مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

چگونه به فرزند خود در برابر خشونت رسانه ها کمک کنیم؟

یکی از موضوعات مورد مطالعه  و بحث برانگیزترین در روانشناسی رسانه، تأثیر رسانه های خشونت آمیز بر مصرف کنندگان، به ویژه کودکان است. 

 

 یکی از موضوعات مورد مطالعه  و بحث برانگیزترین در روانشناسی رسانه، تأثیر رسانه های خشونت آمیز بر مصرف کنندگان، به ویژه کودکان است. خشونت در فیلم ها، تلویزیون، بازی های ویدیویی و اینترنت است و همچنین در محتوایی که کودکان و نوجوانان را هدف قرار می دهد گنجانده شده است، و بنابراین، تعجبی ندارد که مراکز مشاوره خانواده و والدین و مصرف کنندگان رسانه ها، به طور کلی، نگران تأثیر آن بر مردم باشند. در نتیجه، از زمان ظهور تلویزیون در دهه‌ها پیش، روان‌شناسان احتمال ارتباط بین مصرف رسانه‌های خشن و افزایش پرخاشگری در زندگی واقعی را بررسی کرده‌اند.

آیا مصرف محتوای خشونت آمیز منجر به افزایش پرخاشگری می شود؟

مطالعات پیوسته نشان داده‌اند که خشونت رسانه‌ای بر پرخاشگری در زندگی واقعی تأثیر می‌گذارد. این مطالعات از مجموعه‌ای از روش‌ها و شرکت‌کنندگان استفاده می‌کنند، که باعث می‌شود بسیاری از کارشناسان درباره تأثیر خشونت رسانه‌ای به توافق برسند که پرخاشگری در نتیجه مصرف خشونت رسانه‌ای افزایش می‌یابد. با این حال، این بدان معنا نیست که قرار گرفتن در معرض خشونت رسانه ای، مصرف کنندگان را به سمت قتل یا سایر اعمال خشونت آمیز سوق می دهد.

شواهدی برای ارتباط بین محتوای خشونت آمیز و پرخاشگری

بسیاری از آزمایش‌ها در آزمایشگاه‌ها و اطلاعات بدست آمده از بهترین مشاور ازدواج و خانواده شواهدی ارائه کرده‌اند که نشان می‌دهند قرار گرفتن کوتاه مدت در معرض رسانه‌های خشونت‌آمیز، پرخاشگری را در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان جوان افزایش می‌دهد. با این حال، پرخاشگری همیشه به معنای پرخاشگری فیزیکی نیست. همچنین می تواند به معنای پرخاشگری کلامی، مانند فریاد زدن توهین، و همچنین فکر کردن به افکار پرخاشگرانه یا داشتن احساسات تهاجمی باشد. مصرف رسانه های خشونت آمیز در دوران کودکی ممکن است منجر به پرخاشگری بزرگسالان شود.

نگران‌کننده‌تر، معدود مطالعات طولی است که افراد را در طول دهه‌ها دنبال کرده‌اند و نشان داده‌اند براساس اطلاعات بدست آمده از درمان سکس  و افرادی که قرار گرفتن مکرر در معرض خشونت رسانه‌ای در دوران کودکی منجر به پرخاشگری بزرگسالان می‌شود، حتی اگر افراد دیگر در بزرگسالی از رسانه‌های خشن استفاده نکنند.

 

به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که قرار گرفتن مکرر در معرض تلویزیون خشونت آمیز در سن 8 سالگی، رفتار پرخاشگرانه را در سنین 19 و 30 سالگی برای شرکت کنندگان مرد و نه زن پیش بینی می کند. .

این افراد طیف وسیعی از رفتارها را از خود نشان دادند که عبارتند از:

حمله کردن به  همسرشان

کتک زدن مردم

ارتکاب جنایات

این امر مخصوصاً زمانی صادق بود که آنها با شخصیت‌های پرخاشگر همذات پنداری می‌کردند و احساس می‌کردند که خشونت تلویزیونی در دوران کودکی واقعی است. این یافته‌ها نشان می‌دهد که قرار گرفتن مکرر در اوایل خشونت تلویزیونی می‌تواند تأثیر قدرتمندی بر افراد در طول زمان و در زندگی بزرگسالی آنها داشته باشد.

