مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

چگونه می توان رابطه بهتری با فرزندان بزرگسال خود و خانواده داشت؟

خیلی اوقات پیش می آید که والدین، به پاس تلاش وسیع و گسترده ای که برای فرزندان خود انجام داده اند، انتظاراتی در آن ها ایجاد می شود که محقق نشدن آن انتظارات موجب ناامیدی در آنها می شود.   خیلی اوقات پیش می آید که والدین، به پاس تلاش وسیع و گسترده ای که برای فرزندان خود انجام داده اند، انتظاراتی در آن ها ایجاد می شود که محقق نشدن آن انتظارات موجب ناامیدی در آنها می شود. براساس نظر روانشناس و مشاوران باید دانست که هیچ رابطه ای ثابت نمی ماند و کلید یک رابطه مستمر موفق با فرزندان بزرگسالتان، توانایی شما برای مقابله با تغییرات و رشدی است. شما باید خطوط ارتباط عاطفی را باز نگه دارید. فرزندان شما ممکن است در این مرحله از زندگی خود درگیر شغل، عشق و دوستی باشند. بگذارید بدانید چه احساسی دارید و چه نیازی از آنها دارید.

سوالات زیر را از خود بپرسید:

آیا آنها از شما دوری می کنند زیرا شما توصیه یا انتخاب های خود را به آنها تحمیل می کنید؟ آیا بیش از آنچه که آنها می توانند تحمل کنند، ناامیدی و قضاوت را به رابطه وارد می کنید؟ آیا با همدلی به احساس فرزندانتان در مورد انتخاب هایشان گوش داده اید؟ یا سعی کرده اید دریابید که نیازهای منحصر به فرد آنها چیست؟ برخی از کودکان بزرگسال فاصله خود را حفظ می کنند زیرا احساس می کنند به خاطر تجربیات گذشته با شما آسیب دیده اند. در آن صورت تنها راه برای بهبود روابط این است که به این نکات پایبند باشید: به آسیب آنها گوش دهید و بپذیرید که اشتباه کرده اید. در اینجا چند راه برای پر کردن شکاف وجود دارد:

دریابید که چرا پذیرفتن انتخاب های فرزندانتان زمانی که آنها با شما متفاوت هستند بسیار سخت است. برای شروع می توانید از سوالاتی که در بالا توضیح داده شده اند استفاده کنید، از خود بپرسید که چرا نسبت به این موضوع اینقدر حساسیت احساس می‌کنید، چرا باید کنترل داشته باشید، و چرا نمی‌توانید حق آنها را برای انتخاب مستقل بپذیرید؟

از قدرت عذخواهی استفاده کنید.

هیچ وقت دیر نیست که بگویی: "متاسفم، ای کاش می توانستم والدین بهتری باشم"، "کاش کارها را به گونه ای دیگر انجام می دادم" یا "شما لیاقت بهترین ها را داشتید." کلمات صمیمانه غمگین و پشیمانی در یک نامه بسیار قدرتمند می شوند البته تا زمانی که نامه به عنوان یک هدیه داده شود بدون اینکه انتظاری در مورد اینکه در ازای آن چه خواهد داشت. البته که ممکن است چیزی به ارمغان بیاورد مثل  این که شما تمام تلاش خود را برای اصلاح اشتباهات گذشته انجام داده اید. همچنین ممکن است بخواهید بپرسید که آیا راهی وجود دارد که بتوانید جبران کنید.

 

بهبود روابط با خانواده ای بزرگ

زمانی که وارد دنیای بزرگسالی، می شویم جدا از خانواده خودمان ممکن است با خانواده همسر مان هم روبرو شویم و آن ها هم با خود چالشهایی به همراه داشته باشند. دشواری این روابط ممکن است به اهمیت آن برای شما و مدت زمانی که در آن بوده اید بستگی داشته باشد. اینکه روابط شما با خانواده بزرگ چقدر خوب و عمیق است تا حد زیادی به آنچه می خواهید آنها باشند بستگی دارد. اگر از والدین خود رنجیده باشیم، احساس گناه می کنیم، اما هیچ چیزی وجود ندارد که بگوید ما باید پدر و مادر خود را دوست داشته باشیم، بنابراین بسیاری از مردم خود را موظف به انجام تلاش زیادی نمی دانند. به سادگی همان همدلی را با خانواده بزرگ خود ابراز کنید که با هر کس دیگری که با آن روبرو می شوید، و این بدان معناست که طیف گسترده ای از تفاوت هایی را که باید وجود داشته باشند را بپذیرید تا بتوانید نقاط مشترک ارتباط را پیدا کنید.

به یاد داشته باشید که لازم نیست همه را به یک اندازه دوست داشته باشید.

گاهی اوقات، حتی زمانی که صمیمانه‌ترین تلاش‌های خود را انجام می‌دهید، در نهایت از یکی از اقوام یا همسر خود بیزار می‌شوید. بررسی کنید که چه چیزی در شما را از آن فرد دور می کند، سپس احساسات خود را بپذیرید و تنها تا حدی با آن فرد تعامل کنید که راحت باشید.

به احساسات خود توجه کنید!

براساس اطلاعات بدست آمده از مشاور قبل ازدواج و تحقیقات، نشان داده اند که پیام احساسی 90 درصد چیزی است که مردم از هر ارتباطی دریافت می کنند، و به همین دلیل مهم است که از نظر عاطفی از انگیزه های خود آگاه باشید و مسئولیت آنچه را که از طریق حرکات و بیان و همچنین کلمات منتقل می کنید، بپذیرید. خیلی اوقات ما منظورمان را نمی گوییم زیرا می ترسیم مسئولیت احساساتی را که به ما انگیزه می دهد بپذیریم. بنابراین، ما با ارائه پیشنهادهایی که التماس می‌کنند رد شوند یا با گفتن اینکه از این کار ناراحت نمی‌شویم و سپس از فرد متخلف رنجش می‌دهیم، افراد را اذیت/ دستکاری می‌کنیم. اگر نمی توانید از نظر عاطفی با خانواده خود صادق باشید، حقیقتا به جای دیگری بروید.

سخن پایانی

امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد. اگر ویژگی هایی که در بالا گفته شد، برای شما آشنا است؛ یکی از بهترین و امن ترین کارها، مراجعه به یک کلینیک روانشناسی خوب است چرا که می تواند بسیار کمک کننده باشد. یکی از کلینیک های روانشناسی خوب مرکز مشاوره انتخاب نو است که با داشتن درمانگرانی علمی و متخصص؛ به شما در این زمینه بسیار کمک می کند. حضور یک درمانگر در سختی ها مانند یک نور، می تواند راهنمای زندگی شما باشد و شما از تاریکی به سمت نور هدایت می کند. اگر زندگی شما هم اکنون در سربالایی قرار دارد، سخت نگیرید و به خود فرصت بهبود دهید. در انتها بدانید که خانواده یکی از مهم ترین منابع دریافت حمایت و عشق است و مهم نیست که آیا افرادی که حامی شما هستند با شما نسبت خونی دارند یا نه! بلکه افرادی که به شما عشق می دهند و محبت خود را دریغ نمیکنند، می توانند جزئی از اعضا خانواده شما باشند. پس به خود و دیگران سخت نگیرید و اجازه دهید که محبت خود را نسیب دیگران کنید و از عشق و محبت آنها نیز دریافت کنید.

 نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.