مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

حس شرم نسبت به بدن موجب ایجاد چه اختلالاتی می شود؟

یکی از مشکلات بزرگ و مهمی که افراد جوامع مدرن با آن درگیر هستند، احساس شرم نسبت به بدن خودشان است، چرا که به علت پیشرفت تکنولوژی و فرهنگی با یکسری استاندارد ها که توسط خود رسانه ها تعیین شده اند، مقایسه می شوند.

 یکی از مشکلات بزرگ و مهمی که افراد جوامع مدرن با آن درگیر هستند، احساس شرم نسبت به بدن خودشان است، چرا که به علت پیشرفت تکنولوژی و فرهنگی با یکسری استاندارد ها که توسط خود رسانه ها تعیین شده اند، مقایسه می شوند. باید توجه داشت که براساس نظر دکتر مشاوره خانواده این احساس شرم تنها مختص زنان نیست و در مردان نیز این موضوع بسیار دیده می شود. به علت مهم بودن این موضوع، قصد داریم تا در مقاله به موضوع شرم نسبت به بدن و اثراتی که می تواند بگذارد، بپردازیم.

اگر شما نیز نسبت به بدنتان حس خوبی ندارید، این احساس شرم، می تواند منجر به رفتارهای ناسالم و مشکلات سلامت روانی شود، مانند:

اختلالات اشتها

داشتن تصویر بدنی منفی یکی از عوامل اصلی ایجاد اختلال در خوردن یا اختلالات خوردن مانند بی اشتهایی، پرخوری عصبی یا پرخوری است. ممکن است رژیمی را شروع کنید که شامل خوردن محدود در تلاش برای تغییر شکل یا اندازه بدن شما باشد. اما چنین رژیم‌هایی می‌تواند به رفتارهای مضری مانند حذف وعده‌های غذایی، روزه‌داری، استفراغ بعد از غذا خوردن، ورزش بیش از حد یا استفاده بیش از حد از ملین‌ها تبدیل شود. با گذشت زمان، بدن و مغز خود را از مواد مغذی ضروری که برای سلامتی مطلوب ضروری هستند محروم می‌کنید. حرفهای اشتباهی مانند؛ «آیا وزن کم کردی؟ شما خیلی بهتر به نظر می رسید،» می تواند باعث تحریک و ایجاد عادات غذایی نامنظم در تلاش برای حفظ یا کاهش وزن بیشتر شود.

اختلال بدشکلی بدن (BDD)

تجربه شرمساری نسبت به بدن می تواند با تصور شما از خود تداخل داشته باشد و باعث شود که شما به شدت حساس شوید. این موضوع می تواند به اختلال بدشکلی بدن نیز تبدیل شود، جایی که شما دچار یک نقص ظاهری ادراک شده می شوید که می تواند رفتارهای اجتنابی مکرر ایجاد کند. براساس نظر مشاور روانشناس در چنین موقعیتی، زندگی روزمره شما ممکن است با نگرانی در مورد یک نقص کوچک یا نقصی که برای دیگران آشکار نیست، درگیر شود. ممکن است دائماً خود را در آینه نگاه کنید یا از آینه ها دوری کنید، قسمت هایی از بدن را که دوست ندارید پنهان کنید یا مرتباً از دیگران بپرسید که خوب به نظر می رسید. اگر دائماً از بدن خود خجالت می‌کشید، می‌تواند عملکرد شما را در محیط های اجتماعی مختل کند و در روابط شما با همسالان و اعضای خانواده اختلال ایجاد کند. ترس از قضاوت شدن توسط دیگران ممکن است باعث شود که فعالیت های اجتماعی را محدود کنید یا از آن اجتناب کنید. علائم شدید BDD می تواند منجر به ترک تحصیل شما یا ترک محیط کارتان شود زیرا نمی توانید با سطح مداوم پریشانی کنار بیایید. حتی ممکن است دچار افسردگی یا افکار و رفتارهای خودکشی شوید.

