مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

افسردگی در مردان چه شکلی است و چه علائمی دارد؟

احساس افسردگی نشانه ضعف نیست و شما مجبور نیستید آن را سخت کنید اما این حس ضعف ناشی از افسردگی می تواند اوضاع را برای مردان سخت تر کند. مردان دوست دارند خود را قوی و در کنترل احساسات خود بدانند. 

احساس افسردگی نشانه ضعف نیست و شما مجبور نیستید آن را سخت کنید اما این حس ضعف ناشی از افسردگی می تواند اوضاع را برای مردان سخت تر کند. مردان دوست دارند خود را قوی و در کنترل احساسات خود بدانند. براساس نظر مشاوران متخصص هنگامی که احساس ناامیدی می کنند یا تحت ناامیدی قرار می گیرند، اغلب آن را انکار می کنند یا سعی می کنند آن را پنهان کنند. اما افسردگی یک مشکل رایج است که بسیاری از ما را در برهه‌ای از زندگی‌مان تحت تأثیر قرار می‌دهد، نه نشانه‌ای از ضعف عاطفی یا شکست در مردانگی. افسردگی میلیون‌ها مرد را در هر سن و پیشینه‌ای و همچنین کسانی که به آن‌ها اهمیت می‌دهند-همسر، شریک زندگی، دوستان و خانواده- تأثیر می‌گذارد. البته، طبیعی است که هر کسی هر از گاهی احساس ناراحتی کند. کاهش خلق و خوی یک واکنش معمولی به ضرر، شکست و ناامیدی در زندگی است. با این حال، افسردگی مردان نحوه تفکر، احساس و عملکرد شما را در زندگی روزمره تغییر می دهد. این می تواند با بهره وری شما در محل کار یا مدرسه تداخل داشته باشد و بر روابط، خواب، رژیم غذایی و لذت کلی از زندگی شما تأثیر بگذارد. افسردگی شدید می تواند شدید و بی امان باشد.

افسردگی در مردان معنا ندارد!

متأسفانه، افسردگی در مردان اغلب نادیده گرفته می شود زیرا بسیاری از ما صحبت در مورد احساسات خود را دشوار می دانیم. در عوض، ما تمایل داریم بر علائم فیزیکی که اغلب همراه با افسردگی مردان هستند، مانند کمردرد، سردرد، مشکل در خوابیدن یا مشکلات جنسی تمرکز کنیم. این می تواند منجر به عدم درمان افسردگی زمینه ای شود که می تواند عواقب جدی داشته باشد. براساس اطلاعات بدست آمده از مشاور قبل ازدواج و مطالعات، مردانی که از افسردگی رنج می برند چهار برابر بیشتر از زنان، جان خود را از دست می دهند، بنابراین ضروری است قبل از اینکه احساس ناامیدی به احساس خودکشی تبدیل شود، برای درمان افسردگی کمک بگیرید. صادقانه با یک دوست، عزیز یا دکتر در مورد آنچه در ذهن و بدن شما می گذرد صحبت کنید. هنگامی که به درستی تشخیص داده شد، کارهای زیادی می توانید برای درمان و مدیریت موفقیت آمیز افسردگی مردان و جلوگیری از عود آن انجام دهید.

علائم و نشانه های افسردگی در مردان

مردان در تشخیص علائم افسردگی کمتر از زنان مهارت دارند. یک مرد به احتمال زیاد احساسات خود را انکار می کند، آنها را از خود و دیگران پنهان می کند یا سعی می کند آنها را با رفتارهای دیگر پنهان کند. و در حالی که مردان ممکن است علائم کلاسیک افسردگی مانند خلق و خوی افسرده، از دست دادن علاقه به کار یا سرگرمی‌ها، اختلالات وزن و خواب، خستگی و مشکلات تمرکز را تجربه کنند، احتمال بیشتری دارد که نسبت به زنان علائم افسردگی «خفا» مانند خشم را تجربه کنند.

