مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

چگونه می توانیم برای دیگران فردی تاثیرگذار باشیم؟

طبیعتا هر انسانی دوست دارد که برای دیگران تاثیر گذار باشد و دیگران بر او تکیه کنند. برقراری ارتباط در هر سطحی نیازمند مهارت هایی است که بتواند پیام ها، خواسته ها، احساسات و توانایی های ما را به دیگران انتقال دهد.

 طبیعتا هر انسانی دوست دارد که برای دیگران تاثیر گذار باشد و دیگران بر او تکیه کنند. برقراری ارتباط در هر سطحی نیازمند مهارت هایی است که بتواند پیام ها، خواسته ها، احساسات و توانایی های ما را به دیگران انتقال دهد.   براساس اطلاعات بدست آمده از مشاور خانواده در واقع یک ارتباط و مذاکره موثر نتیجه استفاده از مهارت های چندگانه در تبادل پیام و درک متقابل است. تاثیرگذار بودن یک امر مهارتی است با کوشش و تمرین، می توان آنرا ایجاد کرد به همین دلیل اگر شما هم دوست دارید تا در بین اطرافیانتان یک فرد تاثیر گذار شناخته شوید، حتما تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

چگونه می توان یک فرد تاثیرگذار بود؟

بیان خود با همه وجود:

این به معنای باور داشتن خود و عدم ترس و تردید درباره گفته هاست. بخاطر داشته باشید که هرانسانی که سالم است، احساسات و عواطف مختلقی را تجربه می کند و احساسات می تواند شامل شرم، حس گناه، شاید، غم، نشاط، غرور و.. باشد. افرادی که تاثیرگذار هستند ترسی از ابراز احساسات و نیازهای خود ندارد و بر این باور نیستند که افراد شجاع نمی ترسند، بلکه می دانند که افراد شجاع ترس را احساس می کنند اما با این وجود ادامه می دهند.

لحن قاطع و مهربان:

سبک های فرزند پروری در چهار مدل تعریف می شود، مستبدانه، طردکننده، سهل انگارانه و مقتدرانه و موفق ترین این سبکها، سبک مقتدارنه است. در این سبک، والد مراقب فرزند هست اما او را آزاد نیز میگذارد تا تجربه کند اما بداند که همیشه جایگاهی امن برای او وجود دارد . این لحن معمولا باعث ایجاد اعتماد در طرف مقابل می گردد. در افراد تاثیر گذار نیز این شیوه برخورد وجود دارد که آنها مقتدرانه خواسته هایشان را ابراز می کنند و از دیگران بابت کم کاری هایشان علت را جویا می شوند اما هیچگاه با کینه ورزی و تحقیر با اطرافیان صحبت نمی کنند.

گفتگوی بالغانه:

در این گفتگو تمرکز بر حل مسئله است به گونه ای که عاری از انفعال یا پرخاشگری باشد. زمانی یک فرد به بلوغ فکری رسیده باشد، می داند که در یک گفت و گو مهم برد و باخت نیست، بلکه مهم مهم حل مسئله و دیدن موضوع از نگاهی متفاوت است.

درک رفتار غیر کلامی:

معمولا در هر مذاکره و ارتباطی طرف مقابل برداشت و احساس خود را در چهره و بدنش نشان می دهد. افرادی که تاثیر گذار هستند عموما چهره ای آرامش بخش دارند و سعی می کنند که مسائل را با آرامش حل و فصل کنند.

شنیدن فعالانه:

این نوع شنیدن باعث ایجاد احساس درک شدن و اعتماد طرف مقابل می گردد. این شنیدن شامل گوش دادن بدون فکر،سوال پرسیدن،تشویق های کلامی،تکرار بخشی از گفتگو،همسو کردن احساس چهره با فضای طرف مقابل و ... است. شنیدن فعالانه یکی از مهم ترین تکنیک هایی است که می تواند بسیار در ساخت یک رابطه اثر گذار باشد.

توجه به خواسته ها:

نقطه عطف موفقیت در هر مذاکره توجه طرفین به خواسته های یکدیگر است که باعث دل گرمی و شادمانی خواهد شد. براساس اطلاعات بدست آمده از مشاوره ازدواج هر فردی دارای جهان درونی خود است و بر مبنای آن جهان، خود و دیگران را درک می کند. یکی از مهم این ویژگی های افراد تاثیرگذار این است که جدا از ینکه خود را درک می کنند، دیگران و نیازهای آنها را نیز می فهمند یا تلاس می کنند به درک نسبی از آن نائل شوند.

زبان بدن فعال و موثر:

تمام افراد موفق در مذاکره توانایی خوبی در بیان خود به شکل غیر کلامی دارند. اگر بهترین حرف ها با زبان بدن بد بیان شوند ، اثربخشی خود را از دست می دهند. آنها می دانند که چطور با یک نگاه احساسات خود را برآورده کنند.

نگرش مثبت:

هر نگرشی فضایی را ایجاد می کند که در کلام ، چهره و حسی که انتقال می دهیم بسیار موثر است. راستش درست است که خیلی اوقات زندگی هر یک از ما سرشار از اتفافت خوشایند نیست و هر یک درد های منحصر به فرد خود را داریم، اما باید بدانیم که بیان این غم ها و مشکلا باید در اتاق درمان در موردش صحبت بشه و  پر کردن زندگی خود از غم و ناراحتی بسیار می تواند آسیب زا باشد و موجب بروز اختلالات گوناگون در زندگی آدمی شود.

 

نوع کلمات:

انتقال پیام مهم است اما چگونگی این انتقال بسیار مهمتر است هنر ما در انتقال پیام ، استفاده به موقع از کلماتی ست که بهترین تاثیر را روی مخاطب بگذارد و به این منظور باید دایره لغات مان گسترده باشد. کلمات و نحوه بیان ما بسیار مهم هستند چرا که نوع گفتن ما می تواند می تواند اثر بسیار مهمی بر واکنش طرف مقابل و پاسخ او به ما داشته باشد.

دانش لازم:

اعتماد به نفس حاصل داشتن و دیدن توانایی هاست. در هر زمینه ای که دانش ما قدرتمند باشد نوع بیان ما نیز تاثیرگذار خواهد بود. اگر می بینید که مبهم هستید و نمی دانید که چه چیزی می خواهید، یعنی هنوز آگاهی کامل بر روی موضوع ندارید. افرادی که تاثیرگذار هستند مانند افراد همه چیز دان برخورد می کنند و این پیام را منتقل می کنند که نگران نباشید همه چیز حل خواهد شد. آنها واکنشهای آنی و زودگذر به اتفاقات نشان نمی دهند و در برابر بحرانها با آرامش و طمانینه رفتار می کنند.

سخن پایانی

امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد. اگر ویژگی هایی که در بالا گفته شد، برای شما آشنا است؛ یکی از بهترین و امن ترین کارها، مراجعه به مرکز روانشناسی است که بسیار کمک کننده است. یکی از کلینیک های روانشناسی خوب مرکز مشاوره انتخاب نو است که با داشتن درمانگرانی علمی و متخصص؛ به شما در این زمینه بسیار کمک می کند. حضور یک درمانگر خوب در سختی ها و مشکلات زندگی کارآمد است و موجب تا سختی ها با آرامش و صبر بیشتری طی شوند و با گذر زمان و بینش یابی حل و فصل شوند.

 نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3


 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.