مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

با این کارها به رابطه خود آسیب می زنید!

یکی از مهم ترین نیاز های هر انسان، عشق و تعلق و میل به دوست داشتن است، براساس مازلو، جدا از نیازهای اولیه که شامل، خوراک، پوشاک می باشد، عشق نیز از آن نیاز های مهمی است که آدمی برای بقا به آن نیاز دارد.   یکی از مهم ترین نیاز های هر انسان، عشق و تعلق و میل به دوست داشتن است، براساس مازلو، جدا از نیازهای اولیه که شامل، خوراک، پوشاک می باشد، عشق نیز از آن نیاز های مهمی است که آدمی برای بقا به آن نیاز دارد. براساس اطلاعات بدست آمده از مشاور طلاق و روانشناسان خانواده، برای داشتن یک رابطه خوب باید ببینیم که چه مواردی، می تواند به یک رابطه آسیب بزند و تداوم آن را بر هم زند. اگر شما نیز به این موضوع، علاقه مند هستید و تمایل دارید که از رابطه خود محافظت کنید، حتما تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

چهار) به یکدیگر گوش نمی دهید.

گوش دادن، واقعا کار سختی است و نیاز دارد که شما فرد صبوری باشید. طبیعی است که وقتی از شما انتقاد می شود یا بابت رفتاری مورد سرزنش قرار می گیرید، بخواهید از خود دفاع کنید و شروع کنید با صدای بلند صحبت کنید، اما باید بدانید که شریک زندگی شما و خودتان، سزاوار گوش دادن فعال هستید. گوش دادن فعال با شنیدن فرق دارد. در گوش دادن فعال، شما با تمام اعضا و جوارحتان گوش می دهید و با نگاه و زبان بدنتان خود را مشتاق و فعال به حرف های فرد مقابل تان نشان می دهید. اگر نمی توانید به این شیوه به حرف کسی که دوستش دارید گوش دهید، بدانید که حتما یک مشکل وجود دارد.

در رابطه مدام به دنبال برد هستید.

یکی از مرگبارترین قاتلان روابط، وجود رقابت است. منظور از رقابت این است که رابطه خود را، به جای اینکه بستری برای گفت و گو و حل مشکلات در نظر بگیرید؛ براساس اطلاعات بدست آمده از سکس تراپی و تحقیقات، آن را تبدیل به نوعی بازی کرده اید و برای شما بردن در این بازی بسیار مهم و حیاتی است. افراد در روابط رقابتی، همیشه به دنبال یک منفعت و سود هستند و رابطه تبدیل به یک محیط نا امنی می شود چرا که هر یک نگران این هستند که حرف یا رفتارشان بعدا به ضرر آنها تمام شود. روابط رقابتی روابطی هستند که شاید وجود داشته باشند اما به هیج عنوان به یک رابطه عاشقانه بلند مدت تبدیل نمی شوند.

پارتنر خود را در نظر نمی گیرید و مانند یک مجرد خرج می کنید.

زمانی که مجرد هستید، می‌توانید هر زمان که بخواهید، بدون توجه به آینده، هر آنچه را که می‌خواهید بخرید. طبیعتا مشخص است که رفتار عاقلانه ای نیست، اما شما تنها کسی هستید که باید عواقب آن را بپردازید. وقتی با کسی در یک رابطه عاطفی طولانی مدت هستید، این نوع سبک زندگی دیگر امکان پذیر نیست. اگر در یک رابطه عاطفی، حواستان به خرج و مخارجتان نباشد، هزینه های زندگی تان بر دوش شریک زندگی تان می افتد و این رفتار، اصلا صحیح و انسانی نیست. بنابراین بهتر است عادت کنید که ابتدا به نیازهای اساسی خود رسیدگی کنید و سپس در مورد باقیمانده پول خود، با شریک زندگی خود صحبت کنید. البته حواستان باشد که هر زوجی در مورد مسائل مالی خود شیوه متفاوتی را مد نظر قرار می دهد و مهم نیست که شما و پارتنرتان، در مورد مسائل مالی چه تصمیمی گرفته اید، بلکه مهم این است که این تصمیم به هیچ کدام، ضرر و آسیبی وارد نکند.

