مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

اختلالات دلبستگی کودکی چیست و چرا کودکان به آنها مبتلا می شوند؟

فرزندپروری کودک مبتلا به اختلال دلبستگی واکنشی یا اختلال تعامل اجتماعی بی قید و بند می تواند چالش برانگیز باشد. اما روش هایی برای رسیدگی به مسائل دلبستگی و شکل دادن به رشد فرزند شما وجود دارد. 

فرزندپروری کودک مبتلا به اختلال دلبستگی واکنشی یا اختلال تعامل اجتماعی بی قید و بند می تواند چالش برانگیز باشد. اما روش هایی برای رسیدگی به مسائل دلبستگی و شکل دادن به رشد فرزند شما وجود دارد. براساس نظر مشاور و مطالعات، اختلالات دلبستگی شرایطی است که می تواند در کودکان خردسال ایجاد شود که در ایجاد ارتباط عاطفی عمیق - که به عنوان پیوند دلبستگی شناخته شده است - با والدین یا مراقب اولیه خود ایجاد می کنند. از آنجا که کیفیت پیوند دلبستگی عمیقاً بر رشد فرزند شما تأثیر می گذارد ، تجربه دلبستگی می تواند بر توانایی آنها در بیان احساسات ، توسعه اعتماد و امنیت و ایجاد روابط معنی دار در زندگی تأثیر بگذارد.  هر دو نوع اختلال دلبستگی در کودکان خردسال که آسیب دیده ، مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند،ب به دور از والدین برگ شده اند یا اینکه دلبستگی در آنها دیر شکل گرفته است؛ شایع است. این کودکان ممکن است در رابطه با دیگران مشکل داشته باشند و غالباً از لحاظ رشد به تأخیر می افتند.

با این وجود ، مهم نیست که کودک شما چقدر جدا یا ناامن به نظر می رسد ، یا اینکه از تلاش برای پیوند، احساس ناامیدی یا فرسودگی می کنید ، می توان یک اختلال دلبستگی را ترمیم کرد. با ابزارهای مناسب و با صبر و عشق، می توانید با فرزند خود پیوند برقرار کنید و به آنها در ایجاد روابط سالم ، معنی دار و دوست داشتنی کمک کنید.

اختلال دلبستگی واکنشی (RAD)

اختلال دلبستگی واکنشی (RAD) می تواند ارتباط با دیگران و مدیریت احساسات را دشوار کند. این می تواند منجر به عدم اعتماد و ارزش خود ، ترس از نزدیک شدن به هر کسی ، عصبانیت و نیاز به کنترل شود. کودکی با دلبستگی واکنشی، به ندرت در هنگام پریشانی به دنبال راحتی می رود و اغلب احساس ناامنی و تنهایی می کند. آنها ممکن است بسیار طرد شوند ، از نظر عاطفی جدا شده و در برابر آسایش مقاوم باشند. حتی اگر کودک از آنچه در اطراف آنها می گذرد آگاه باشد، حتی اگر هجوم آور باشد، به آنها واکنش نشان نمی دهند یا پاسخ نمی دهند. آنها ممکن است دیگران را دور کنند ، آنها را نادیده بگیرند ، یا حتی وقتی دیگران سعی در نزدیک شدن دارند ، تهاجمی عمل کنند.

 

اختلال دلبستگی اجتماعی بی قید و بند(DSED)

براساس اطلاعات بدست آمده از مشاور پیش از ازدواج به نظر می رسد که کودک با این نوع اختلال، والدین خود را نسبت به افراد دیگر، حتی غریبه ها ترجیح می دهد. آنها بدون هیچ گونه تمایز به دنبال راحتی و توجه از هر کسی هستند و وقتی والدین حضور ندارند ، هیچگونه پریشانی را نشان نمی دهند. در حالی که آنها بیش از حد با غریبه ها آشنا هستند ، کودکان مبتلا به DSED اغلب در ایجاد ارتباط معنی دار با دیگران مشکل دارند. آنها همچنین تمایل دارند به بسیار وابسته شدن ، بسیار جوان تر از سن خود عمل می کنند و می توانند دارای اضطراب مزمن باشند. داشتن DSED همچنین می تواند کودک را در معرض خطر آسیب از غریبه ها قرار دهد.

اختلال دلبستگی باعث می شود

اختلالات دلبستگی زمانی رخ می دهد که کودک نتوانسته است به طور مداوم با والدین یا مراقب اولیه ارتباط برقرار کند. اگر یک کودک خردسال به طور مکرر احساس طرد شدگی ، انزوا ، بی قدرتی داشته باشد،آنها می آموزند که نمی توانند به دیگران وابسته باشند و جهان مکانی خطرناک و ترسناک است.

چرا کودکان دچار اختلالات دلبستگی می شوند؟

کودک گریه می کند و هیچ کس پاسخ نمی دهد یا از کنار آن به سادگی عبور می کند.

یک کودک گرسنه است یا جایش را خیس کرده است ، و ساعت ها کسی به او توجه نمی کند.

هیچ کس به کودک نگاه نمی کند ، با او صحبت نمی کند یا لبخند نمی زند ، بنابراین کودک احساس تنهایی می کند.

یک کودک خردسال فقط با عمل یا نمایش رفتارهای شدید دیگر مورد توجه قرار می گیرد.

کودک مورد بدرفتاری ، آسیب یا مورد آزار و اذیت قرار می گیرد.

بعضی اوقات نیازهای کودک برآورده می شود و گاهی اوقات اینگونه نیست. کودک هرگز نمی داند چه انتظاری دارد.

یک کودک نوزاد یا خردسال در بیمارستان بستری یا از والدین خود جدا شده است.

یک کودک از مراقب خود جدا، و توسط افراد دیگری مورد محافظت قرار می گیرد (به عنوان مثال نتیجه فرزندخواندگی ، مراقبت از فرزندآوری یا از دست دادن والدین).

والدین از نظر عاطفی به دلیل افسردگی ، بیماری یا سوء مصرف مواد در دسترس نیستند.

بعضی اوقات شرایطی که باعث ایجاد مشکلات دلبستگی می شود اجتناب ناپذیر است ، اما کودک خیلی جوان است تا بفهمد چه اتفاقی افتاده است و چرا این حوادث برای او پیش می آید. یک کودک خردسال ، زمانی کهع احساس می کند هیچ کس به او اهمیتی نمی دهد و همه او را طرد کرده اند اعتماد به دیگران را از دست می دهند و جهان به مکانی ناامن و بسیار ترسناک برای او تبدیل می شود. کودکان در کودکی، جهان را از نگاه مراقبین و نزدیکان خود می بینند، اگر نزدیکان کودک به او بها ندهند، او درک می کند که چندان هم مهم نیست و در این دنیا موجود بی اهمیتی است!

سخن پایانی

امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد. اگر ویژگی هایی که در بالا گفته شد، برای شما آشنا است؛ یکی از بهترین و امن ترین کارها، مراجعه به مرکز مشاوره است که بسیار کمک کننده است. بخش کودک مرکز مشاوره انتخاب نو بهترین کلینیک روانشناسی در این زمینه است که با داشتن درمانگرانی علمی و متخصص؛ به شما در این زمینه بسیار کمک می کند. حضور یک درمانگر در سختی ها مانند یک نور، می تواند راهنمای زندگی شما باشد و شما از تاریکی به سمت نور هدایت می کند.اگر والد هستید یا فرزندی هستید که با این سبک دلبستگی بزرگ شدید، این را بدانید که انسان و هر مخلوقی با ارزش است و بودن او در یان جهان پهناور یک نیاز است!

 نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.