مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

چگونه می توان بعد از جدایی والدین خوبی برای فرزندان خود باشیم؟

ارتباط مسالمت آمیز، منسجم و هدفمند با پارتنر سابق خود برای موفقیت فرزندپروری مشترک ضروری است، حتی اگر این امر کاملاً غیرممکن به نظر برسد. همه چیز از طرز فکر شما شروع می شود. در مورد ارتباط با شریک عاطفی سابق خود به عنوان بالاترین هدف فکر کنید: رفاه فرزندتان.   ارتباط مسالمت آمیز، منسجم و هدفمند با پارتنر سابق خود برای موفقیت فرزندپروری مشترک ضروری است، حتی اگر این امر کاملاً غیرممکن به نظر برسد. همه چیز از طرز فکر شما شروع می شود. در مورد ارتباط با شریک عاطفی سابق خود به عنوان بالاترین هدف فکر کنید: رفاه فرزندتان. براساس اطلاعات بدست آمده از مشاور خانواده قبل از تماس با همسر سابق خود، از خود بپرسید که اعمال شما چه تأثیری بر فرزندتان خواهد داشت و تصمیم بگیرید که با وقار رفتار کنید. در هر بحثی که با همسر سابق خود دارید، فرزندتان را به عنوان نقطه کانونی قرار دهید. به یاد داشته باشید که همیشه لازم نیست که پارتنر سابق خود را شخصاً ملاقات کنید - صحبت کردن از طریق تلفن یا تبادل پیامک یا ایمیل برای اکثر مکالمات خوب است. هدف برقراری ارتباط بدون درگیری است، بنابراین ببینید کدام نوع تماس برای شما بهتر است.

روش های ارتباطی  والدینی با فرزند مشترک

روش‌های زیر می‌توانند به شما در ایجاد و حفظ ارتباط مؤثر کمک کنند:

به پارتنر سابق خود مانند یک همکار نگاه کنید. به رابطه با سابق خود به عنوان یک شراکت تجاری نگاه کنید که در آن "کسب و کار" شما رفاه فرزندان شما است. با همسر سابق خود مانند همکارتان صحبت کنید یا بنویسید: با صمیمیت، احترام و بی طرفی. آرام باشید و به آرامی صحبت کنید.

درخواست کنید. به جای بیان نیازهایتان، که ممکن است به اشتباه به عنوان خواسته تعبیر شود، سعی کنید تا آنجا که می توانید به عنوان یک درخواست آنها را قالب بندی کنید. درخواست‌ها می‌توانند با این جمله شروع شوند: «آیا مایلید...؟» یا "آیا می توانیم تلاش کنیم...؟"

گوش کنید. ارتباطی که بلوغ رسیده است با گوش دادن شروع می شود. حتی اگر در نهایت با یکدیگر مخالفت کنید، حداقل باید بتوانید به همسر سابق خود بگویید که دیدگاه آنها را درک کرده اید. و گوش دادن به معنای تایید نیست، بنابراین با اجازه دادن به پارتنر سابق خود برای بیان نظرات خود چیزی از دست نخواهید داد.

خویشتنداری نشان دهید. به خاطر داشته باشید که برقراری ارتباط با یکدیگر برای تمام دوران کودکی فرزندان شما - اگر نه بیشتر - ضروری است. شما می توانید خود را طوری آموزش دهید که نسبت به همسر سابق خود بیش از حد واکنش نشان ندهید و به مرور زمان نسبت به چیزهایی که قبلا شما را در زندگی مشترک آزار میدادندف بی تفاوت شوید.

متعهد به ملاقات/گفتگوی مداوم باشید. اگرچه ممکن است در مراحل اولیه بسیار دشوار باشد، اما ارتباط مکرر با همسر سابقتان این پیام را به فرزندانتان منتقل می کند که شما و والدینتان یک جبهه متحد هستید.

مکالمات را بر کودک متمرکز کنید. هرگز اجازه ندهید بحث با شریک سابق خود به گفتگو در مورد نیازهای شما یا نیازهای او منحرف شود. همیشه باید فقط در مورد نیازهای فرزند شما باشد.