آیا مصرف رسانه های خشونت آمیز منجر به مشکلات سلامت روان می شود؟

در حالی که روانشناسان بیش از 50 سال است که رابطه بین مصرف رسانه های خشن و افزایش پرخاشگری را مطالعه می کنند، اخیراً برخی توجه خود را به تأثیر خشونت رسانه ای بر نگرانی های سلامت روان معطوف کرده اند.

مصرف رسانه های خشونت آمیز ممکن است منجر به اضطراب شود

مطالعات نشان داده‌اند که بین قرار گرفتن در معرض خشونت رسانه‌ای و افزایش اضطراب و این باور که دنیا مکانی ترسناک است، ارتباط وجود دارد. برای مثال، یک تحقیق تجربی نشان داد که نوجوانان دیررس که در معرض یک کلیپ فیلم خشونت‌آمیز قرار گرفته‌اند، مضطرب‌تر از آن‌ها هستند. که یک کلیپ بدون خشونت را تماشا کرد. این یافته‌ها نشان می‌دهد که مصرف منظم رسانه‌های خشن می‌تواند در درازمدت منجر به اضطراب شود. قرار گرفتن مداوم در معرض رسانه های خشونت آمیز از طریق فناوری ممکن است به سلامت روانی ضعیف تر منجر شود.

چگونه می توانید به فرزند خود کمک کنید

برای والدینی که نگران قرار گرفتن کودکان در معرض رسانه‌های خشونت‌آمیز هستند، راه‌حل این نیست که کودکان را به طور کامل از خشونت استفاده نکنند، اگرچه محدود کردن قرار گرفتن در معرض آنها ارزشمند است. در عوض، والدین باید رسانه های خشونت آمیز را با فرزندان خود مشاهده کنند و سپس در مورد آنچه می بینند صحبت کنند. این به کودکان کمک می‌کند تا به مصرف‌کنندگان رسانه‌ای باهوش تبدیل شوند که می‌توانند درباره محتوایی که می‌خوانند، تماشا می‌کنند و بازی می‌کنند، انتقادی فکر کنند. به طور مشابه، زمانی که یک رویداد آزاردهنده مانند تیراندازی در مدرسه اتفاق می‌افتد، بحث در مورد آن با کودکان ارزشمند است تا آنها بتوانند احساسات خود را ابراز کنند و والدین بتوانند حادثه را در چارچوب احتمال کلی آن قرار دهند.

چه زمانی به دنبال درمان باشیم؟

اگر یکی از والدین متوجه شود که فرزندشان پس از قرار گرفتن مکرر در معرض خشونت رسانه ای افسرده یا مضطرب به نظر می رسد یا بزرگسالی متوجه شود که سلامت روان او به دلیل مصرف منظم رسانه های خشونت آمیز آسیب دیده است، ممکن است کمک گرفتن از یک متخصص بهداشت روان ارزشمند باشد.

سخن پایانی

امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد. اگر ویژگی هایی که در بالا گفته شد، برای شما آشنا است؛ یکی از بهترین و امن ترین کارها، مراجعه به مرکز روانشناسی خوب است که بسیار کمک کننده است. یکی از کلینیک های روانشناسی خوب مرکز مشاوره انتخاب نو است که با داشتن درمانگرانی علمی و متخصص؛ به شما در این زمینه بسیار کمک می کند. حضور یک درمانگر در سختی ها مانند یک نور، می تواند راهنمای زندگی شما باشد و شما از تاریکی به سمت نور هدایت می کند. اگر زندگی شما هم اکنون در سربالایی قرار دارد، سخت نگیرید و به خود فرصت بهبود دهید. این را بدانید که همه احساسات مهم هستند و باید به آنها توجه کرد. با برچسب خوب یا بد زدن به هیجانات و احساسات، خود را سانسور نکنید و اجازه دهید تا احساسات شما جریان پیدا کنند و مسدود نشوند. اگر هیجانات شما مشکل آفرین شده اند، فراموش نکنید که حتما به یک درمانگر مراجعه کنید و با کمک او، به تدریج اوضاع را بهتر کنید و احساس سلامت داشته باشید.

 نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.