مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مصرف الکل در زنان چه مشکلاتی در پی دارد؟

زنان بیشتر از مردان در برابر اثرات الکل آسیب پذیر هستند، حتی پس از نوشیدن مقادیر کمتر. نوشیدن زیاد الکل می تواند منجر به افزایش خطر مشکلات سلامتی مانند بیماری کبد، آسیب مغزی و سرطان سینه شود. 

زنان بیشتر از مردان در برابر اثرات الکل آسیب پذیر هستند، حتی پس از نوشیدن مقادیر کمتر. نوشیدن زیاد الکل می تواند منجر به افزایش خطر مشکلات سلامتی مانند بیماری کبد، آسیب مغزی و سرطان سینه شود. براساس اطلاعات بدست آمده از مشاور روانشناس احتمال بهبودی زنان از وابستگی به الکل به اندازه مردان است، اما زنان ممکن است در دسترسی به درمان با مشکل بیشتری مواجه شوند. به علت مهم بودن موضوع الکل قصد داریم تا در ادامه به بررسی الکل و اثری که بر روی زنان دارد، بپردازیم.

خطرات خاص الکل در زنان

زنان در بسیاری از فرهنگ‌های مختلف به دلایل مختلفی از نوشیدن الکل لذت می‌برند - برای جشن گرفتن یک مناسبت خاص، کمک به آنها برای احساس اجتماعی بودن یا صرفاً برای استراحت با خانواده و دوستان. در حالی که بسیاری از افراد قادر به نوشیدن مسئولانه هستند، مصرف الکل خطرات منحصر به فردی را برای همه زنان به همراه دارد. در حالی که مردان بیشتر از زنان مشروب الکل می نوشند و به دلیل نوشیدن الکل دچار مشکلاتی می شوند، زنان در برابر اثرات مضر الکل بسیار آسیب پذیرتر هستند.

* زنان زودتر از مردان و پس از نوشیدن مقادیر کمتری از الکل به بیماری‌های مرتبط با الکل و سایر پیامدهای الکل مبتلا می‌شوند. زنان همچنین به احتمال زیاد برای خوددرمانی مشکلاتی مانند افسردگی، اضطراب و استرس یا کنار آمدن با مشکلات عاطفی، از الکل و سایر مواد سوء استفاده می کنند.

*زنانی که بیش از مقادیر معمول تا متوسط ​​الکل می نوشند (بیش از حدود ۷ نوشیدنی در هفته) در معرض خطر تصادفات رانندگی و سایر آسیب های تروماتیک، سرطان، فشار خون بالا، سکته مغزی و خودکشی قرار دارند. علاوه بر این، نوشیدن با میزان بالا احتمال سوء مصرف یا وابستگی یک زن به الکل را افزایش می دهد.

پیامدهای سلامتی سوء مصرف الکل در زنان

زنانی که سوءمصرف می‌کنند یا به الکل وابسته هستند، نسبت به مردان آسیب‌پذیرتر هستند:

 

بیماری کبد. زنان بیشتر به بیماری کبد الکلی مانند هپاتیت (التهاب کبد) مبتلا می شوند و احتمال مرگ ناشی از سیروز کبدی (بیماری مزمنی که به تدریج توانایی کبد را برای کمک به هضم و سم زدایی از بین می برد) بیشتر است.

ضربه مغزی. زنان بیشتر از مردان در معرض آسیب های مغزی ناشی از الکل، مانند از دست دادن عملکرد ذهنی و کاهش اندازه مغز هستند.

در مقایسه با زنانی که مشروبات الکلی نمی‌نوشند یا در حد اعتدال می‌نوشند، زنانی که زیاد الکل می‌نوشند نیز در معرض خطر ابتلا به موارد زیر هستند:

پوکی استخوان (نازک شدن استخوان ها).

افتادن و شکستگی لگن.

یائسگی زودرس.

ناباروری و سقط جنین.

فشار خون بالا و بیماری قلبی.

