مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

چرا میانسالی با بحران همراه است؟

هر سنی برای خود چالشها و بحران هایی دارد که مختص به یک گروه سنی است و ایده بحران میانسالی ممکن است تا حدی یا بیشتر توسط دیدگاه‌های فرهنگی شکل گرفته باشد.  

هر سنی برای خود چالشها و بحران هایی دارد که مختص به یک گروه سنی است و ایده بحران میانسالی ممکن است تا حدی یا بیشتر توسط دیدگاه‌های فرهنگی شکل گرفته باشد. براساس اطلاعات بدست آمده از مشاوره آنلاین و مطالعات، همه فرهنگ ها مفهوم بحران میانسالی یا حتی میانسالی را قبول ندارند. با این حال، جامعه غربی تمایل دارد که پیری جسمانی را به صورت منفی ترسیم کند، در حالی که جوانی را تجلیل می کند. تاکید بیش از حد بر پیری و کاهش توانایی‌های جسمانی می‌تواند باعث شود که پیری دورنمای ترسناکی به نظر برسد. و یافتن محصولاتی که نویدبخش کاهش چین و چروک‌های «بدشکل» و موهای خاکستری باشند، کار سختی نیست، که به این معنی است که با افزایش سن، جذابیت کمتری خواهید داشت. منفی بافی در مورد پیری ممکن است باعث شود که با رسیدن به میانسالی احساس ناامیدی یا کاهش عزت نفس کنید. ممکن است احساس کنید که مجبور هستید پیشرفت خود را در زندگی دوباره ارزیابی کنید یا این دوره زمانی را صرفاً یک گذار به دوران پیری بدانید. البته، استرس‌ها یا عقب‌نشینی‌های بسیار ملموس در دوران بزرگسالی نیز می‌توانند باعث تشدید یا شروع بحران میانسالی شوند. این عوامل استرس زا می تواند شامل تغییراتی در سلامت جسمانی، روابط اجتماعی، شغل یا امور مالی شما باشد.

تغییرات فیزیکی

شاید شما مثل سابق نیستید. حتی ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به بیماری ها باشید یا بیماری هایی مانند فشار خون بالا تشخیص داده شود. این تغییرات فیزیکی می تواند باعث شود که شما نسبت به آینده احساس ناامیدی یا ترس داشته باشید.

زنان یائسگی را تجربه خواهند کرد که با علائم مختلفی مانند گرگرفتگی، تغییرات خلق و خو و مشکل در خواب همراه است. همه اینها ممکن است به افزایش استرس کلی کمک کند.

مردان ممکن است با افزایش سن بیش از 30 یا 40 سال، کاهش تدریجی تستوسترون را تجربه کنند. با این حال، عواملی مانند بیماری، سوء مصرف الکل، عوارض جانبی داروها و افزایش چربی بدن نیز می توانند تستوسترون را کاهش دهند. تستوسترون پایین می تواند منجر به علائم ناراحت کننده ای مانند افسردگی، کاهش میل جنسی، اختلال نعوظ و مشکل در خواب شود.

تغییر پویایی خانواده

در میانسالی، بسیاری از والدین سندرم آشیانه خالی را تجربه می کنند - احساس غم و اندوهی که فرزندانشان از خانه بیرون می روند. هنگامی که نقش خود را به عنوان والدین ارزیابی می کنید و دوباره روی خود تمرکز می کنید، ممکن است احساس تنهایی یا احساس پوچی کنید. همچنین ممکن است تغییراتی را در روابط خود با والدین خود تجربه کنید. ایفای نقش مراقبتی برای والدین سالخورده می تواند از نظر جسمی و روحی استرس زا باشد. و مرگ یک پدر و مادر می تواند فوق العاده دلخراش باشد. طلاق رویداد دیگری است که ممکن است به یک میانسالی آشفته کمک کند. جدایی از یک شریک طولانی مدت می تواند منجر به احساسات متناقضی مانند غم و اندوه، عصبانیت و سردرگمی شود. اگر بچه دارید، طلاق نیز می تواند پویایی خانواده شما را پیچیده کند.

