مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

چگونه به فردی که اختلال مصرف الکل دارد بعد از بهبودی کمک کنیم؟

اختلال مصرف الکل یا هر گونه اعتیادی می تواند از جهات مختلف زندگی فرد و اطرافیان او را با خطرات بسیار زیادی روبرو کند. انتظار نداشته باشید که عزیزتان به تنهایی بر مشکل اختلال مصرف الکل غلبه کند. 

اختلال مصرف الکل یا هر گونه اعتیادی می تواند از جهات مختلف زندگی فرد و اطرافیان او را با خطرات بسیار زیادی روبرو کند. انتظار نداشته باشید که عزیزتان به تنهایی بر مشکل اختلال مصرف الکل غلبه کند. حتی اگر براساس نظر روانشناس خانواده خوب برای کناره گیری ایمن نیازی به نظارت پزشکی نداشته باشند، همچنان به حمایت، راهنمایی و مهارت های مقابله ای جدید برای ترک یا کاهش مصرف الکل نیاز دارند.

می توانید دوست یا یکی از اعضای خانواده خود را تشویق کنید که از طریق:

پیشنهاد همراهی با آنها در قرار ملاقات با پزشک، جلسات گروهی یا جلسات مشاوره.

کنار آنها بمانید اگر در جلسات مشاوره شرکت می کنن.

تهیه یک برنامه مشخص با آنها، با جزییات اینکه چه تغییراتی و چگونه ایجاد خواهند کرد.

بهبودی یک فرآیند مداوم است که نیاز به زمان و صبر دارد. کسی که از سومصرف الکل دارد، زمانی که هوشیار باشد به طور جادویی تبدیل به فرد دیگری نمی شود. در واقع، آنها با انبوهی از چالش های جدید روبرو خواهند شد. آنها باید راه های جدیدی برای زندگی بدون الکل پیدا کنند و همچنین باید در وهله اول با مشکلاتی که منجر به سوء مصرف الکل آنها شده است مقابله کنند. اما با حمایت و عشق مداوم شما، آنها می توانند به آنجا برسند.

حمایت از بهبودی عزیزتان

بهبودی از اعتیاد به الکل یا مشکل نوشیدن می تواند یک جاده پر دست انداز باشد. حدود نیمی از افرادی که برای اولین بار درمان سوء مصرف الکل را تکمیل می کنند، بدون الکل باقی می مانند، در حالی که نیمی دیگر عود می کنند و در مقطعی به نوشیدن برمی گردند. معمولاً افراد برای رسیدن به هوشیاری بیش از یک بار نیاز به درمان دارند. این بدان معناست که هنگام حمایت از بهبودی عزیزتان به صبر زیادی نیاز دارید.

فرد مورد علاقه خود را تشویق کنید تا علایق جدید را پرورش دهد. وقتی فردی زمان زیادی را صرف نوشیدن الکل (و بهبودی پس از نوشیدن) می کند، ترک یا کم کردن آن می تواند حفره بزرگی در زندگی او ایجاد کند. فرد مورد علاقه خود را تشویق کنید تا سرگرمی ها و علایق جدیدی را ایجاد کند که مستلزم نوشیدن الکل نیست. به دنبال چیزهایی است که می تواند به زندگی آنها غنی و معنا بخشد، مانند شرکت در کلاس برای یادگیری چیزهای جدید. گذراندن وقت در طبیعت، پیاده روی، کمپینگ یا ماهیگیری؛ داوطلبانه وقت خود را برای هدفی که برای آنها مهم است اختصاص دهند.

به فرد کمک کنید تا مشکلاتی را که منجر به نوشیدن الکل شده است را برطرف کند. برای مثال، اگر فرد مورد علاقه شما به دلیل بی حوصلگی، اضطراب یا تنهایی مشروب خورده است، این مشکلات پس از هوشیاری همچنان وجود خواهند داشت. فرد را تشویق کنید تا بدون تکیه بر الکل، راه های سالم تری برای کنار آمدن با مشکلات زندگی و رهایی از شکست ها پیدا کند.

به آنها کمک کنید راه های سالم تری برای مقابله با استرس پیدا کنند. براساس اطلاعات بدست آمده از مشاور آنلاین ایجاد یک تغییر اساسی در زندگی با ترک یا کاهش مصرف الکل می تواند استرس ایجاد کند. به طور مشابه، مصرف زیاد الکل اغلب وسیله ای ناسالم برای مدیریت استرس است. شما می توانید با تشویق به ورزش کردن، اعتماد به دیگران، مدیتیشن، یا سایر شیوه های تمدد اعصاب به فرد مورد علاقه خود کمک کنید تا راه های سالم تری برای کاهش سطح استرس خود بیابد.

