مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

نشانه هایی که می تواند بیانگر اعتیاد در افراد باشد!

شاهد بودن در مبارزه با یک اختلال مصرف مواد برای کسی که برایتان مهم است می‌تواند بسیار ناراحت‌کننده باشد و آسیب‌های سنگینی بر سلامت روانی و عاطفی شما وارد کند. مصرف کننده مواد مخدر چه دوست صمیمی، همسر، والدین، فرزند یا سایر اعضای خانواده باشد، اعتیاد او به راحتی زندگی شما را تحت الشعاع قرار می دهد. 

شاهد بودن در مبارزه با یک اختلال مصرف مواد برای کسی که برایتان مهم است می‌تواند بسیار ناراحت‌کننده باشد و آسیب‌های سنگینی بر سلامت روانی و عاطفی شما وارد کند. مصرف کننده مواد مخدر چه دوست صمیمی، همسر، والدین، فرزند یا سایر اعضای خانواده باشد، اعتیاد او به راحتی زندگی شما را تحت الشعاع قرار می دهد. این موضوع براساس نظر مشاور می تواند استرس را بر استرس انباشته کند، صبر شما را آزمایش کند، موجودی بانکی شما را تحت فشار قرار دهد و شما را درگیر احساس گناه، شرم، عصبانیت، ترس، ناامیدی و اندوه کند. شما ممکن است نگران این باشید که عزیزتان در هر زمان در کجا قرار دارد، خطر مصرف بیش از حد او یا آسیبی که به سلامت، آینده و زندگی در خانه وارد می کند همه مواردی است که می تواند زندگی شما را درگیر کند. ممکن است به دلیل پرداخت هزینه های زندگی، هزینه مشکلات قانونی ناشی از سوء مصرف مواد مخدر، یا تلاش های ناموفق برای توانبخشی و بهبودی، بدهکار باشید. همچنین ممکن است با پوشاندن عزیزانتان در خانه یا محل کار فرسوده شوید، مجبور شوید مسئولیت هایی را که آنها نادیده گرفته اند به دوش بکشید، یا نتوانید زمان بیشتری را به خانواده، دوستان و علایق زندگی خود اختصاص دهید.

بدانید که تنها نیستید!

هر چقدر هم که ممکن است احساس ناامیدی داشته باشید، در مبارزه خود تنها نیستید. یک نظرسنجی مرکز تحقیقات پیو در سال 2017 نشان داد که تقریباً نیمی از آمریکایی‌ها یکی از اعضای خانواده یا دوستان نزدیک خود دارند که به مواد مخدر معتاد شده است. در سراسر جهان غرب، سوء استفاده از مسکن‌ها و مسکن‌های تجویزی در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته است و یک بحران بهداشت عمومی ایجاد کرده است. (همراه با ماری جوانا، آنها در حال حاضر جزو مواد مخدر هستند که اغلب مورد سوء استفاده قرار می گیرند.) چه مشکل از داروهای تفریحی باشد و چه داروهای تجویزی، سوء مصرف مواد و اعتیاد می تواند بر افراد از هر طبقه تأثیر بگذارد، خانواده ها را ویران کند، روابط را از هم بپاشد و زندگی ها را ویران کند. اما کمک در دسترس است. در حالی که نمی‌توانید کسی را مجبور کنید تا با اعتیاد خود مقابله کند، عشق، حمایت و صبر شما می‌تواند نقش مهمی در بهبودی او داشته باشد. با این دستورالعمل‌ها، می‌توانید یاد بگیرید که از تلاش‌های عزیزتان حمایت کنید، مرزهای لازم را برای حفظ سلامت و رفاه خود تعیین کنید، و هم برای خود و هم برای عزیزتان ثبات پیدا کنید.

درک چرایی سوء مصرف مواد

افراد به دلایل مختلف شروع به مصرف مواد مخدر می کنند. بسیاری برای مقابله با درد عاطفی یک مشکل سلامت روان مانند افسردگی، اضطراب یا PTSD به مواد روی می آورند. برخی از افراد که به عنوان خود درمانی شناخته می شوند، ممکن است آگاه باشند که مشکل سلامت روانی دارند اما نمی توانند راه های سالم تری برای مقابله پیدا کنند، در حالی که برخی دیگر تشخیص داده نشده اند و برای مدیریت علائم خاص از داروها استفاده می کنند. افراد دیگر برای تغییر احساس خود، تطبیق یا کاهش کسالت یا نارضایتی از زندگی خود به مواد مخدر روی می آورند. سپس کسانی هم هستند سوء مصرف موادشان  از تلاش های خیرخواهانه پزشک برای درمان یک بیماری ایجاد می شود. برای مثال، از بین تمام افرادی که برای تسکین درد، مواد افیونی تجویز می‌کنند، تخمین‌ها نشان می‌دهد که بیش از یک‌چهارم در نهایت به سوء استفاده از دارو می‌پردازند.