الکل و سرطان سینه

الکل همچنین ممکن است شانس ابتلا به سرطان سینه را در زنان افزایش دهد. هر 10 گرم الکل اضافی در روز خطر نسبی ابتلا به سرطان سینه را در طول زندگی تا حدود 10 درصد افزایش می دهد. خطر کلی ابتلا به سرطان سینه در طول زندگی یک زن تقریباً 9 در 100 است اگر الکل مصرف نکند. دو نوشیدنی در روز خطر ابتلا را به بیش از 10 در 100 افزایش می دهد، در حالی که شش نوشیدنی در روز خطر ابتلا را به حدود 13 در 100 افزایش می دهد.

زنان و دختران بیشتر مشروب می نوشند

بر اساس یک نظرسنجی در سال 2009، تقریباً 47٪ از زنان 12 ساله و بالاتر در ایالات متحده گزارش دادند که در حال حاضر الکل مصرف می کنند، که به عنوان نوشیدنی در 30 روز گذشته تعریف می شود. روندها حاکی از آن است که زنان سفیدپوست و شاغل مقادیر بیشتری الکل و با دفعات بیشتری مصرف می کنند. برخی از این افزایش ممکن است نشان دهنده آرامش بیشتر زنان برای بحث در مورد نوشیدن خود باشد.

نوشیدن در دوران بارداری هرگز ایده خوبی نیست

براساس اطلاعات بدست آمده از مشاوره پیش از ازدواج نوشیدن الکل در دوران بارداری می تواند باعث ایجاد مجموعه ای از نقایص مادرزادی جسمی و ذهنی شود و علت اصلی قابل پیشگیری عقب ماندگی ذهنی در ایالات متحده است. هنگامی که یک زن باردار مشروب می نوشد، الکل از طریق جفت به جنین او می رسد. در سیستم گوارشی در حال رشد جنین، الکل بسیار کندتر از بدن بزرگسالان تجزیه می شود، به این معنی که سطح الکل خون جنین می تواند برای مدت طولانی تری بالا بماند.

هر نوع الکل به هر مقدار می تواند به جنین در حال رشد آسیب برساند، به خصوص در سه ماهه اول و دوم. پزشکان و مقامات بهداشت عمومی توصیه می کنند که زنان در دوران بارداری از نوشیدن هر گونه الکل خودداری کنند.

خطرات برای فرزندان

هر سال تنها در ایالات متحده، حدود 40000 نوزاد  یا از هر 100 یک نوزاد با اختلالات طیف الکل جنینی (اصطلاحی که شامل سندرم جنین الکلیزه و چندین اختلال مرتبط است) به دنیا می آیند.

نوزادانی که این مشکلات را دارند معمولا:

وزن کم هنگام تولد دارند

ناهنجاری‌های صورت، از جمله سوراخ‌های کوچک‌تر چشم، صاف شدن استخوان‌های گونه، و شیار توسعه نیافته بین بینی و لب بالایی

در خوردن و خوابیدن مشکل دارند

ایجاد ناتوانی های یادگیری

مشکلات رفتاری را توسعه دهید

نیاز به آموزش ویژه

در طول زندگی خود به مراقبت های پزشکی ویژه نیاز دارند

سخن پایانی

امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد. اگر ویژگی هایی که در بالا گفته شد، برای شما آشنا است؛ یکی از بهترین و امن ترین کارها، مراجعه به مراکز روانشناسی است که بسیار کمک کننده است. یکی از کلینیک های بسیار خوب در این زمینه مرکز مشاوره انتخاب نو است. حضور یک درمانگر در سختی ها مانند یک نور، می تواند راهنمای زندگی شما باشد و شما از تاریکی به سمت نور هدایت می کند. اگر زندگی شما هم اکنون در سربالایی قرار دارد، سخت نگیرید و به خود فرصت بهبود دهید. طبیعتا هر انسانی در سختی ها نیاز به کمک و همراهی دارد، با کمک از متخصصان، سختی ها را برای خود قابل درک کنید و اجازه نکنید که عادتها اشتباه، شما را از مسیر درست، دور کنند.  

نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

 

 

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.