مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

بررسی رابطه مشکلات مالی و رفتارهای اعتیادآور!

مشکلات مالی هر از گاهی بر اکثر ما تأثیر می گذارد و البته که نمی توان به راحتی از آنها گذشت، چرا که بسیار مهم هستند. 

مشکلات مالی هر از گاهی بر اکثر ما تأثیر می گذارد و البته که نمی توان به راحتی از آنها گذشت، چرا که بسیار مهم هستند. قرار گرفتن در مراحل اولیه حرفه خود؛ تغییرات زندگی مانند ازدواج یا تشکیل خانواده؛ مواجهه با بیکاری؛ و رویدادهای غیرمنتظره زندگی که هزینه های غیرمنتظره ای را به همراه دارد، مانند بیماری یا مرگ یکی از اعضای خانواده، همگی مسائلی هستند که براساس خانواده درمانی و تحقیقات، باعث مشکلات مالی موقت می شوند. اما گاهی اوقات مشکلات مالی طولانی‌مدت هستند، دلایل عمیق‌تر هستند و راه‌حل‌ها چشمگیرتر هستند، زیرا نیاز به تغییر سبک زندگی دارند.

رفتار های اعتیاد آور و مشکلاتات مالی

اکثر اعتیادها تأثیر جدی بر امور مالی دارند. در واقع، مشکلات مالی حتی به عنوان یک علامت احتمالی اعتیاد برای اختلال قمار در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات که توسط کارکنان بهداشت روان برای تشخیص مشکلات سلامت روان استفاده می‌شود، ذکر شده است. اگرچه اختلالات مصرف مواد مرتبط با الکل و مواد مخدر، هزینه های مالی قابل توجهی را به همراه دارد، هم از نظر پرداخت برای ماده یا رفتار اعتیاد آور و هم از نظر زمان صرف شده بر سایر فعالیت ها، از جمله کار، اعتیاد رفتاری مانند اعتیاد به قمار و خرید. تقریباً همیشه به مشکلات مالی منجر می شود، زیرا آنها به هسته مالی معتاد ضربه می زنند. بدون پول، قمار وجود ندارد، و بدون پول، خرید وجود ندارد.

چگونه انکار افراد بیش از حد را معتاد نگه می دارد

انکار در میان افراد مبتلا به انواع اعتیاد رایج است. براساس اطلاعات بدست آمده از مشاور طلاق و مطالعات، اساسا انکار راهی است که شما حقیقت اعتیاد خود را از خودتان پنهان می کنید، مثلاً با بهانه تراشی، با سرزنش دیگران، سرزنش شرایط خارج از کنترل شما، یا با شوخی با خود که در حال گذر از آن شرایط هستید. هر چقدر که از انکار برای جلوگیری از مواجهه با این واقعیت استفاده کنید، متاسفانه اعتیاد شما پابرجاست و تا زمانی که بر اعتیاد خود غلبه نکنید، مشکلات مالی خواهید داشت.

اعتیاد و سرزنش دیگران

افرادی که بیش از حد خرج می کنند، معمولا به طرق مختلف دیگران را به خاطر مشکلات مالی سرزنش کنند. معتاد که بیش از حد خرج می کند ممکن است شریک زندگی خود را به خاطر مدیریت ضعیف پول سرزنش کند، ممکن است فرزندان خود را به دلیل داشتن نیازهای مادی سرزنش کند، ممکن است رئیس خود را به خاطر نیاز به ظاهر خوب آنها برای کار سرزنش کند بدون اینکه اذعان کند که مدهای طراح در هر فصل در واقع یک الزام در محل کار نیست، یا آنها ممکن است دشمنان را سرزنش کنند که آنها را ناامید کرده اند.

اعتیاد و توجیه رفتار

فرض کنید زمستان در راه است و شما به یک کت جدید نیاز دارید. آیا واقعاً به پنج یا 10 کت نیاز دارید؟ نه، شما فقط به یک یا حداکثر دو نیاز دارید. اما یک معتاد به خرید ممکن است خرید بیشتر و بیشتر مانتو را منطقی کند و هر بار به بهانه هوای سرد استفاده کند.

سرزنش دیگران

برااس نطر روانشناس سکس تراپی و تحقیقات، ممکن است به همان اندازه ای که هزینه کرده اید؛ دیگران و آن چیزی را که خریده اید، مقصر بدانید، علی‌رغم این واقعیت که بارها و بارها آن را می‌خرید. برخی از معتادان به خرید، حتی مغازه، تبلیغات، صنعت مد یا فشار همسالان را به خاطر خرج بیش از حد خود مقصر می دانند. در نهایت، این به سادگی اجتناب از مسئولیت اعمال خود است.

مشکلات پولی خود را کنترل کنید!

مانند همه اعتیادها، راه حل مشکلات پولی برای معتادان به خرید و گرانی ها هم ساده و هم دشوار است. شما باید مسئولیت کامل اعمال خود و پیامدهای اعمال خود را بپذیرید و با نظارت و تصمیم گیری دقیق در مورد اینکه پول خود را برای چه چیزی خرج می کنید، کنترل آن اقدامات را به دست بگیرید. بر خلاف اعتیاد به الکل و مواد مخدر، هیچ راهی برای اجتناب از پول یا اجتناب از نیاز به خرید وجود ندارد. ممکن است با درخواست از شخص دیگری که مسئولیت خرید مایحتاج اولیه زندگی را دارد تا زمانی مشخصی، شما یک وقفه معقول از مخارج داشته باشید. اما دیر یا زود، شما باید یک برنامه خرج کردن تنظیم کنید که به شما کنترل کامل بر میزان هزینه ها را بدهد. اگر به مبارزه با این موضوع ادامه می دهید، از کمک حرفه ای خجالت نکشید و حتما به یک درمانگر مراجعه کنید. حضور یک درمانگر حرفه ایدر کنار شما موجب می شود تا در زمان سختی، با آرامش بیشتری، مسیر را طی کنید و بدانید که حتما می توانید بر این رفتارها غلبه کنید. رفتارهای اعتیادی با آدم کاری می کنند که آدمی فراموش می کند که میتوواند بدون آنها هم زندگی کند و شرایط را ادامه دهد. پس لطفا به درمانگر اعتماد کنید و اجازه دهید تا به زندگی بدون وابستگی به رافتارهای اعتیاد آور برسید و طعم واقعی زندگی را بچشید.

 

سخن پایانی

امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد. اگر ویژگی هایی که در بالا گفته شد، برای شما آشنا است؛ یکی از بهترین و امن ترین کارها، مراجعه به مرکز روانشناسی است که بسیار کمک کننده است. یکی از کلینیک های روانشناسی خوب مرکز مشاوره انتخاب نو است که با داشتن درمانگرانی علمی و متخصص؛ به شما در این زمینه بسیار کمک می کند. حضور یک درمانگر در سختی ها مانند یک نور، می تواند راهنمای زندگی شما باشد و شما از تاریکی به سمت نور هدایت می کند. اگر زندگی شما هم اکنون در سربالایی قرار دارد، سخت نگیرید و به خود فرصت بهبود دهید. این را بدانید که همه احساسات مهم هستند و باید به آنها توجه کرد. با برچسب خوب یا بد زدن به هیجانات و احساسات، خود را سانسور نکنید و اجازه دهید تا احساسات شما جریان پیدا کنند و مسدود نشوند. اگر هیجانات شما مشکل آفرین شده اند، فراموش نکنید که حتما به یک درمانگر مراجعه کنید و با کمک او، به تدریج اوضاع را بهتر کنید و احساس سلامت داشته باشید.

 نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.