یا دوست شما در امور مالی مهارت داشته باشد).

از فرد بپرسید که آیا می‌خواهد کمک کند، و اگر چنین است، به چه طریقی.

اطمینان از اینکه فرد متوجه می شود چه چیزی برای شما و گیرنده مراقبت کننده مفیدتر است.

*مکان‌های دیگری که می‌توانید برای حمایت مراقب مراجعه کنید عبارتند از:

گروه های پشتیبانی مراقب در یک بیمارستان محلی یا آنلاین.

یک درمانگر، مددکار اجتماعی یا مشاور.

سازمان های ملی مراقب

سازمان های خاص به بیماری یا ناتوانی اعضای خانواده شما.

واقعاً با فرد مورد علاقه خود ارتباط برقرار کنید

پابلو کاسالز، نوازنده مشهور جهان ویولن سل، گفت: "ظرفیت مراقبت چیزی است که به زندگی عمیق ترین اهمیت می دهد." طبق اطلاعاتی که از تماسهایی که به شماره کلینیک روانشناسی صورت گرفته است،  هنگامی که به روش صحیح رفتار شود، مراقبت از یک عزیز می تواند معنا و لذت به همراه داشته باشد - هم برای شما، هم برای شما، هم برای شخصی که از او مراقبت می کنید. آرام و آسوده ماندن و هر روز وقت گذاشتن برای برقراری ارتباط واقعی با فردی که از او مراقبت می کنید، می تواند هورمون هایی را ترشح کند که خلق و خوی شما را تقویت می کند، استرس را کاهش می دهد و باعث تغییرات بیولوژیکی می شود که سلامت جسمی شما را بهبود می بخشد. و همین تأثیر را روی عزیز شما نیز دارد.

حتی اگر شخصی که از او مراقبت می کنید دیگر نمی تواند به صورت کلامی ارتباط برقرار کند، مهم است که هر روز زمان کوتاهی را صرف تمرکز کامل روی او کنید. از همه عوامل حواس پرتی مانند تلویزیون، تلفن همراه و کامپیوتر پرهیز کنید، تماس چشمی برقرار کنید (در صورت امکان)، دست فرد را بگیرید یا گونه او را نوازش کنید و با لحن صدایی آرام و اطمینان بخش صحبت کنید. هنگامی که به این روش متصل می شوید، فرآیندی را تجربه خواهید کرد که استرس را کاهش می دهد و از رفاه جسمی و عاطفی حمایت می کند - برای هر دوی شما - و "عمیق ترین اهمیت" را تجربه خواهید کرد که کازال در مورد آن صحبت می کند.

به نیازهای خود توجه کنید:

اگر حواس‌تان پرت شده، دچار سوختگی شده‌اید، یا تحت تأثیر کارهای روزمره مراقبت قرار گرفته‌اید، احتمالاً برقراری ارتباط با فردی که از او مراقبت می‌کنید دشوار است. به همین دلیل ضروری است که در حین مراقبت از عزیزتان نیازهای خود را فراموش نکنید. مراقبین نیز نیاز به مراقبت دارند.

نیازهای عاطفی مراقبان خانواده

روزانه زمانی را برای استراحت اختصاص دهید، و یاد بگیرید که چگونه خود را تنظیم کنید و زمانی که احساس می کنید تحت فشار هستید، استرس را از بین ببرید. همانطور که در بالا توضیح داده شد، یکی از راه های رسیدن به این هدف این است که واقعاً با شخصی که از او مراقبت می کنید ارتباط برقرار کنید. اگر این امکان پذیر نیست، حواس خود را به کار بگیرید تا به طور موثر استرس را در لحظه کاهش دهید و به حالت متعادل بازگردید.

با کسی صحبت کنید تا موقعیت خود و احساسات خود را در مورد آن درک کنید. هیچ راهی بهتر از گذراندن وقت رو در رو با کسی که به شما اهمیت می دهد برای کاهش استرس وجود ندارد.

نگه داشتن یک سر رسید. برخی از افراد نوشتن افکار و احساسات خود را مفید می دانند تا به آنها کمک کند مسائل را واضح تر ببینند.

روح خود را تغذیه کنید دعا کنید، مدیتیشن کنید، یا فعالیت دیگری انجام دهید که باعث می شود احساس کنید بخشی از چیزی بزرگتر هستید. سعی کنید هم در زندگی خود و هم در نقش خود به عنوان یک مراقب معنا پیدا کنید.

مراقب علائم افسردگی، اضطراب یا فرسودگی شغلی باشید و در صورت نیاز از متخصص کمک بگیرید.

نیازهای اجتماعی و تفریحی مراقبان خانواده

اجتماعی بمانید بازدید منظم با افراد دیگر را در اولویت قرار دهید. روابط نزدیک خود را تقویت کنید. اجازه ندهید که منزوی شوید.

کارهایی را انجام دهید که از آنها لذت می برید. خنده و شادی می تواند به شما کمک کند تا زمانی که با آزمایشات، استرس و درد روبرو می شوید ادامه دهید.

تعادل را در زندگی خود حفظ کنید. فعالیت هایی که برای شما مهم هستند، مانند کار یا سرگرمی هایتان را رها نکنید.

به خودت استراحت بده به طور منظم از مراقبت استراحت کنید و حداقل یک بار در هفته به خود استراحت دهید.

سخن پایانی

امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد. اگر ویژگی های بالا برای شما آشنا است و با همچین موردی، روبرو هستید یکی از بهترین و امن ترین کارها، مراجعه به کلینیک  روانشناسی است که بسیار کمک کننده است. یکی از کلینیک های روانشناسی خوب مرکز روانشناسی انتخاب نو است که با داشتن درمانگرانی علمی و متخصص؛ به شما در این زمینه بسیار کمک می کند. اگر نیازمند آدرس مشاور ازدواج هستید، در ادامه آدرس و شماره تماس کلینیک گذاشته شده است.  حضور یک درمانگر خوب درسختی ها می تواند، همانند نور مسیر پیش رو را روشن کند و با افزایش آگاهی و بینش، مسیر درمان را برای شما سهل و آسان کند.

  نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.