مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

اختلال اضطراب چیست و با انسان چه می کند؟

اضطراب احساس ناخوشی، نگرانی یا و تردیدی است که شما در پاسخ و واکنش به شرایط تهدید کننده ارائه می دهید . 

اضطراب احساس ناخوشی، نگرانی یا و تردیدی است که شما در پاسخ و واکنش به شرایط تهدید کننده ارائه می دهید . توجه به این نکته لازم است که برخی از افراد بیش از دیگران مضطرب اند و این موضوع می تواند براساس اطلاعات بدست آمده از بهترین مشاور خانواده تحت تاثیر ژنتیک، مسائل فردی یا اجتماعی باشد. براساس مطالعات اضطراب می تواند خفیف یا آنقدر شدید باشد که شما را به ترس و نگرانی بیاندازد. به طور طبیعی اضطراب گذراست و موقت می باشد، ولی هر گاه مدت زمان طولانی ادامه پیدا کند و با موضوع پیش آمده تناسب نداشته باشد، آنگاه باید بیماری تلقی شود . هر گاه اضطراب آن چنان شدید باشد که شخص ترس زیادی را در وجود خود احساس کند، اضطراب به اختلالی روان پزشکی موسوم به اختلال هراس مبدل می شود.

آیا من اختلال اضطرابی دارم؟

اگر هر یک از هفت علامت و نشانه زیر را شناسایی کردید، اما آنها از بین نرفتند، ممکن است از یک اختلال اضطرابی رنج ببرید:

آیا شما دائماً در تنش، نگران، یا در حاشیه هستید؟

آیا اضطراب شما با مسئولیت های کاری، مدرسه یا خانوادگی شما تداخل دارد؟

آیا شما گرفتار ترس هایی هستید که می دانید غیرمنطقی هستند، اما نمی توانید آنها را تکان دهید؟

آیا شما معتقدید که اگر برخی کارها به روش خاصی انجام نشود، اتفاق بدی رخ خواهد داد؟

آیا از موقعیت ها یا فعالیت های روزمره اجتناب می کنید زیرا باعث اضطراب شما می شوند؟

آیا حملات ناگهانی و غیرمنتظره وحشت تپش قلب را تجربه می کنید؟

آیا احساس می کنید خطر و فاجعه در هر گوشه ای وجود دارد؟

علائم و نشانه های اختلالات اضطرابی

علاوه بر علامت اولیه ترس و نگرانی بیش از حد و غیرمنطقی، سایر علائم عاطفی رایج عبارتند از:

احساس دلهره یا ترس.

مراقب نشانه های خطر.

پیش بینی بدترین ها

مشکل در تمرکز

احساس تنش و پرش.

تحریک پذیری.

احساس می کنید ذهن شما خالی شده است.

اما اضطراب چیزی بیش از یک احساس است. به عنوان محصولی از پاسخ بدن به جنگ یا گریز، طیف وسیعی از علائم فیزیکی را نیز شامل می شود، از جمله:

قلب تپنده.

تعریق.

سردرد.

ناراحتی معده.

سرگیجه.

تکرر ادرار یا اسهال.

تنگی نفس.

تنش یا انقباض عضلانی.

لرزش یا لرزش.

بیخوابی.

براساس اطلاعات بدست آمده از روانشناسی ازدواج به دلیل این علائم فیزیکی، مبتلایان به اضطراب اغلب اختلال خود را با یک بیماری پزشکی اشتباه می گیرند. آنها ممکن است به پزشکان زیادی مراجعه کنند و قبل از اینکه سرانجام اختلال اضطرابی آنها شناسایی شود، رفت و آمد های متعددی به بیمارستان انجام دهند.

حمله اضطراب چیست؟

حملات اضطراب که به عنوان حملات پانیک نیز شناخته می شوند، دوره هایی از وحشت یا ترس شدید هستند. معمولاً به طور ناگهانی و بدون هشدار رخ می دهند. گاهی اوقات یک محرک آشکار وجود دارد - برای مثال گیر افتادن در آسانسور یا فکر کردن به سخنرانی بزرگی که باید انجام دهید - اما در موارد دیگر، حملات از بین می روند. حملات اضطراب معمولاً در عرض 10 دقیقه به اوج خود می رسد و به ندرت بیش از 30 دقیقه طول می کشد. اما در این مدت کوتاه، ممکن است وحشت شدیدی را تجربه کنید که احساس کنید در شرف مرگ هستید یا کاملاً کنترل خود را از دست می دهید. علائم فیزیکی خود آنقدر ترسناک هستند که بسیاری از مردم فکر می کنند دچار حمله قلبی شده اند. پس از پایان یک حمله اضطرابی، ممکن است نگران داشتن یک حمله دیگر باشید، به خصوص در مکان های عمومی که کمک در دسترس نیست یا نمی توانید به راحتی فرار کنید.

علائم حمله اضطراب عبارتند از:

موج وحشت شدید.

احساس از دست دادن کنترل یا دیوانه شدن.

تپش قلب یا درد قفسه سینه.

احساس می کنید که از حال می روید.

مشکل در تنفس یا احساس خفگی.

هایپرونتیلاسیون

گرگرفتگی یا لرز.

لرزیدن یا لرزش.

حالت تهوع یا گرفتگی معده.

احساس جدایی یا غیر واقعی بودن.

اگر شروع به اجتناب از موقعیت‌های خاصی کرده‌اید، کمک بخواهید زیرا از حمله پانیک می‌ترسید. حقیقت این است که حملات پانیک بسیار قابل درمان هستند.

سخن پایانی

امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد. اگر ویژگی هایی که در بالا گفته شد، برای شما آشنا است؛ یکی از بهترین و امن ترین کارها، مراجعه به مرکز مشاوران خوب است که بسیار کمک کننده است. یکی از کلینیک های روانشناسی خوب مرکز مشاوره انتخاب نو است که با داشتن درمانگرانی علمی و متخصص؛ به شما در این زمینه بسیار کمک می کند. حضور یک درمانگر در سختی ها مانند یک نور، می تواند راهنمای زندگی شما باشد و شما از تاریکی به سمت نور هدایت می کند. اگر زندگی شما هم اکنون در سربالایی قرار دارد، سخت نگیرید و به خود فرصت بهبود دهید. داشتن یک رابطه خوب یکی از مواردی است که می تواند شما را چندین قدم در زندگی جلو بیاندازد و موجب ترقی شما در تمام ابعاد زندگی شود. پس تراپی را جدی بگیرید و با کمک یک درمان خوب، اوضاع را خوب کنید.

 نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.