سه علامت شایع افسردگی که در مردان نادیده گرفته می شود عبارتند از:

درد جسمی. گاهی اوقات افسردگی در مردان به صورت علائم فیزیکی مانند کمردرد، سردردهای مکرر، مشکلات خواب، اختلالات جنسی یا اختلالات گوارشی ظاهر می شود که به درمان عادی پاسخ نمی دهد.

خشم. این می تواند از تحریک پذیری، حساسیت به انتقاد، یا از دست دادن حس شوخ طبعی شما تا خشم جاده ای، عصبانیت کوتاه یا حتی خشونت متغیر باشد. برخی از مردان بدرفتار یا کنترل کننده می شوند.

رفتار بی پروا مردی که از افسردگی رنج می‌برد ممکن است رفتارهای فرار یا پرخطر از خود نشان دهد، مانند دنبال کردن ورزش‌های خطرناک، رانندگی بی‌احتیاطی، یا درگیر شدن در رابطه جنسی ناایمن. ممکن است بیش از حد الکل بنوشید، از مواد مخدر سوء استفاده کنید یا اجباراً قمار کنید.

چگونه بفهمیم افسرده هستید؟

اگر با چندین مورد زیر شناسایی می کنید، ممکن است از افسردگی رنج ببرید.

احساس ناامیدی و درماندگی می کنید

علاقه خود را به دوستان، فعالیت ها و چیزهایی که قبلاً از آنها لذت می بردید از دست داده اید

شما خیلی بیشتر از حد معمول تحریک پذیر، کوتاه مزاج یا پرخاشگر هستید

الکل بیشتری مصرف می کنید، رفتارهای بی پروا انجام می دهید یا خود درمانی می کنید

احساس بی قراری و آشفتگی می کنید

خواب و اشتهای شما تغییر کرده است

شما نمی توانید تمرکز کنید یا بهره وری شما در محل کار کاهش یافته است

شما نمی توانید افکار منفی خود را کنترل کنید

محرک های افسردگی در مردان

هیچ دلیل واحدی برای افسردگی در مردان وجود ندارد. عوامل بیولوژیکی، روانی و اجتماعی همگی نقش دارند، مانند انتخاب سبک زندگی، روابط و مهارت های مقابله ای. در حالی که هر مردی ممکن است از افسردگی رنج ببرد، برخی از عوامل خطر وجود دارد که مرد را آسیب پذیرتر می کند، مانند:

تنهایی و عدم حمایت اجتماعی

ناتوانی در مقابله موثر با استرس

سابقه مصرف الکل یا مواد مخدر

تروما یا سوء استفاده در اوایل دوران کودکی

پیری در انزوا، با خروجی های اجتماعی کم

افسردگی و اختلال نعوظ

ناتوانی جنسی یا اختلال نعوظ نه تنها محرک افسردگی در مردان است، بلکه می تواند از عوارض جانبی بسیاری از داروهای ضد افسردگی نیز باشد.

مردانی که مشکلات عملکرد جنسی دارند تقریباً دو برابر بیشتر از مردانی که فاقد عملکرد جنسی هستند در معرض افسردگی قرار دارند.

افسردگی خطر ابتلا به اختلال نعوظ را افزایش می دهد.

سخن پایانی

امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد. اگر ویژگی هایی که در بالا گفته شد، برای شما آشنا است؛ یکی از بهترین و امن ترین کارها، مراجعه به مرکز مشاوره عالی است که بسیار کمک کننده است. یکی از کلینیک های روانشناسی خوب مرکز مشاوره انتخاب نو است که با داشتن درمانگرانی علمی و متخصص؛ به شما در این زمینه بسیار کمک می کند. حضور یک درمانگر در سختی ها مانند یک نور، می تواند راهنمای زندگی شما باشد و شما از تاریکی به سمت نور هدایت می کند. اگر زندگی شما هم اکنون در سربالایی قرار دارد، سخت نگیرید و به خود فرصت بهبود دهید. نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.