مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

براساس نظر بهترین مشاور خانواده با روابط خانوادگی دشوار چه باید کرد؟

مادران، پدران، خواهران و برادران و نزدیک ترین اعضای خانواده شما می توانند یک سیستم حمایت اجتماعی مادام العمر را تشکیل دهند. آنها می توانند موفقیت های شما را جشن بگیرند و وقتی در پایین ترین سطح خود هستید به شما آرامش دهند.  

مادران، پدران، خواهران و برادران و نزدیک ترین اعضای خانواده شما می توانند یک سیستم حمایت اجتماعی مادام العمر را تشکیل دهند. آنها می توانند موفقیت های شما را جشن بگیرند و وقتی در پایین ترین سطح خود هستید به شما آرامش دهند. با این حال، براساس نظر بهترین مشاور خانواده و مطالعات، اختلاف نظرها و سوء تفاهم ها حتماً اتفاق می افتد. درگیری های جزئی بین اعضای خانواده طبیعی است و معمولاً به تنهایی یا با گفتگوی سازنده حل می شود. اما سایر درگیری ها می توانند بسیار مهم تر باشند. در مواردی که خشم و الگوهای سمی به وجود می آیند، تعاملات خانوادگی می تواند به منابع پایدار ناامیدی و گسستن روابط تبدیل شود. روابط خانوادگی دشوار می تواند اشکال مختلفی داشته باشد. ممکن است پدری بیش از حد انتقادی داشته باشید که شما را مضطرب کند. شاید حسادت یک خواهر یا برادر منبع دائمی تنش در عملکرد خانواده باشد. یا شاید فکر می‌کنید که رفتار کنترل‌کننده همسرتان منجر به درام غیر ضروری می‌شود.

این روابط خانوادگی آشفته می تواند اثرات طولانی مدتی بر سلامت و رفاه شما داشته باشد. شما ممکن است:

*شروع کنید به سرزنش خود برای این روابط ضعیف.

*ترس و اضطراب را در اطراف رویدادهای خانوادگی یا تعطیلات تجربه کنید.

*در تماس با سایر اعضای خانواده تردید کنید.

*در مواقع سخت از کمبود حمایت عاطفی یا مالی رنج ببرید.

*به دلیل استرس ناشی از این فعل و انفعالات، مشکل خواب یا تمرکز ایجاد کنید.

تحقیقات حتی نشان می دهد که روابط ضعیف با والدین، خواهر و برادر یا همسر می تواند علائم افسردگی میانسالی را تشدید کند. قرار گرفتن در معرض درگیری های خانگی نیز می تواند تأثیر طولانی مدتی بر رفاه کودک داشته باشد. یک مطالعه طولی نشان داد که مشاجره و خشونت خانگی می تواند خطر ابتلا به مشکلات سلامت روانی و جسمی کودک را در مراحل بعدی زندگی افزایش دهد.

برای به حداقل رساندن این عواقب، می توانید یاد بگیرید که چگونه علل تنش خانوادگی را شناسایی کنید و برای ایجاد تعاملات مسالمت آمیز گام بردارید. در حالی که ممکن است در نهایت متوجه شوید که قطع روابط بهترین گزینه برای سلامتی و خوشبختی شماست، روش هایی وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید که می تواند به ترمیم پیوندهای خانوادگی و بهبود روابط شما با نزدیک ترین افراد کمک کند.

علل رایج اختلافات خانوادگی

قبل از اینکه یاد بگیرید چگونه با اعضای مشکل خانواده کنار بیایید، بررسی اینکه چرا این روابط برای شروع مشکل هستند کمک می کند. این علل متداول اختلافات خانوادگی و راه های حل آنها را در نظر بگیرید:

*امور مالی خانواده

خواهر و برادر ممکن است بر سر یک ارث با هم دعوا کنند. والدین ممکن است در مورد نحوه مدیریت پول فرزندانشان نظرات قوی داشته باشند. یا کودکان بزرگسال ممکن است احساس کنند نیاز به کنترل امور مالی والدین سالخورده خود دارند. وقتی صحبت از رویدادهای خانوادگی بزرگ مانند عروسی یا مهمانی های تعطیلات می شود، اختلافات مالی  به سر می رسد. با این حال، راه هایی برای حل مشکلات مربوط به پول در خانواده وجود دارد.