برای عودها/ بازگشتها آماده شوید اما خودتان را سرزنش نکنید. به فرد مورد علاقه خود کمک کنید تا برنامه ریزی کند که چگونه از محرک های نوشیدن اجتناب کند، با هوس های الکلی مقابله کند و در موقعیت های اجتماعی که در آن فشار برای نوشیدن وجود دارد کنار بیاید. می‌توانید به عزیزتان کمک کنید تا راه‌هایی برای پرت کردن حواس خود در هنگام بروز هوس پیدا کند - مثلاً با تماس گرفتن، پیاده‌روی، یا از بین بردن این اشتیاق - اما در نهایت فقط آنها مسئول متانت او هستند. شکست در بهبودی رایج است. اگر عزیزتان عود کرد، تقصیر شما نیست. تنها کاری که می توانید انجام دهید این است که فرد را تشویق کنید تا دوباره برای غلبه بر مشکل نوشیدن خود متعهد شود و در تلاش مجدد از او حمایت کنید. با کمک شما به آنجا خواهند رسید.

کمک به نوجوانی که الکل مصرف می کند

نوجوانان امروزی زودتر و بیشتر از همیشه با الکل آزمایش می شوند. آنها نسبت به بزرگسالان بیشتر در معرض نوشیدن الکل هستند و در برابر ابتلا به اختلال مصرف الکل آسیب پذیرتر هستند. این ممکن است به این دلیل باشد که مرکز لذت مغز نوجوان قبل از توانایی آنها برای تصمیم گیری صحیح بالغ می شود. با این حال، دلیل نوشیدن آنها هرچه که باشد، سوء مصرف الکل می تواند اثرات ماندگاری برای سلامتی نوجوانان داشته باشد و اغلب منجر به افزایش رفتارهای پرخطر، مانند رانندگی در هنگام اختلال یا داشتن رابطه جنسی محافظت نشده می شود.

به عنوان یک والدین یا قیم، اگر متوجه شوید که فرزندتان در حال نوشیدن است، طبیعی است که احساس ترس، عصبانیت یا سردرگمی کنید. اما مهم است که به یاد داشته باشید که شما هنوز هم تأثیر زیادی بر انتخاب های فرزندتان دارید، به خصوص در دوران پیش از نوجوانی و اوایل نوجوانی.

 

فعالیت نوجوان خود را زیر نظر داشته باشید. بدانید نوجوان شما کجا می رود و با چه کسانی معاشرت می کند. الکل را از خانه خود بردارید یا قفل کنید و به طور منظم مکان های مخفی احتمالی الکل را بررسی کنید. به نوجوان خود توضیح دهید که این فقدان حریم خصوصی نتیجه گرفتار شدن در مصرف الکل است.

در مورد مسائل اساسی با فرزندتان صحبت کنید. بسیاری از نوجوانان برای رهایی از استرس، مقابله با فشارها برای جا افتادن یا موفقیت در مدرسه، خود درمانی سایر مسائل مربوط به سلامت روان، یا مقابله با تغییرات عمده زندگی، مانند نقل مکان یا طلاق، به الکل روی می آورند. با فرزندتان در مورد آنچه در زندگی او می گذرد صحبت کنید و حتما سعی کنید به یک مرکز مشاوره مراجعه کنید و از آنها کمک بگیرید. به خود سخت نگیرید و در خواست کمک کنید.

قوانین و عواقب را وضع کنید. نوجوان شما باید درک کند که نوشیدن الکل عواقب خاصی دارد. اما تهدیدهای توخالی نکنید یا قوانینی را تعیین نکنید که نتوانید آنها را اجرا کنید.

سایر علایق و فعالیت های اجتماعی را تشویق کنید. نوجوان خود را در معرض سرگرمی ها و فعالیت های سالم مانند ورزش های گروهی، پیشاهنگی ها و باشگاه های بعد از مدرسه قرار دهید تا از مصرف الکل جلوگیری کنید.

از بیرون کمک بگیرید شما مجبور نیستید به تنهایی پیش بروید.

نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

 

 

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.