مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

چگونه براساس نظر مشاور روانشناس با ابهام کنار بیاییم؟

زندگی پر از عدم اطمینان و نگرانی در مورد آینده است. در حالی که بسیاری از چیزها خارج از کنترل شما باقی می مانند، طرز فکر شما برای کنار آمدن با شرایط دشوار و رویارویی با اطمینان با ناشناخته ها کلیدی است.   زندگی پر از عدم اطمینان و نگرانی در مورد آینده است. در حالی که بسیاری از چیزها خارج از کنترل شما باقی می مانند، طرز فکر شما برای کنار آمدن با شرایط دشوار و رویارویی با اطمینان با ناشناخته ها کلیدی است. عدم قطعیت براساس نظر مشاور روانشناس و تحقیقات، در اطراف ما وجود دارد، بسیاری از آنچه در زندگی پیش رو دارید نامشخص باقی می ماند. با این حال به عنوان انسان، ما خواهان امنیت هستیم. ما می خواهیم احساس امنیت کنیم و بر زندگی و رفاه خود کنترل داشته باشیم. ترس و عدم اطمینان می تواند باعث شود که شما در مسیر زندگی خود احساس استرس، اضطراب و ناتوانی کنید. این می تواند شما را از نظر عاطفی تخلیه کند و شما را در یک مارپیچ رو به پایین از "چه می شود-اگر" و بدترین سناریوها در مورد آنچه فردا ممکن است به همراه داشته باشد به دام بیاندازد.

همه ما در میزان عدم اطمینانی که می توانیم در زندگی تحمل کنیم متفاوت هستیم. به نظر می رسد برخی از افراد از ریسک کردن و زندگی غیرقابل پیش بینی لذت می برند، در حالی که برخی دیگر تصادفی بودن زندگی را عمیقاً ناراحت کننده می دانند. اما همه ما حدی داریم. اگر احساس عدم اطمینان و نگرانی می کنید، مهم است که بدانید تنها نیستید. بسیاری از ما در یک قایق هستیم. همچنین مهم است که بدانید هر چقدر هم که احساس درماندگی و ناامیدی کنید، گام‌هایی وجود دارد که می‌توانید برای مقابله بهتر با شرایط غیرقابل کنترل، کاهش اضطراب و رویارویی با ناشناخته‌ها با اعتماد به نفس بیشتری بردارید.

چگونه با ابهام کنار بیاییم؟

در مورد چیزهایی که می توانید کنترل کنید، اقدام کنید

خیلی چیزها در مورد زندگی در حال حاضر نامشخص است - و بسیاری از چیزها خارج از کنترل شما باقی می مانند. اما در حالی که نمی توانید شیوع یک ویروس، بهبود اقتصاد یا اینکه آیا هفته آینده چک حقوق خواهید داشت را کنترل کنید، کاملاً ناتوان نیستید. هر ترس یا شرایط شخصی شما هر چه که باشد، به جای نگرانی در مورد غیرقابل کنترل، سعی کنید ذهن خود را دوباره بر روی اقداماتی که در کنترل شما هستند متمرکز کنید. براساس نظر روانشناس ازدواج و خانواده، با تمرکز بر جنبه‌هایی از یک مشکل که می‌توانید از این طریق آن‌ها را کنترل کنید، از نگرانی و نشخوار فکری بی‌اثر به حل مسئله فعال تغییر می‌کنید. البته، همه شرایط متفاوت است و ممکن است متوجه شوید که در برخی موقعیت ها تنها چیزی که می توانید کنترل کنید، نگرش و واکنش عاطفی شماست.