مطالب را به صورت مکتوب بنویسید. اگر انتظار دارید که یکی از اعضای خانواده برای وام شخصی به شما بازپرداخت کند، یک توافق نامه کتبی بین شما دو نفر ببندید. این می تواند به شما کمک کند تا از مشاجره یا حتی اختلافات قانونی جلوگیری کنید.

مرزها را تعیین کنید. اگر یکی از اعضای خانواده شما را تحت فشار قرار می دهد که به آنها وام بدهید یا به آنها پول بدهید یا می خواهد امور مالی شما را دیکته کند، مهم است که نوع رفتاری که تحمل نمی کنید را مشخص کنید. شفاف باشید تا اعضای خانواده شما متوجه شوند که چه زمانی از خط عبور کرده اند.

بدانید چه زمانی باید شفاف باشید. براساس نظر مراکز مشاوره ازدواج شما مجبور نیستید تمام جزئیات مالی خود را با کسی به اشتراک بگذارید. اما، در مواردی که ممکن است تصمیمات شما بر اعضای خانواده شما تأثیر بگذارد، بهتر است شفاف باشید. ممکن است بخواهید با فرزندان خود در مورد جزئیات ارث آنها صحبت کنید تا مثلاً از یک درگیری در آینده جلوگیری کنید، یا به خواهر و برادر خود بگویید که چرا نمی توانید در هزینه مشترک مشارکت کنید.

*مسئولیت های مراقبتی

تحقیقات سال 2020 نشان می دهد که حدود 19 درصد از آمریکایی ها به عنوان مراقب خانواده بدون مزد عمل می کنند. استرس ها و مسئولیت های مراقبت کننده می تواند بر روابط خانوادگی تاثیر بسزایی داشته باشد. مطالعات نشان می دهد که تنش بین خواهر و برادر زمانی افزایش می یابد که والدین شروع به نیاز به سطحی از مراقبت کنند. شاید فکر می‌کنید که خواهر یا برادرتان سلامت والدینتان را انکار می‌کند و باید فعال‌تر باشد. یا شاید شما و خواهر و برادرتان در مورد اینکه آیا تسهیلات زندگی کمکی گزینه مناسبی برای مسکن برای والدین شما است یا خیر، اختلاف نظر دارید. تعارضات بر سر مراقبت فقط به روابط خواهر و برادر محدود نمی شود. ممکن است با والدین یا همسرتان بر سر نحوه تربیت فرزندانتان مشاجره داشته باشید.

*اعضای جدید خانواده

همانطور که خانواده شما گسترش می یابد، احتمال درگیری های جدید نیز افزایش می یابد. در یک مطالعه در مورد بیگانگی بین مادران و کودکان بالغ، بیش از 70 درصد از مادران گفتند که سایر اعضای خانواده باعث ایجاد شکاف شده اند. مادران اغلب به شریک یا همسر کودک به عنوان مشکل اشاره می کردند. ا

انتظار تفاوت ها را داشته باشید. خانواده‌های مختلف انتظارات، مرزها و روش‌های متفاوتی برای انجام کارها دارند. آیا عروس خود را به عنوان یکی از اعضای خانواده بی ادب یا حتی بی ادب می بینید؟ شاید او از یک پس‌زمینه‌ی خانوادگی می‌آید که سخنان بی‌پرده را تشویق می‌کند یا طعنه را تحمل می‌کند.

روی مثبت ترین ویژگی های آنها تمرکز کنید. پدر و مادر شما بخشی از خانواده شما هستند. اگر به سختی می توانید نقاط ضعف آنها را ببینید، سعی کنید لیستی از نقاط قوت آنها تهیه کنید.

علایق مشترک پیدا کنید اگرچه همیشه آسان نیست، اما معمولاً اگر به اندازه کافی سخت بگردید می توانید علایق مشترکی پیدا کنید. در مورد سرگرمی ها، علایق و تجربیات گذشته همسرتان بپرسید تا زمانی که چیزی را پیدا کنید که قابل ربط است.

