مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

چگونه براساس نظر روانشناس خوب مقایسه کردن خود با دیگران را متوقف کنیم؟

مقایسه کردن  یک کار رایج انسانی است که برای اولین بار وقتی بچه‌ها خیلی کوچک هستند انجام می دهند. کودکان مدام به دنیال این هستند تا ببیند که هم سن و سال ها چه کار می کنند، با چه اسباب بازی هایی بازی می کنند، چه لباس هایی می پوشند و..   مقایسه کردن  یک کار رایج انسانی است که برای اولین بار وقتی بچه‌ها خیلی کوچک هستند انجام می دهند. کودکان مدام به دنیال این هستند تا ببیند که هم سن و سال ها چه کار می کنند، با چه اسباب بازی هایی بازی می کنند، چه لباس هایی می پوشند و.. در دبیرستان، براساس همین مقایسه اجتماعی و نگاه یک روانشناس خوب و آگاه، «ترس از دست دادن» ایجاد میشود  و هرگز کاملاً از بین نمی‌رود زیرا مردم برای ورود به دانشگاه‌های بهتر، یافتن مشاغل بهتر و ازدواج تمرکز می‌کنند.  بزرگسالان نیز با بسیاری از فشارهای مقایسه اجتماعی مشابه نوجوانان تا حدی مواجه هستند: مقایسه ظاهر، موقعیت اجتماعی، موارد مادی. البته .مقایسه خودمان با یکدیگر یک رفتار طبیعی انسانی است که به ما کمک می کند تا به عنوان یک گروه منسجم با هم زندگی کنیم، به ما کمک می کند از یکدیگر بیاموزیم، و ما را از عقب افتادن بیش از حد باز می دارد. همچنین به ما کمک می کند تا خودمان را تعریف کنیم، ارزیابی کنیم که چگونه در زمینه های مختلف زندگی بر اساس آنچه ممکن به نظر می رسد، عمل می کنیم، و حتی به نظر می رسد که در بسیاری از موارد به ما کمک می کند تا احساس بهتری نسبت به خود داشته باشیم. با این حال، می تواند استرس زا نیز باشد و می تواند ما را بیشتر از آنچه نیاز داریم رقابتی کند.

مقایسه باعث ایجاد استرس می شود

مقایسه اجتماعی به اشکال مختلفی انجام می شود. اساساً، هر زمان که مردم جمع می شوند، ما تمایل داریم خودمان را مقایسه کنیم و معمولاً نوعی سلسله مراتب، رسمی یا ناگفته تشکیل می دهیم. باشگاه ها دارای افسرانی هستند که انتخاب می شوند و جوایزی به افراد برتر داده می شود و بیشتر مردم از اعضای تأثیرگذارتر آگاه هستند. بر اساس نظر مشاورین خانواده ایران گروه های مادران نقاط عطف نوزادان و روابط آنها را با هم مقایسه می کنند تا مطمئن شوند که فرزندانشان در حال پیشرفت هستند و موفقیت خود را به عنوان مادر اندازه گیری کنند. از افراد با موفقیت بالا گرفته تا کسانی که به دنبال دوستان و سرگرمی هستند، ما تمایل به مقایسه داریم. با این حال، این مقایسه‌ها می‌توانند ما را تحت فشار قرار دهند.