به سرعت استرس را در لحظه از بین ببرید. ممکن است به نظر غیرممکن باشد که آرام بمانید وقتی با همسر سابق خود به  مشکل برخورد می کنید که در گذشته به شما صدمه زده است یا در ایجاد عصبانیت در شما مهارت واقعی دارد. اما با تمرین تکنیک‌های کاهش استرس سریع، می‌توانید یاد بگیرید که در هنگام افزایش فشار، کنترل خود را حفظ کنید.

بهبود رابطه با پارتنر سابق خود

اگر واقعاً آماده هستید که بعد از جدایی اعتماد را دوباره ایجاد کنید، در مورد تلاش های خود صادق باشید. هنگامی که برای بهبود روابط خود پیش می روید، بهترین علایق فرزندانتان را به خاطر بسپارید.

نظر پارتنر سابق خود را بپرسید این تکنیک ساده می تواند ارتباطات مثبت بین شما را آغاز کند. موضوعی را که در مورد آن خیلی حساسیت ندارید را در نظر بگیرید و نظر همسر سابق خود را بخواهید و نشان دهید که برای نظر او ارزش قائل هستید.

عذر خواهی کردن. وقتی برای چیزی پشیمان هستید، صمیمانه عذرخواهی کنید - حتی اگر آن حادثه خیلی وقت پیش اتفاق افتاده باشد. معذرت خواهی می تواند گامی بسیار قدرتمند برای عبور از رابطه شما از دشمنان باشد. به یاد داشته باشید که همه چیز به بهترین چیز برای فرزند شما بستگی دارد. به علاوه، وقتی انعطاف‌پذیری نشان می‌دهید، احتمال بیشتری وجود دارد که همسر سابق‌تان با شما انعطاف‌پذیر باشد.

مانند یک تیم رفتار کنید:

فرزندپروری پر از تصمیماتی است که باید با همسر قبلی خود بگیرید، خواه یکدیگر را دوست داشته باشید یا نه. همکاری و برقراری ارتباط بدون ضربه زدن یا مشاجره، تصمیم گیری را برای همه آسان تر می کند.

هماهنگی والدینی را هدف بگیرید

برای کودکان سالم است که در معرض دیدگاه های مختلف قرار بگیرند و یاد بگیرند که انعطاف پذیر باشند، اما آنها همچنین باید بدانند که در هر خانه تحت یک مجموعه اولیه از انتظارات زندگی می کنند. هدف داشتن هماهنگی بین خانه و همسر سابقتان از سردرگمی فرزندانتان جلوگیری می کند.

قوانین. لازم نیست قوانین بین دو خانواده دقیقاً یکسان باشد، اما اگر  براساس اطلاعات بدست آمده از مشاوره ازدواج شما و همسر سابقتان دستورالعمل‌های کلی ثابتی داشته باشید، فرزندانتان مجبور نخواهند شد بین دو محیط انضباطی کاملاً متفاوت به عقب و جلو برود. قوانین مهم سبک زندگی مانند مسائل مربوط به تکالیف، مقررات منع رفت و آمد و فعالیت های غیرمجاز باید در هر دو خانواده رعایت شود.

انضباط. سعی کنید از سیستم های مشابهی برای قوانین شکسته شده پیروی کنید، حتی اگر تخلف در خانه شما اتفاق نیفتاده باشد. بنابراین، اگر فرزندان شما در خانه همسر سابقتان امتیاز تلویزیون دیدن را از دست داده اند، محدودیت را دنبال کنید. همین کار را می توان برای پاداش دادن به رفتار خوب انجام داد.

سخن پایانی

امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد. اگر ویژگی هایی که در بالا گفته شد، برای شما آشنا است؛ یکی از بهترین و امن ترین کارها، مراجعه به  کلینیک روانشناسی است که بسیار کمک کننده است. یکی از کلینیک های روانشناسی خوب مرکز مشاوره انتخاب نو است که با داشتن درمانگرانی علمی و متخصص؛ به شما در این زمینه بسیار کمک می کند. حضور یک درمانگر در سختی ها مانند یک نور، می تواند راهنمای زندگی شما باشد و شما از تاریکی به سمت نور هدایت می کند.

 نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.