مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

اختلال شخصیت اجتنابی چیست؟

در مقطعی از زندگی، اکثر ما با کمرویی یا ترس از بی کفایتی اجتماعی دست و پنجه نرم می کنیم.   

در مقطعی از زندگی، اکثر ما با کمرویی یا ترس از بی کفایتی اجتماعی دست و پنجه نرم می کنیم. برای مثال، ممکن است از تحت تاثیر قرار دادن کسی در اولین قرار احساسی عصبی باشید، یا براساس اطلاعات بدست آمده از مشاوره خانواده نگران باشید که نمی‌توانید با موفقیت‌های یک خواهر یا برادر بزرگ‌تر مطابقت داشته باشید و والدینتان کمتر به شما فکر می‌کنند. با این حال، اگر شما به اختلال شخصیت اجتنابی (AVPD) مبتلا هستید، این نوع احساسات به قدری فراگیر هستند که در عملکرد شما اختلال ایجاد می کنند.

AVPD یک اختلال شخصیت خوشه C است، به این معنی که شامل تفکر ترسناک و اضطراب است و در کنار اختلالات شخصیت وابسته و وسواسی-اجباری طبقه بندی می شود. اگر مبتلا به AVPD هستید، ممکن است آنقدر از انتقاد ترس داشته باشید که هرگز فرصت های شغلی یا سرگرمی های جدید را کشف نکنید، یا خود را از نظر اجتماعی چنان ناتوان نبینید که حتی به فکر پیدا کردن دوستان جدید هم نباشید. و اگر به هر طریقی احساس می‌کنید مورد قضاوت قرار می‌گیرید، به سرعت تماس خود را قطع می‌کنید و باعث می‌شوید که عزیزانتان آسیب ببینند و سردرگم شوند.

با اختلال شخصیت اجتنابی، لزوماً نمی خواهید تنها باشید، اما افکار و رفتارهای شما اغلب منجر به انزوا و تنهایی می شود. به جای درگیر شدن با اطرافیانتان، شکوفایی روابط دیگران را از دور تماشا می کنید. احساس بی لیاقتی می تواند شما را از جستجوی عشق یا حتی دوستی باز دارد. و ترس از خجالت یا طرد شدن می تواند میزان تمایل شما را برای به اشتراک گذاشتن در مورد خودتان پس از برقراری ارتباط محدود کند. ممکن است از این که چگونه به نظر می رسد مکالمات به راحتی برای افراد دیگر جریان پیدا می کند، ناامید یا پریشان شوید و آرزو کنید که بتوانید سطح حمایت اجتماعی را که می خواهید پیدا کنید.

اگر علائم AVPD را در خود یا کسی که دوستش دارید تشخیص دهید، تنها نیستید. محققان تخمین می زنند که چیزی بین 1.5 تا 2.5 درصد از جمعیت دارای اختلال شخصیت اجتنابی هستند. یادگیری در مورد علائم و علل می تواند به شما در درک بهتر این اختلال شخصیت کمک کند و به شما قدرت دهد تا زندگی و روابط خود را بهبود بخشید.

علائم AVPD

رفتار اجتنابی می تواند از دو سالگی قابل توجه باشد. با این حال، اختلالات شخصیت معمولاً تا زمانی که فرد بیش از 18 سال نداشته باشد تشخیص داده نمی شود. همچنین می توان به راحتی علائم AVPD را با شرایطی مانند اضطراب اجتماعی اشتباه گرفت. طبق DSM-5، اگر AVPD دارید، چهار یا بیشتر از علائم زیر را در اوایل بزرگسالی تجربه خواهید کرد:

تمایل به اجتناب از وظایف کاری، زیرا می ترسید تعامل با مردم منجر به طرد یا انتقاد شود.

از ارتباطات بین فردی خودداری کنید مگر اینکه مطمئن باشید که طرف مقابل شما را دوست دارد.

در روابط خودداری کنید زیرا می ترسید مورد تمسخر یا شرمساری قرار بگیرید.

