مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

در دعواها ساکت می شوم و نمی توانم صحبت کنم!

یکی از بهترین روابط ی که هر انسانی می تواند تجربه کند، روابط عاطفی و داشتن یک پارتنر احساسی است. 

یکی از بهترین روابط عاطفی که هر انسانی می تواند تجربه کند، روابط عاطفی و داشتن یک پارتنر احساسی است. در روابط عاشقانه نیز مانند خیلی از روابط جر و بحث ها و مشکلاتی پیش می آید که می تواند طبیعی و حتی گاهی اوقات براساس اطلاعات بدست امده از مشاوره تخصصی سازنده یک رابطه قوی تر باشد. منظور از این نکته که جر و بحث می تواند سازنده یک رابطه قوی تر باشد این است که این اختلافها موجب می شود تا زوجین بیشتر از قبل نسبت به هم شناخت پیدا کنند و از این موضوع آگاه بشوند که چیزی و به چه دلیلی می تواند شریک عاطفی شان را ناراحت کند. در این مقاله اما قصد داریم در مورد افرادی صحبت کنیم که در هنگام بحث و درگیری به جای صحبت کردن، سکوت می کنند و نمی توانند تا احساسات خود را بروز دهند. اگر شما نیز از این دسته افراد هستید، این مقاله می تواند بسیار کمک کننده باشد که در چنین شرایطی چه کار کنید و اوضاع را چگونه مدیریت کنید!

یک) زمانی که تحت فشار هستید، به او بگویید: خیلی اوقات بحث و جدل با شریک عاطفی می تواند طاقت فرسا و سخت باشد، اگر این مجادله ها برای شما طاقت فرسا است و مانع از این می شود که احساسات واقعی تان را بروز دهید، حتما این موضوع را با پارتنرتان مطرح کنید. برای مثال بگویید:" میشه بعدا صحبت کنیم؟ من الان نمی تونم صحبت کنم." به خود فرصت دهید تا با آرامش و از روی آگاهی وارد بحث شوید. برای همین ازاو درخواست کنید که در زمان دیگری در مورد موضوع مورد بحث، با یکدیگر صحبت کنید و تصمیم گیری کنید. اگر به اصطلاح در زمان عصبانیت ذهنتان قفل می کند و نمی دانید که چه کنید، خود را سرزنش نکنید بلکه خود را در موقعیتی قرار دهید که برای شما مطلوب تر است و می توانید مناسب تر، خود و هیجانات تان را ابراز کنید و نیاز های تان برای بیان کنید.

دو) به او بگویید که به زمان احتیاج دارید: این را بدانید که برای داشتن یک رابطه پایدار و ماندگار، نیاز است تا با خود و شریک زندگی تان صادق باشید. اگر نمی توانید صحبت کنید و حس میکنید قدرت تکلم ندارید، از او بخواهید تا در زمان دیگری با یکدیگر صحبت کنید. خیلی از افراد زمانی که با موقعیت غیر منتظره تی روبرو می شوند حس می کنند کنترلی بر اوضاع ندارند و دستپاچه می شوند. به همین دلیل خیلی صریح به او بگویید که دوست دارید که مشکل را حل کنید اما کمی به زمان نیاز دارید و این گونه به خود فرصت فکر کردن و بررسی اوضاع را بدهید.

سه) خیلی واضح و دقیق در مود مدت زمانی که احتیاج دارید، صحبت کنید: یکی از ویژگی های روابط سالم و پایدار این است که زوجین در مورد احساسات خود و آن چیزی که نیاز دارند با یکدیگر صحبت می کنند. اینکه به شریک عاطفی تان بگویید که الان نمی توانید وارد مکالمه با او شوید و به زمان نیاز دارید به او این پیام را می دهید که برای احساسات خود ارزش قائل هستید و او نیز درک می کند که باید به شما و احساسات تان هم توجه کند. از مکالمات خود ابهام را دور کنید و همیشه سعی کنید به آنچیزی بپردازید که دقیقا خواهان آن هستید. این شما هستید که مسئولیت افکار و احساسات تان را بر عهده دارید.

چهار) در نظر داشته باشید که پارتنرتان به خاطر این تاخیر ممکن است عصبی و خشمگین شود: طبیعتا زمانی که با پارتنر تان وارد یک بحث می شوید و او بلند بلند و پشت سر هم در حال بیان افکار و احساساتش هست و شما ناگهان از او می خواهید که به شما زمان بدهد، چرا که الان نمی توانید با او صحبت کنید، براساس اطلاعات بدست آمده از دکتر روانشناس خانواده  این موضوع می تواند او را عصبانی کند، به این دلیل که فکر می کند از سمت شما مورد بی توجهی قرار گرفته است. برای همین باید حواستان باشد که شیوه بیان تان به گونه ای باشد که هم به خود احترام بگزارید و هم به حریم فرد مقابل!

پنج) اگر رفتار شریک زندگی تان موجب ساکت شدن شما شده است، اجازه بدهید تا از این موضوع مطلع شود: خیلی اوقات افراد وارد بحث نمی شوند، چون می توانند روند مکالمه را پیش بینی کنند. اگر عصبانیت بیش از حد پارتنرتان و شیوه ای که او برای بیان اعتراضاتش استفاده می کند، شما را می ترساند و موجب سکوت شما شده است، حتما با او صحبت کنید و نگذارید که مانند یک چرخه، دوباره و دوباره تکرار شود.

شش) اگر دوباره احساس می کنید که اوضاع خارج از کنترل است، درخواست توقف دهید: به عنوان آخرین نکته، هیچگاه وارد بحثی نشوید که می تواند به شما آسیب برساند، حتی اگر رابطه ای که دارید برای تان بسیار با ارزش است. این را بدانید که احساسات شما و آنچیزی که تجربه می کنید بسیار مهم است.


سخن پایانی:

امیدواریم که مقاله بالا به شما در درک و شناخت شما و مدیریت مساله در روابط عاطفی، کمک کننده بوده باشد. این را بدانید که هر انسانی بسته به تاریخچه و شرایطی که پشت سر گذاشته است، به صورت متفاوتی به اوضاع و شرایط پاسخ می دهد. اگر شما زمانی که عصبی هستید، سکوت می کنید حرفی برای گفتن ندارید، به جای سرزنش کردن خود، ابتدا خودتان را درک کنید و بپذیرید. اگر شرایط پیش آمده در روابط عاطفی تان اینروزها سخت و طاقت فرسا است، از کی درمانگر کمک بگیرید. کلینیک روانشناسی انتخاب نو از بهترین مرکز روانشناسی تهران است که با داشتن کادری مجرب و درمانگری متخصص آماده کمک و همراهی با شما عزیزان می باشد. به عنوان اخرین نکته، همه ما انسانها، به نوعی در زندگی و در روند رشد، آسیب دیده ایم و این آسیب ها در هر یک از ما به نوع متفاوتی ظهور و بروز پیدا می کند، پس اگر در شرایطی هستید که آن را دوست ندارید، به جای تحمل کردن اوضاع از یک متخصص کمک بگیرید و به خود کمک کنید.  


نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.