مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

نظریه انگیزه در مورد رفتار انسان چه اطلاعاتی به ما میدهد؟

محققان تعدادی نظریه برای توضیح انگیزه بیان کرده اند که هر کدام از نگاهی متفاوت و جدید به موضوع انگیزه نگاه کرده اند. انگیزه نیرویی است که رفتارهای هدف مدار را آغاز، هدایت و حفظ می کند.   محققان تعدادی نظریه برای توضیح انگیزه بیان کرده اند که هر کدام از نگاهی متفاوت و جدید به موضوع انگیزه نگاه کرده اند. انگیزه نیرویی است که رفتارهای هدف مدار را آغاز، هدایت و حفظ می کند. براساس اطلاعات بدست آمده از مشاوره با روانشناس و تحقیقات، این چیزی است که باعث می شود ما دست به اقدام بزنیم، برای مثال برای کاهش گرسنگی یک میان وعده بخوریم یا برای کسب مدرک در دانشگاه ثبت نام کنیم. نیروهایی که در زیر انگیزه قرار دارند می توانند ماهیت بیولوژیکی، اجتماعی، عاطفی یا شناختی داشته باشند. بیایید نگاهی به هر یک بیاندازیم. اگر به موضوع انگیزه علاقه مند می باشید، این مقاله برای شماستریال پس لطفا تا انتها با ما همراه باشید.

انگیزه غریزه است!

بر اساس نظریه‌های غریزی، افراد انگیزه دارند که به روش‌های خاصی رفتار کنند، زیرا از نظر تکاملی برای انجام این کار برنامه‌ریزی شده‌اند. نمونه آن در دنیای حیوانات، مهاجرت فصلی است. حیوانات یاد نمی گیرند که هر سال در زمان های خاصی به مکان های خاصی مهاجرت کنند. در عوض یک الگوی ذاتی رفتار است. غرایز برخی از گونه ها را برای انجام این کار تحریک می کند.

ویلیام جیمز فهرستی از غرایز انسانی را که به اعتقاد او برای بقا ضروری هستند، شامل ترس، خشم، عشق، شرم و فروتنی شناسایی کرد. مشکل اصلی این نظریه این است که واقعاً رفتار را توضیح نمی دهد، بلکه فقط آن را توصیف می کند. جیمز تصور می‌کرد که ما بر اساس انگیزه عمل می‌کنیم که اینگونه یادگیری زیر سوال می رود.  در دهه 1920، نظریه‌های غریزی به نفع سایر نظریه‌های انگیزشی کنار گذاشته شدند، اما روان‌شناسان تکاملی معاصر هنوز تأثیر ژنتیک و وراثت را بر رفتار انسان مطالعه می‌کنند.

نظریه ی درایو/ محرک

بر اساس تئوری محرک انگیزه، افراد برای کاهش تنش درونی ناشی از نیازهای برآورده نشده، به انجام اقدامات خاصی برانگیخته می شوند. برای مثال، ممکن است برای کاهش تشنگی درونی، انگیزه نوشیدن یک لیوان آب داشته باشید. تئوری محرک بر مبنای  این ایده است که بدن به طور فعال برای حفظ حالت خاصی از تعادل یا تعادل کار می کند. این نظریه در توضیح رفتارهایی که دارای یک مؤلفه بیولوژیکی یا فیزیولوژیکی قوی هستند مانند گرسنگی یا تشنگی مفید است. مشکل نظریه انگیزه این است که این رفتارها همیشه صرفاً با انگیزه یا حالت تنش یا برانگیختگی ناشی از نیازهای بیولوژیکی یا فیزیولوژیکی ایجاد نمی شوند. برای مثال، مردم اغلب حتی زمانی که واقعا گرسنه نیستند غذا می خورند.

نظریه برانگیختگی

براساس اطلاعات بدست آمده از مشاور خانوادگی و مطالعات، تئوری برانگیختگی انگیزه پیشنهاد می کند که افراد اقدامات خاصی را برای کاهش یا افزایش سطح برانگیختگی انجام می دهند. برای مثال، وقتی سطح برانگیختگی خیلی پایین می‌آید، ممکن است یک فرد فیلمی هیجان‌انگیز تماشا کند یا به دویدن برود. از سوی دیگر، زمانی که سطح برانگیختگی بیش از حد بالا می‌رود، فرد احتمالاً به دنبال راه‌هایی برای آرامش است، مانند مدیتیشن یا خواندن کتاب. بر اساس این نظریه، ما انگیزه داریم تا سطح بهینه ای از برانگیختگی را حفظ کنیم، اگرچه این سطح می تواند بر اساس فرد یا موقعیت متفاوت باشد.