تاثیر رسانه های اجتماعی

رسانه های اجتماعی در چند سال گذشته مقایسه اجتماعی را به سطح کاملاً جدیدی رسانده اند. ما می بینیم که چه کسی کارهایی را انجام می دهد که ما انجام نمی دهیم، و ممکن است دچار استرس شویم که آیا به اندازه کافی کار انجام می دهیم، به اندازه کافی درآمد داریم و از زندگی به اندازه کافی لذت می بریم؟. ما زندگی عادی خود را با بهترین خاطرات انتخاب شده دیگران مقایسه می کنیم. ما نمی دانیم که آیا آنها فقط عکس های برجسته و بهترین عکس ها را از بین ده ها عکس ارسال می کنند یا اینکه واقعاً در حال به اشتراک گذاشتن رویدادهای اتفاقی و خود به خودی هستند. در هر صورت، بسیاری از مردم متوجه می‌شوند که رسانه‌های اجتماعی به بدترین روش‌ها مقایسه اجتماعی را تشدید می‌کنند، و باعث می‌شود بسیاری از ما احساس بدتری نسبت به خود داشته باشیم، و به نظر می‌رسد تحقیقات این موضوع را تأیید می‌کند. آیا احساس شرم می کنید ازینکه شما هم همان شانس خوب را تجربه نمی کنید؟ یا برعکس، آیا متوجه شده اید که وقتی می شنوید که شخص دیگری اندکی زمین خورده است و دچار یک بدبختی شده است که باعث می شود در مقایسه با آن احساس خوش شانسی بیشتری داشته باشید، احساس رضایت می کنید؟ در حالی که این احساسات گاهی اوقات ممکن است خودکار باشند، نیازی نیست که اجازه دهیم غرایز ما نسبت به مقایسه اجتماعی بخش مهمی از شخصیت ما باشد. ما می توانیم این تمایلات را به حداقل برسانیم و با کمی تلاش با آنها مقابله کنیم تا کمتر تحت فشار آنها باشیم. اما اولین قدم، آگاهی از مقایسه اجتماعی در خود و دیگران است.

مزایای احتمالی

البته رقابت و مقایسه اجتماعی جنبه مثبتی دارد. وقتی دوستان ما همگی خوب کار می کنند، به ما الهام می دهند که بهترین باشیم، که نتیجه مثبت مقایسه اجتماعی رو به بالا است. (این امر به ویژه در صورتی صادق است که آنها رازهای موفقیت خود را به اشتراک بگذارند.) و وقتی خودمان را با دیگرانی که بدتر از ما هستند، مقایسه می کنیم، تمایل داریم قدر آنچه داریم را بدانیم. می‌دانیم که می‌توانیم در موقعیت بدتری باشیم. ما بیشتر احساس سپاسگزاری می کنیم و اغلب همدلی بیشتری را نیز تجربه می کنیم.

چگونه خود را آزاد کنیم؟

اگر خود را در دام مقایسه اجتماعی می یابید و احساس می کنید ، براساس نظر مشاوران ازدواج تهران مهم است که از این تله ذهنی خارج شوید. در اینجا چند راه ساده وجود دارد که می توانید مغز خود را آموزش دهید که کمتر به آنچه دیگران انجام می دهند یا فکر می کنند اهمیت دهد:

الگوها را پیدا کنید

اگر برای همگام شدن با الگوها تلاش می کنید، می توانید از مزایای موفقیت آنها (انگیزه شخصی، دیدن آنچه برای آنها مفید است، و غیره) بدون افزودن عنصر رقابت به روابط خود، بهره مند شوید. یادگیری از الگوهایی مانند اپرا وینفری یا ایلان ماسک آسان تر از یادگیری از یک دوست در زندگی خود است بدون اینکه در نهایت احساس "کمتر از" داشته باشید که آنها دائماً بیشتر به دست می آورند.

یک حلقه پشتیبانی ایجاد کنید

حلقه ای از افراد حامی ایجاد کنید و روی آنها تمرکز کنید، اجتناب از دوستان یا دشمنان رقابتی آسان تر است. این می تواند گروهی از دوستان باشد که هدف مشترکی دارند. شما می توانید یک باشگاه رژیم غذایی، یک گروه ورزشی، یا گروه دیگری که حول یک هدف رسمی یا غیررسمی ساخته شده است، راه اندازی کنید.

نوع دوستی را پرورش دهید

نوع دوستی فواید زیادی دارد، بنابراین پرورش آن به عنوان یک الگوی فکری همیشگی می تواند برای شما بهتر از کسانی باشد که از مهربانی شما سود می برند. ببینید چه کارهای کوچکی می توانید برای دوستان و غریبه های خود انجام دهید. مراقبه محبت آمیز را تمرین کنید. بهترین خود باشید و آنقدرها تمایلی به مقایسه نخواهید داشت.

سخن پایانی:

 اگر در گیر مقایسه کردن می باشید. یکی از بهترین و امن ترین کارها، مراجعه به مراکز مشاوره خوب مانند مرکز مشاوره انتخاب نو است که با داشتن درمانگرانی خوب و حاذق، آماده کمک و همراهی با شما عزیزان می باشد. ترس را کنار بگذارید و آماده روبرو شدن با خود واقعی تان شوید.

نویسنده: محدثه بیاتی

 

تلفن : 22593216 – 22795735

 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.