تغییرات شغلی

یک نظرسنجی در سال 2019 نشان داد که به طور متوسط ​​افرادی که شغل خود را تغییر می دهند در 39 سالگی این کار را انجام می دهند. بسیاری از افراد با وارد شدن به میانسالی مسئولیت های کاری جدید را انجام می دهند. اگر شغل خود را تغییر ندهید، ممکن است در شغل فعلی خود به موقعیت های بالاتری برسید. حتی اگر آن موقعیت‌ها دستمزد بالاتری ارائه دهند، مسئولیت‌های جدیدی به همراه خواهند داشت که استرس شما را افزایش می‌دهد. سایر بزرگسالان میانسال متوجه می شوند که حرفه آنها در حال سقوط است. تکرار در کارهای روزانه ممکن است به عدم رضایت در محل کار کمک کند.

تغییرات در وضعیت مالی

بسیاری از رویدادهای ذکر شده می توانند بر ثبات مالی شما تأثیر بگذارند. ممکن است نیاز داشته باشید که به عنوان مراقب والدین خود پول بیشتری خرج کنید. یا شاید تغییر شغل مستلزم کاهش هزینه های خود باشد. از دست دادن شغل و تغییرات ناگهانی در بازار کار نیز می تواند باعث فشار مالی در زمانی شود که احساس می کنید باید امنیت بیشتری داشته باشید. اگر فرزندان بزرگسالی دارید که مشکلات مالی را تجربه می کنند، ممکن است با استرس بیشتری دست و پنجه نرم کنید. تحقیقات نشان می دهد که والدین میانسال زمانی که به نظر می رسد آینده اقتصادی فرزندانشان در خطر است، اضطراب و خلق افسرده را افزایش می دهند.

ناملایمات دوران کودکی به عنوان یک عامل خطر

براساس نظرات سکس تراپیست برخی از تجربیات دوران کودکی می تواند خطر عواقب سلامتی را حتی با رسیدن به بزرگسالی افزایش دهد. این عوامل سلامتی ممکن است میانسالی شما را استرس زا تر کند و به احساس بحران کمک کند. به عنوان مثال، تجربه مرگ والدین در کودکی می تواند احتمال افسردگی را در آینده افزایش دهد. بزرگ شدن در فقر ممکن است خطر ابتلا به استرس مزمن و بیماری قلبی را در بزرگسالی افزایش دهد. رفتار بد والدینتان یا دیدن طلاق آنها می تواند اثرات منفی مشابهی داشته باشد.

 

با این حال، این عواقب در سنگ تمام نمی شود. استراتژی‌های مقابله‌ای مختلف می‌تواند به شما در مدیریت عوامل استرس‌زای میانسالی و همچنین مشاهده تفسیر اغلب منفی جامعه گذشته از روند پیری کمک کند.

تغییر را بپذیرید!

تغییر با افزایش سن اجتناب ناپذیر است و صلح با آن برای یافتن رضایت در بزرگسالی حیاتی است. رویکرد تطبیقی ​​به زندگی به شما کمک می کند تا خود را با تغییرات سازگار کنید و انعطاف پذیری عاطفی را پرورش دهید.

احساسات خود را بپذیرید کنید. سرکوب احساسات می تواند به استراتژی های مقابله ای ناسالم و افزایش استرس منجر شود. به جای دفن کردن احساسات خود، راه هایی برای پردازش آنها پیدا کنید.

سخن پایانی

امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد. اگر ویژگی هایی که در بالا گفته شد، برای شما آشنا است؛ یکی از بهترین و امن ترین کارها، مراجعه به بهترین مرکز روانشناسی است که بسیار کمک کننده است. یکی از کلینیک های روانشناسی خوب مرکز مشاوره انتخاب نو است که با داشتن درمانگرانی علمی و متخصص؛ به شما در این زمینه بسیار کمک می کند. حضور یک درمانگر در سختی ها مانند یک نور، می تواند راهنمای زندگی شما باشد و شما از تاریکی به سمت نور هدایت می کند. اگر زندگی شما هم اکنون در سربالایی قرار دارد، سخت نگیرید و به خود فرصت بهبود دهید.

 نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.