مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

شش نکته ضروری که بسیاری از زوجین به آن بی توجه هستند!

حضور داشتن و تجربه یک رابطه عاشقانه سالم، یکی از بهترین احساساتی است که هر انسانی می تواند آن را تجربه کند. حضور فردی که شما را عاشقانه دوست دارد و برای حال خوب شما هر کاری را انجام می دهد، می تواند فراز و نشیب ها و سختی های زندگی را دلنشین و قابل تحمل کند.  

 حضور داشتن و تجربه یک رابطه عاشقانه سالم، یکی از بهترین احساساتی است که هر انسانی می تواند آن را تجربه کند. حضور فردی که شما را عاشقانه دوست دارد و برای حال خوب شما هر کاری را انجام می دهد، می تواند فراز و نشیب ها و سختی های زندگی را دلنشین و قابل تحمل کند. براساس نظر و اطلاعات بدست آمده از مشاوره ازدواج و تحقیقات، یک رابطه خوب ساختنی است و برای داشتن آن باید تلاش کرد. به همین دلیل قصد داریم تا در این مقاله به مواردی بپردازیم که انجام دادن آن یک زنگ خطر است و می تواند آرامش و امنیت رابطه را خدشه دارد کند. در ادامه به بررسی شش مورد که خیلی اوقات زوجین به آنها توجه نمی کنند و می تواند بسیار آسیب زا باشد، بپردازیم.

 

یک) همسر خود را به چشم یک شی‌ مسئول ننگرید. بلکه به شخصیت وجودی او احترام بگذارید. یکی از نشانه های بلوغ در تمام زمینه ها این است که افراد، مسئولیت کارهای خود را می پذیرند و می دانند که تنها خودشان، مسئول افکار و تصمیمات خود هستند. یک فرد بزرگسال می داند که حق انتخاب دارد و هیچ کس نمی تواند او را مجبور به انجام کاری که برخلاف اولویت و ارزشهای او است بکند. اگر فردی هستید که از مسئولیت پذیری می ترسید و ترجیح می دهید تا خود را یک فرد قربانی نشان دهید تا یک فرد مسئول، بدانید که در خطر هستید و حتما باید از یک درمانگر کمک بگیرید چرا که اینگونه هم به خود و هم به پارتنر تان آسیب میزنید.

دو) جنبه یا بخش‌هایی از شخصیت همسرتان را که باعث تمایز او از سایرین می‌شود را مورد توجه و تحسین قرار دهید. هر انسانی منحصر به فرد است و دارای عقاید و باورهای متفاوتی است. اگر از ابتدا شریک عاطفی خود را درست انتخاب کرده باشید یعنی بر سر اصول و ارزشهای مهم زندگی تان، اختلاف نظر ندارید پس اگر بر سر موضوعات کوچک تفاوت دارید که اصلا اشکالی ندارد، تلاش کنید تا ازاویه دید خود را عوض کنید و به چشم یک ایراد به این تفاوت ها نگاه نکنید. حال بر روی همسرتان دقیق شوید و ببنید او چه تفاوتی دارد و چرا این تفاوت زییا است؟ زمانی که این سوال را از خود بپرسید می توانید با نگاه مثبت به موضوع توجه کنید و تنها از یک زاویه به موضوع نگاه نکنید.

 

سه) برای اینکه همسرتان با شما روراست باشد سعی کنید او را درک کرده و برای افکار و احساساتش ارزش قایل شوید. اگر حرف‌ها و گفته‌های او مطابق میل شما نیست از خود واکنش تند نشان ندهید؛ زیرا به این وسیله بذر بی‌اعتمادی در زندگی خود می‌کارید.  اولین چیزی که موجب رشد در هر نوع رابطه ای می شود، ایجاد اعتماد و امنیت است و براساس اطلاعات بدست آمده از یک مشاور خانواده خوب نیز برای ساخت یک رابطه عاشقانه سالم، نیاز هست که بین زوجین، اعتماد و امنیت برقرار شود. برای ایجاد امنیت، باید به نوعی برخورد که به طرف مقابل این پیام را بدهیم که من تو می پذیرم و بدون قید و شرط دوست دارم. این همدلی موجب می شود تا زوجین با یکدیگر همدل شوند و بهم تکیه کنند.

 

چهار) وقتی همسرتان با شما درد دل می‌کند و راز دلش را با شما در میان می‌گذارد، احساساتش را بپذیرید و به او نگویید که اسرار درونش ناخوشایند و بی‌رحمانه است‌ و خیلی بد است. تلاش کنید تا با پارتنر خود همدل باشد و خودتان را جای او بگذارید. هر انسانی با تاریخچه، شرایط خانوادگی و محیطی متفاوتی بزرگ شده است که هر کدام می توانند در ایجاد شخصیت کنونی او تاثیر گذار باشد. شاید او مدیر موفقی باشد اما بخاطر اضطراب به تراپیست مراجعه کند. شاید او در کارش آدم موفقی باشد اما از مادر خود به شدت بترسد و خود را تحت سلطه او احساس کند! انسان موجودی پیچیده است که نیاز دارد درک شود!

 

پنج) به طور مداوم از شوهرتان انتقاد نکنید زیرا انتقاد پیاپی باعث می‌شود که شوهرتان از شما فاصله بگیرد. دست از انتقاد کردن بردارید و به جای آن صحبت کنید! مهارت گفت و گو را یاد بگیرید و در کنار آن، خواسته های خود را خیلی راحت با شریک زندگی تان در میان بگذارید. درست گفت و گو نکردن، می تواند بسیار آسیب زا شود و برای رابطه یک زنگ خطر باشد و برعکس آن یعنی درست صحبت کردن می تواند موجب ایجاد پیوندی قوی بین زوجین شود!

 

شش) او را به درک نکردن‌، عدم صمیمیت و بی‌احساس بودن متهم نکنید. زیرا او درک کردن‌، صمیمیت و با احساس بودن را به شیوه خودش نشان می‌دهد. همانطور که در بالاتر گفته شد، هر انسانی در شرایط محیطی و خانوادگی متفاوتی رشد کرده است که معنای اتفاقات و مسائل را برای او متفاوت کرده است. به جای متهم کردن طرف مقابل، به خودتان و به او اجازه درک شدن بدهید و بدانید که همانطور که خواسته شما مهم است، خواسته و نیازهای های طرف مقابل نیز مهم است. اگر فکر می کنید که انجام این کار سخت است، حتما از یک تراپیست کمک بگیرید.

سخن پایانی:

امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد و در آگاهی بخشی شما، نقش داشته باشد. البته که خواندن کتاب و مقالات، می تواند در ساخت یک رابطه خود اثر گذار باشد اما درمان گرفتن را اصلا پشت گوش نیاندازید و بدانید که حضور یک درمانگر در سختی های زندگی می تواند بسیار مفید و ثمربخش باشد. در مورد مشاوره ازدواج  و خانواده بهترین مرکز روانشناسی و مشاوره، کلینیک روانشناسی انتخاب نو است که با داشتن درمانگرانی متخصص و کارآمد، اماده کمک و همراهی با شما عزیزان است. حضور یک تراپیست، می تواند سختی ها را آسان کند و یک مسیر پر فراز و نشیب را هموار کند. در انتها باید اشاره کرد که ساخت یک رابطه نیازمند تمرین و ممارست است و نباید در طول مسیر دلسرد شد و ادامه نداد.

 نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.