اشتغال به پتانسیل طرد یا انتقاد در موقعیت های اجتماعی معمولی.

در موقعیت‌های اجتماعی جدید بازداری می‌شوید، زیرا احساس ناکافی می‌کنید.

خود را پست تر از اطرافیان خود بدانید.

عدم تمایل به شرکت در فعالیت های جدید که ممکن است منجر به احساس خجالت شود.

اگر فکر می کنید ممکن است AVPD داشته باشید، یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی می تواند یک تشخیص رسمی ارائه دهد. آنها احتمالاً یک بررسی کامل از سابقه پزشکی شما انجام خواهند داد. سپس، یک روانپزشک یا روانشناس از ابزارهای ارزیابی استفاده می کند و مصاحبه ای را برای ارزیابی علائم شما و رد سایر علل احتمالی انجام می دهد. مصاحبه می تواند به ویژه برای تعیین دقیق چگونگی تأثیر اختلال شخصیت بر تعاملات اجتماعی شما مفید باشد.

علل AVPD

براساس نظر بهترین مشاور ازدواج خوب مطالعه ای در سال 2012 روی دوقلوهای نروژی نشان داد که به نظر می رسد اختلال شخصیت اجتنابی درجاتی از وراثت دارد، به این معنی که ممکن است در خانواده ها منتقل شود. اما عوامل محیطی، از جمله تجربیات اولیه دوران کودکی، نیز به شدت با AVPD مرتبط هستند. برخی تحقیقات اختلال شخصیت را به سبک دلبستگی ترسناک-اجتنابی مرتبط می‌کنند. سبک دلبستگی شما به نوع ارتباط عاطفی شما با مراقب اصلی خود در دوران نوزادی اشاره دارد. سپس این پیوند بر نحوه ارتباط شما با افراد دیگر در طول زندگی تأثیر می گذارد. اگر با مراقب اصلی خود ارتباط ایمن و محبت آمیزی داشتید - به این معنی که آنها به نیازهای جسمی و عاطفی شما پاسخ می دادند - ممکن است وابستگی ایمن ایجاد کرده باشید. افراد دارای سبک های دلبستگی ایمن اغلب به بزرگسالانی با اعتماد به نفس تبدیل می شوند که قادر به مدیریت تعارض و اعتماد به دیگران هستند.

با این حال، اگر مراقب شما انتقادی، غفلت‌کننده یا بدرفتار بود، ممکن است سبک دلبستگی ترسناک-اجتنابی (همچنین به عنوان دلبستگی بی‌سازمان/ بی‌طرف شناخته می‌شود) ایجاد کرده باشید. این سبک دلبستگی می‌تواند منجر به دیدگاه‌های منفی نسبت به دیگران و همچنین خودتان شود. شما به عنوان یک نوزاد احساس نادیده گرفته شدن می کردید، بنابراین اکنون ترس شما از طرد شدن، احساس بی لیاقتی،بی اعتمادی به دیگران میل شما را برای صمیمیت تحت الشعاع قرار می دهد.

سخن پایانی

امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد. اگر ویژگی هایی که در بالا گفته شد، برای شما آشنا است؛ یکی از بهترین و امن ترین کارها، مراجعه بهترین کلینیک  روانشناسی است که بسیار کمک کننده است. یکی از کلینیک های روانشناسی خوب مرکز مشاوره انتخاب نو است که با داشتن درمانگرانی علمی و متخصص؛ به شما در این زمینه بسیار کمک می کند. حضور یک درمانگر در سختی ها مانند یک نور، می تواند راهنمای زندگی شما باشد و شما از تاریکی به سمت نور هدایت می کند. اگر زندگی شما هم اکنون در سربالایی قرار دارد، سخت نگیرید و به خود فرصت بهبود دهید. داشتن یک رابطه خوب یکی از مواردی است که می تواند شما را چندین قدم در زندگی جلو بیاندازد و موجب ترقی شما در تمام ابعاد زندگی شود.

 نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.