 

نظریه انسان گرایی

نظریه های انسان گرایانه انگیزش بر این ایده استوار است که افراد نیز دلایل شناختی قوی برای انجام اعمال مختلف دارند. این امر در سلسله مراتب نیازهای آبراهام مزلو که سطوح مختلفی از نیازها و انگیزه ها را توصیف می کند، به طور معروف نشان داده شده است. سلسله مراتب مزلو نشان می دهد که افراد قبل از اینکه به سایر نیازهای پیشرفته تر بروند، برای برآوردن نیازهای اساسی انگیزه دارند. به عنوان مثال، افراد ابتدا انگیزه دارند تا نیازهای بیولوژیکی اولیه را برای غذا و سرپناه برآورده کنند، سپس براساس نظر مشاور ازدواج خوب در تهران از طریق نیازهای بالاتر مانند ایمنی، عشق و احترام پیشرفت کنند. هنگامی که این نیازها برآورده شدند، محرک اصلی نیاز به خودشکوفایی یا میل به تحقق پتانسیل فردی می شود. مزلو به جای تمرکز بر رفتارهای مشکل ساز علاقه مند به یادگیری در مورد چیزهایی بود که مردم را خوشحال می کند و کارهایی که برای رسیدن به آن هدف انجام می دهند.

 

نظریه انگیزه

نظریه انگیزه نشان می دهد که افراد به دلیل پاداش های بیرونی انگیزه انجام کارها را دارند. برای مثال، ممکن است انگیزه داشته باشید که هر روز برای دریافت پاداش پولی به سر کار بروید. مفاهیم یادگیری رفتاری مانند تداعی و تقویت نقش مهمی در این نظریه انگیزش دارند. این نظریه شباهت هایی با مفهوم رفتارگرایانه شرطی سازی عامل دارد. در شرطی سازی عامل، رفتارها با ایجاد ارتباط با پیامدها آموخته می شوند. تقویت رفتار را تقویت می کند در حالی که تنبیه آن را تضعیف می کند. در این نظریه، افراد عمداً مسیرهای خاصی را دنبال می کنند تا پاداش به دست آورند. هرچه پاداش‌های دریافتی بیشتر باشد، انگیزه افراد برای پیگیری آن تقویت‌ها بیشتر می‌شود. مشوق ها می توانند از بیرون (بیرونی) یا از درون (ذاتی) یک فرد ایجاد شوند. انگیزه درونی زمانی است که شما یک رفتار را به خاطر خودش انجام می دهید، نه به خاطر میل به یک پاداش بیرونی.

انگیزه بیرونی

برای دریافت حقوق سر کار می روند

 

درس خواندن برای گرفتن نمره خوب

 

سخت کار می‌کنید تا ترفیع بگیرید

 

خانه خود را مرتب کنید تا دیگران شما را سرزنش نکنند

 

انگیزه درونی

کار کردن چون از کار لذت می برید

 

مطالعه کنید چون موضوع را جالب می‌دانید

 

دست به کار شدن با یک پروژه جدید چون عاشق چالش هستید

 

خانه خود را مرتب کنید زیرا خانه تمیز شما را آرام نگه می دارد

نظریه انتظار

تئوری انتظار انگیزه؛ نشان می دهد که وقتی به آینده فکر می کنیم، انتظارات متفاوتی را در مورد آنچه که فکر می کنیم اتفاق خواهد افتاد، فرموله می کنیم. وقتی پیش‌بینی می‌کنیم که به احتمال زیاد یک نتیجه مثبت وجود خواهد داشت، معتقدیم که می‌توانیم آن آینده ممکن را به واقعیت تبدیل کنیم. این امر باعث می‌شود افراد انگیزه بیشتری برای پیگیری آن نتایج احتمالی داشته باشند.

سخن پایانی

امید داریم که این مقاله برای شما سودمند بوده باشد. اگر با توجه به مطالب بالا، احساس می کنید که انگیزه کافی برای انجام کارهایتان ندارید، یکی از بهترین و امن ترین کارها، مراجعه به بهترین مرکز مشاوره و صحبت با یک روانشناس حاذق است چرا که اینگونه می توانید مشکلات را بهبود دهید و شرایط را بهتر کنید. اگر این روزها درگیر مسائل ذهنی هستید و زندگی برای شما سخت شده است، بدانید که هر انسانی در زندگی با سختی هایی روبرو هست که می تواند شرایط سختی را روبروی او قرار دهد. صبور باشید و اجازه دهید تا این سختی ها، شما را تبدیل به فردی کند که بسیار قوی و محکم هست. حضور یک درمانگر در سختی های زندگی همچون نوری است که سیاهی ها را تبدیل به نور می کند و موجب می شود تا شما با انگیزه و تلاش بیشتری به مسیر ادامه داد.

 

نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

 

 

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.