مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

چرا دلبستگی ایمن اینقدر مهم است؟

دلبستگی ایمن یکی از مهم ترین نیازهایی است که هر انسانی برای داشتن یک زندگی سالم و امن نیاز دارد. این دلبستگی از طریق وجود والدینی حساس به پاسخدهی نسبت به نیازها و خواسته های فرزندانشان ایجاد می شود. 

دلبستگی ایمن یکی از مهم ترین نیازهایی است که هر انسانی برای داشتن یک زندگی سالم و امن نیاز دارد. این دلبستگی از طریق وجود والدینی حساس به پاسخدهی نسبت به نیازها و خواسته های فرزندانشان ایجاد می شود. براساس نظر روانشناس خانواده خوب یک پیوند ایمن به کودک شما می آموزد که به شما اعتماد کند، احساسات خود را به شما منتقل کند و در نهایت به دیگران نیز اعتماد کند. همانطور که شما و کودکتان با یکدیگر ارتباط برقرار می کنید، کودک شما یاد می گیرد که چگونه احساس سالمی از خود داشته باشد و چگونه در یک رابطه محبت آمیز و همدلانه قرار گیرد.

دلبستگی ایمن باعث می شود که بخش هایی از مغز کودک شما که مسئول رشد اجتماعی و عاطفی، ارتباطات و روابط هستند، به بهترین شکل ممکن رشد و توسعه پیدا کنند. این رابطه پایه و اساس توانایی فرزند شما برای برقراری ارتباط سالم با دیگران می شود. ویژگی هایی که ممکن است در روابط بزرگسالان بدیهی بدانید - مانند همدلی، درک، عشق، و توانایی پاسخگویی به دیگران - ابتدا در دوران نوزادی آموخته می شوند.

هنگامی که نوزادان یک پیوند دلبستگی ایمن ایجاد می کنند، بهتر می توانند:

روابط صمیمانه کامل را توسعه و رشد دهند.

تعادل عاطفی را حفظ کنند.

نسبت به خود احساس اعتماد به نفس و خوبی داشته باشند.

از بودن با دیگران لذت ببرند.

بازگشت از ناامیدی و باخت برای آنها قابل تحمل تر است.

احساسات خود را به اشتراک می گذارنند و به دنبال حمایت هستند.

یک پیوند ایمن برای شما نیز خوب است

طبیعت، مادران و همچنین نوزادانشان را برنامه ریزی کرده است تا از طریق دلبستگی ایمن، تجربه «عاشق شدن» را داشته باشند. لذتی که هنگام برقراری ارتباط با نوزاد خود تجربه می کنید، خستگی ناشی از کمبود خواب و استرس ناشی از یادگیری نحوه مراقبت از کودک را کاهش می دهد. فرآیند پیوند باعث ترشح اندورفین در بدن شما می شود که به شما انگیزه می دهد، به شما انرژی می دهد و احساس خوشحالی می کند. ایجاد یک دلبستگی ایمن با نوزادتان ممکن است کمی تلاش کند، اما پاداش آن برای هر دوی شما بسیار زیاد است.

نکات والدین برای ایجاد دلبستگی ایمن

دلبستگی ایمن یک شبه اتفاق نمی افتد. این یک مشارکت مداوم بین شما و کودکتان است. با گذشت زمان، درک گریه‌ها، تفسیر سیگنال‌ها و پاسخ به نیازهای کودکتان به غذا، استراحت، عشق و راحتی آسان‌تر می‌شود - سعی کنید با خود و کودکتان در حین یادگیری در مورد یکدیگر صبور باشید.

دلبستگی ایمن با مراقبت از خود شروع می شود؟

نوزادان زمانی که در حالت ساکت و هوشیار هستند به بهترین شکل ارتباط برقرار می کنند و شما هم همینطور. هر چقدر هم که سخت باشد، مهم است که از خودتان مراقبت کنید تا یک پیوند دلبستگی ایمن با نوزادتان ایجاد کنید.

سعی کنید به اندازه کافی بخوابید. کم خوابی می تواند شما را بداخلاق، بی حال و تحریک پذیر کند. برخی از والدین انجام وظیفه شبانه (دو شب روشن، دو شب تعطیل) یا حداقل یک صبح در هفته را برای دیر خوابیدن مفید دانسته اند.

از دوستان و خانواده تان درخواست حمایت کنید. به خصوص در مراحل نوزادی، تا جایی که می توانید از همسر، خانواده یا دوستان خود کمک بگیرید.

برای بلند مدت برنامه ریزی کنید. مراقبت از یک نوزاد کم سن و سال بسیار سخت است، و صرف کمی وقت می تواند به شما کمک کند تا به طور مؤثرتر والدین شوید. یک ساعت در کافی‌شاپ، پیاده‌روی، کلاس یوگا یا انجام کاری که می‌خواهید انجام دهید، می‌تواند چشم‌انداز و انرژی تازه‌ای به شما بدهد.

یافتن راه هایی برای آرام کردن خود در مواقع استرس زا

از آنجایی که نوزادان نمی توانند به صورت کلامی ارتباط برقرار کنند، به ویژه با علائم اضطراب یا استرس هماهنگ هستند. براساس اطلاعات بدست آمده از مشاور آنلاین نوزادان برای آرام شدن نیاز به کمک خارجی دارند. اما یک مراقب مضطرب در واقع می تواند بر استرس کودک بیفزاید و تسکین او را سخت تر کند. وقتی احساس استرس می کنید، سعی کنید قبل از تعامل با کودک، راه هایی برای آرام شدن پیدا کنید.

 

یک نفس عمیق بکشید. این ممکن است به این معنا باشد که اجازه دهید کودکتان یک دقیقه بیشتر گریه کند تا بتوانید قبل از برداشتن کودکتان و تلاش برای آرام کردن او، نفس عمیقی بکشید.

به داشتن تیم و حمایت فکر کنید: فکر نکنید که باید همه این کارها را خودتان انجام دهید. سعی کنید از همسر، دوستان، اعضای خانواده یا یک پرستار بچه کمک بگیرید تا در زمان های شلوغ روز در نگه داشتن یا مراقبت از او کمک کنند.

قدم زدن. هوای تازه و تغییر منظره می تواند برای شما و کودکتان معجزه کند. در زمان‌های به‌خصوص استرس‌زا، سعی کنید تغییری در محیط ایجاد کنید و ببینید آیا این به شما و کودکتان کمک می‌کند تا آرام شوید. داشتن فرزند مسئولیت سنگینی و خیلی اوقات افراد نمی توانند بهترین خود را در یک کار بگذارند، پس با تصورات اشتباه به خودتان سخت نگیرید و اجازه دهید تا دیگران کمک شما باشند. شما قرار نیست بهترین مراقب دنیا باشید بلکه تنها مهم است که به قدر کافی خوب باشید.

سخن پایانی

امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد. اگر ویژگی هایی که در بالا گفته شد، برای شما آشنا است؛ یکی از بهترین و امن ترین کارها، مراجعه به مرکز مشاوره است که بسیار کمک کننده است. یکی از کلینیک های بسیار خوب در این زمینه مرکز مشاوره انتخاب نو است. حضور یک درمانگر در سختی ها مانند یک نور، می تواند راهنمای زندگی شما باشد و شما از تاریکی به سمت نور هدایت می کند. اگر زندگی شما هم اکنون در سربالایی قرار دارد، سخت نگیرید و به خود فرصت بهبود دهید. 

 نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

 

 

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.