شناخت سوء مصرف مواد مخدر در یکی از عزیزان

براساس نظر مشاور پیش از ازدواج تشخیص اینکه آیا یکی از عزیزان در حال مصرف مواد مخدر است یا خیر، همیشه آسان نیست. به عنوان مثال، در نوجوانان، سوء مصرف مواد مخدر اغلب می تواند شبیه بدخلقی عادی نوجوانان باشد. علاوه بر این، هیچ مقدار یا دفعات مصرف خاصی وجود ندارد که نشان دهد مصرف مواد مخدر یک فرد باعث نگرانی شده است. چه کسی که دوستش دارید هر روز یا هر ماه استفاده می کند، تأثیر سوء مصرف مواد مخدر او بر زندگی او است که نشان دهنده وجود مشکل است.

علائمی که ممکن است نشان دهد فرد مورد علاقه شما به اختلال مصرف مواد مبتلا باشد عبارتند از:

 

تجربه مشکلات در محل کار، مدرسه یا خانه. به عنوان مثال، روزهای بیشتری را از محل کار یا مدرسه دور می کنند و این موضوع به عملکرد کاری یا نمرات مدرسه آنها آسیب می زند، مسئولیت های خود را در خانه نادیده می گیرند و هر روز با مشکلات بیشتری در روابط روبرو می شوند. آنها حتی ممکن است شغل خود را از دست بدهند، مدرسه را رها کنند یا از شریک زندگی طولانی مدت خود جدا شوند. مسائل بهداشتی جدید، مانند تغییر در برنامه خواب، اغلب خسته یا فرسوده به نظر می رسد، کاهش وزن یا افزایش وزن مشخص دارند؛ چشمان سوزش و فراموشی یا سایر مشکلات شناختی. بسته به نوع دارویی که مصرف می کنند، ممکن است خونریزی بینی یا لرزش را نیز نشان دهند.

تغییر در خلق و خو و رفتار آنها. ممکن است فرد مورد علاقه شما رازدارتر باشد و درباره کاری که انجام می دهد، کجا می رود یا چقدر استفاده می کند دروغ بگوید. آنها ممکن است سریع عصبانی شوند یا سرزنش کنند، به خصوص اگر بخواهید با آنها در مورد مصرف مواد مخدر صحبت کنید. مصرف کنندگان مواد مخدر سنگین اغلب علاقه خود را به سرگرمی های قدیمی از دست می دهند، انرژی ندارند و بدخلقی، گوشه گیر و غمگین تر می شوند. آنها حتی ممکن است ظاهر و بهداشت شخصی خود را نادیده بگیرند و اگر از داروی انتخابی خود محروم شوند، دچار علائم ترک شوند.

مشکلات مالی مکرر عزیز شما ممکن است برای  مصرف مواد مخدر خود بدهی کارت اعتباری داشته باشد، به دنبال وام باشد یا بدون هیچ دلیل محکمی بخواهد پول قرض کند. آنها حتی ممکن است پول یا اشیای قیمتی را برای فروش مواد مخدر بدزدند.

سخن پایانی

امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد. اگر ویژگی هایی که در بالا گفته شد، برای شما آشنا است؛ یکی از بهترین و امن ترین کارها، مراجعه به کلینیک های روانشناسی است که بسیار کمک کننده است در این مورد بهترین کلینیک روانشناسی مرکز مشاوره انتخاب نو است که با داشتن درمانگرانی علمی و متخصص؛ به شما در این زمینه بسیار کمک می کند. حضور یک درمانگر در سختی ها مانند یک نور، می تواند راهنمای زندگی شما باشد و شما از تاریکی به سمت نور هدایت می کند. اگر زندگی شما هم اکنون در سربالایی قرار دارد، سخت نگیرید و به خود فرصت بهبود دهید.

 نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.