از جدا شدن می ترسید و به شدت وابسته هستید، نه دلبسته!

وقتی که همه چیز شاد و رضایت بخش است، طبیعتا به پایان آن و اینکه ممکن است روزهای سختی در پیش باشد فکر نمی کنیم، اما اگر به این موضوع فکر می کنید که اگر شرایط شاد و رضایت بخش است پس حتما خطا و اشتباهی در کار است، بدانید که در شما مشکل و اختلالی وجود دارد و چیزی اشتباه است.  اغلب، آنچه اشتباه است خود ترس است. این موضوع براساس نظر خانواده درمانی و درمانگر، نه تنها نشان دهنده عدم اعتماد است، بلکه نشان دهنده کمبود اعتماد به نفس و عزت نفس است. جمبه طلایی و تلخ این است که  شما می ترسید که دلیل خوبی برای کسی وجود نداشته باشد که بخواهد با شما باشد و دیر یا زود شریک زندگی شما، شما را ترک خواهد کرد.

شما هرگز دعوا نمی کنید.

به خاطر داشته باشید که دعوا، بیانگر خشم است و خشم نیز یکی از هیجانات طبیعی هر انسانی است. رابطه شما باید به قدری قوی باشد که بتواند همه آنچه را که هستید حفظ کند، نه فقط چیزهای سهل و ساده و به دور از چالش را. یکی از دلایلی که زوج‌ها با هم دعوا نمی‌کنند این است که از تعارض می‌ترسند که همین موضوع، نشان‌دهنده عدم اعتماد و پایه‌ ی ترس است. اما دلیل دیگری که زوج‌ها از بحث و اختلاف نظر اجتناب می‌کنند این است که یادگرفته اند که عصبانیت غیرمنطقی و ناصحیح است. آنها آموخته اند که بیان اعتراض و مشاجره، نشان دهنده یک فروپاشی و تنزل است تا بخش طبیعی از توسعه یک رابطه. اگرچه مشاجره خوشایند نیست و می تواند ناراحت کننده باشد، اما می‌تواند به هر دو طرف کمک کند تا مسائل پنهان را آَشکار کنند و اینگونه به هم نزدیک تر شوند.

انتظار دارید که رابطه آسان باشد یا انتظار دارید سخت باشد.

دو نگرش عمیقاً مشکل ساز در مورد روابط وجود دارد؛ یکی اینکه یک رابطه باید آسان باشد، که اگر واقعاً همدیگر را دوست دارید و قرار است با هم باشید، نسبتا جمله درستی است. مورد دیگر این است که هر چیزی که ارزش داشته باشد سخت خواهد بود و بنابراین اگر سخت است، باید ارزش "داشتن" را داشته باشد. نتیجه هر دو دیدگاه کاملا ایراد دارد و بیانگر این است که شما تصور اشتباهی نسبت به رابطه دارید و در هر دو، شما به سرعت خسته و فرسوده می شوید.

سخن پایانی

امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد و در زمینه روابط عاطفی کمک کننده باشد. همانطور که گفته شد، رابطه و ارتباط، یکی از مهم ترین نیاز های آدمی است که برای داشتن آن بیشترین تلاش را می کند. اگر در مورد روابط عاطفی خود به مشکل خورده اید، یکی از بهترین و امن ترین کارها، مراجعه به کلینیک روانشناسی است. یکی از کلینیک های روانشناسی خوب مرکز مشاوره انتخاب نو است که با داشتن درمانگرانی علمی و متخصص؛ به شما در این زمینه بسیار کمک می کند. حضور یک درمانگر در سختی ها مانند یک نورف می تواند راهنمای زندگی شما باشد و شما از تاریکی به سمت نور هدایت می کند. اگر زندگی شما هم اکنون در سربالایی قرار دارد، سخت نگیرید و به خود فرصت بهبود دهید.

 نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.