*اختلافات سیاسی و مذهبی

شباهت های مذهبی و سیاسی می تواند بر استحکام پیوندهای خانوادگی تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، مطالعات نشان می‌دهد که وقتی مادران دینی مشابه کودکان بزرگسال دارند، تمایل دارند روابط با کیفیت بالاتری را تجربه کنند.

 

از سوی دیگر، وقتی اعضای خانواده دیدگاه‌های یکسانی در مورد مذهب یا سیاست نداشته باشند، می‌تواند مشاجره‌های شدیدی را ایجاد کند. شاید خواهر و برادر شما به نمازهای دسته جمعی قبل از غذا مخالف باشد. یا ممکن است هنگام بیان دیدگاه های سیاسی خود توهین و سخنان اهانت آمیز بشنوید. در اینجا نحوه برخورد با اعضای مشکل خانواده که نظرات مخالف دارند آورده شده است:

مکالمات مفید را شناسایی کنید. براساس نظر سکستراپیست و محققان،  هنگامی که یک بحث شروع می شود، از خود بپرسید که امیدوارید از تعامل چه چیزی به دست آورید. آیا انتظار دارید که نظر اعضای خانواده خود را کاملاً تغییر دهید؟ یا سعی می کنید به باورهای آنها بینش پیدا کنید؟ از کلی گویی های گسترده بپرهیزید. جملاتی مانند "همه در سمت چپ شیطان هستند" یا "همه در سمت راست یک احمق هستند" می توانند به سرعت مشاجرات را تشدید کنند و افراد را بیشتر تثبیت کنند.

سعی کنید عنصر انسانی را در ارزش های طرف مقابل ببینید. بسیاری از باورهای سیاسی ناشی از یک نگرانی اساسی برای جامعه، مانند ثبات اقتصادی یا محیطی است. با درک این موضوع، دیدگاه های طرف مقابل ممکن است چندان متفاوت از دیدگاه شما به نظر نرسد.

بدانید چه زمانی باید از بحث های داغ خارج شوید. وقتی احساسات خیلی داغ شد، با احترام اما قاطعانه از مکالمه خارج شوید. می‌توانید چیزی شبیه این بگویید: «مطمئن نیستم که آیا این مولد است یا خیر. بگذار آنجا بماند.» میل به گفتن «آخرین کلمه» را در خود نگه دارید.

مراقب شوخی های خود باشید. شوخ طبعی اغلب می تواند به پراکندگی یک بحث پرتنش کمک کند. با این حال، از شوخی‌های تهاجمی که عقاید یا ارزش‌های طرف مقابل را هدف قرار می‌دهد، خودداری کنید.

سخن پایانی

امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد. اگر شما نیز به کمک نیاز دارید و دوست دارید که از یک متخصص کمک بگیرید؛ یکی از بهترین و امن ترین کارها، مراجعه به مرکز روانشناسی خوب است که بسیار کمک کننده است. یکی از کلینیک های روانشناسی خوب مرکز مشاوره انتخاب نو است که با داشتن درمانگرانی علمی و متخصص؛ به شما در این زمینه بسیار کمک می کند. حضور یک درمانگر در سختی ها مانند یک نور، می تواند راهنمای زندگی شما باشد و شما از تاریکی به سمت نور هدایت می کند. اگر زندگی شما هم اکنون در سربالایی قرار دارد، سخت نگیرید و به خود فرصت بهبود دهید. این را بدانید که همه احساسات مهم هستند و باید به آنها توجه کرد. با برچسب خوب یا بد زدن به هیجانات و احساسات، خود را سانسور نکنید و اجازه دهید تا احساسات شما جریان پیدا کنند و مسدود نشوند. اگر هیجانات شما مشکل آفرین شده اند، فراموش نکنید که حتما به یک درمانگر مراجعه کنید و با کمک او، به تدریج اوضاع را بهتر کنید و احساس سلامت داشته باشید.

 نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.