فعالانه با احساسات خود روبرو شوید

وقتی شرایط خارج از کنترل شما باشد، به راحتی می توانید تحت تأثیر ترس و احساسات منفی قرار بگیرید. ممکن است فکر کنید که احساس خود را جمع و جور کنید، سعی کنید چهره‌ای شجاع داشته باشید، یا خود را مجبور کنید که مثبت باشید، بهترین نتیجه را به همراه خواهد داشت. اما انکار یا سرکوب بیان احساسات خود فقط باعث افزایش استرس و اضطراب می شود و شما را در برابر افسردگی یا فرسودگی آسیب پذیرتر می کند. وقتی نمی‌توانید در مورد یک موقعیت کاری انجام دهید، همچنان می‌توانید فعالانه با احساسات خود روبرو شوید - حتی منفی‌ترین و ترسناک‌ترین آنها. اجازه دادن به خود برای تجربه عدم اطمینان از این طریق می تواند به شما کمک کند تا استرس را کاهش دهید، بهتر با شرایط خود کنار بیایید و در هنگام مقابله با چالش ها احساس آرامش کنید.

 

چگونه نیاز به اطمینان را به چالش بکشیم؟

می‌توانید با پرسیدن سؤال‌های زیر، رفتارهایی را که برای کاهش ناراحتی ناشی از عدم اطمینان اتخاذ کرده‌اید به چالش بکشید:

مزایای اطمینان چیست؟ معایب آن چیست؟ زندگی می تواند در یک لحظه تغییر کند و پر از اتفاقات غیرمنتظره و شگفتی است - اما این همیشه چیز بدی نیست. برای هر غافلگیری ناخوشایند، مانند یک تصادف رانندگی یا تشخیص پزشکی جدی، اتفاقات خوبی نیز وجود دارد - یک پیشنهاد شغلی رویایی، افزایش دستمزد غافلگیرکننده یا یک تماس تلفنی غیرمنتظره از یک دوست قدیمی. فرصت اغلب از موارد غیرمنتظره ناشی می شود و مواجهه با عدم اطمینان در زندگی همچنین می تواند به شما کمک کند سازگاری، غلبه بر چالش ها و افزایش انعطاف پذیری خود را یاد بگیرید. می تواند به شما کمک کند تا به عنوان یک شخص رشد کنید.

چقدر می‌توانید در زندگی کاملاً مطمئن باشید؟رفتارهایی مانند نگرانی و به تعویق انداختن طبق دیدگاه و اطلاعات بدست آمده از مشاوره خانواده و فردی، توهم داشتن کنترل بر یک موقعیت است، اما در واقعیت چه چیزی را تغییر می دهند؟ حقیقت این است که مهم نیست چقدر سعی کنید برای هر نتیجه ممکن برنامه ریزی کنید و آماده شوید، زندگی راهی برای غافلگیر کردن شما پیدا خواهد کرد. تمام تلاش برای اطمینان واقعاً باعث ایجاد نگرانی و اضطراب می شود.

آیا تصور می کنید که اتفاقات بد فقط به دلیل نامشخص بودن یک نتیجه رخ می دهد؟ احتمال وقوع آنها چقدر است؟ وقتی با عدم اطمینان مواجه می شوید، به راحتی می توان احتمال وقوع اتفاق بد را دست کم گرفت - و در صورت وقوع، توانایی خود را برای مقابله دست کم گرفت. اما با توجه به اینکه احتمال وقوع یک اتفاق بد، حتی در این زمان‌های ناپایدار، کم است، آیا می‌توان با آن شانس کوچک زندگی کرد و در عوض روی نتایج محتمل‌تر تمرکز کرد؟ از دوستان و خانواده خود بپرسید که چگونه در شرایط خاص با عدم اطمینان کنار می آیند. آیا شما هم می توانید همین کار را انجام دهید؟

با به چالش کشیدن نیاز خود به اطمینان، می توانید رفتارهای منفی را رها کنید، استرس و نگرانی را کاهش دهید، و زمان و انرژی را برای اهداف عملی تر آزاد کنید.

سخن پایانی:

اگر بعد از خواندن این مقاله متوجه شدید که فرد نگرانی هستید و نیاز دارید تا درمان بگیرید یکی از بهترین و امن ترین کارها مراجعه به بهترین مرکز مشاوره و صحبت کردن با یک درمانگر حرفه ای و حاذق است. کلینیک روانشناسی انتخاب نو با داشتن درمانگرانی حرفه ای، آماده کمک و همراهی با شما عزیزان است.

نویسنده: محدثه بیاتی

 

تلفن : 22593216 – 22795735

 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.