 

اضطراب و افسردگی

شرمساری بدن می تواند علائم موجود اضطراب و افسردگی را تحریک یا بدتر کند. اگر در ملاء عام یا در رسانه های اجتماعی شرمنده هستید، ممکن است سعی کنید از رفتن به مدرسه یا موقعیت های دیگری که ممکن است این شرمساری رخ دهد اجتناب کنید. ممکن است از دیگران کناره گیری کنید و احساس انزوا و تنهایی کنید. شنیدن نظرات انتقادی در مورد ظاهر شما نیز می تواند تحقیرآمیز باشد، ناامنی های شما را افزایش دهد و به عزت نفس شما آسیب برساند. در نتیجه، با درونی کردن این احساسات بی ارزشی، ممکن است درگیر خودگویی منفی شوید. ممکن است به خود جملاتی مانند «من آدم بدی هستم» یا «من کاملاً بی ارزش هستم» به خود بگویید. این موضوع می تواند به تنهایی شدید، افسردگی، اضطراب و تصویر ضعیف بدن تبدیل شود.

ورزش بیش از حد

براساس نظر بهترین مشاور ازدواج فعالیت بدنی به طور معمول یکی از بهترین کارهایی است که می توانید برای سلامتی و تندرستی خود انجام دهید. با این حال، اگر به اعتیاد تبدیل شود و شما به ورزش اجباری بپردازید، می‌تواند منجر به خستگی مداوم، آسیب‌دیدگی، و استعداد ابتلا به بیماری شود یا باعث ایجاد اضطراب، افسردگی یا تحریک‌پذیری شود. اگر به طور اجباری ورزش می کنید، ممکن است از موقعیت های اجتماعی کناره گیری کنید زیرا ورزش تمرکز اصلی شما می شود. ورزش بیش از حد می تواند به سندرمی به نام کمبود انرژی نسبی در ورزش (RED-S) تبدیل شود که زمانی رخ می دهد که کالری دریافتی شما برای مقدار انرژی که برای حفظ عملکرد سالم مصرف می کنید کافی نباشد.

مسائل سلامت جسمانی

حس شرم و خجالت نسبت به چربی، به ویژه، در جامعه ما شایع است، زیرا چاقی با تنبلی، غیرجذاب بودن و نداشتن اراده برای کاهش وزن همراه است. در یک مطالعه، بیش از 70 درصد از نوجوانان گزارش دادند که در چند سال گذشته در مورد وزن خود مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند. این می تواند برای سلامت جسمی و روانی شما مضر باشد. به جای اینکه یک عامل محرک برای کاهش وزن باشد، شرمساری نسبت چربی در واقع اثر معکوس دارد. استرس با کاهش فعالیت بدنی و مصرف کالری بیشتر مرتبط است.

سخن پایانی

امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد. اگر شما نیز نسبت به بدن تان حس خوبی ندارید و خجالت می کشید؛ یکی از بهترین و امن ترین کارها، مراجعه به کلینیک روانشناسی است که بسیار کمک کننده است. یکی از کلینیک های روانشناسی خوب مرکز مشاوره انتخاب نو است که با داشتن درمانگرانی علمی و متخصص؛ به شما در این زمینه بسیار کمک می کند. حضور یک درمانگر در سختی ها مانند یک نور، می تواند راهنمای زندگی شما باشد و شما از تاریکی به سمت نور هدایت می کند. اگر زندگی شما هم اکنون در سربالایی قرار دارد، سخت نگیرید و به خود فرصت بهبود دهید. این را بدانید که همه احساسات مهم هستند و باید به آنها توجه کرد. با برچسب خوب یا بد زدن به هیجانات و احساسات، خود را سانسور نکنید و اجازه دهید تا احساسات شما جریان پیدا کنند و مسدود نشوند. این را بدانید که هر بدنی و هر انسانی منحصر به فرد و زیباست و اگر شما این حس را نسبت به خودتان ندارید، حتما باید با یک درمانگر صحبت کنید.

 نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.