مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

چرا براساس نظر مشاور خوب مثبت گرایی افراطی زیان بار و آسیب زننده است؟

مثبت گرایی سمی این باور است که هر چقدر هم که شرایط سخت یا طاقت فرسا باشد، افراد باید ذهنیت مثبت خود را حفظ کنند.

 

  مثبت گرایی سمی این باور است که هر چقدر هم که شرایط سخت یا طاقت فرسا باشد، افراد باید ذهنیت مثبت خود را حفظ کنند. در حالی که خوش بین بودن و درگیر شدن در تفکر مثبت فوایدی دارد، مثبت اندیشی سمی براساس نظر مشاور خوب در عوض، احساسات منفی و سخت را به نفع یک تصویر شاد و اغلب مثبت کاذب رد می کند. همه ما می دانیم که داشتن نگرش مثبت به زندگی برای سلامت روان شما مفید است. مشکل این است که زندگی همیشه مثبت نیست. همه ما با احساسات و تجربیات دردناک سر و کار داریم. این احساسات  ناخوشایند نیز، اما مهم هستند و نیاز به احساس و برخورد آشکار و صادقانه دارند. مثبت اندیشی سمی، فقط بر اهمیت خوش بینی تأکید نمی کند، بلکه هر گونه پیگیری احساسات انسانی را که کاملاً شاد یا مثبت نیستند به حداقل می رساند و انکار می کند.

بررسی انواع مثبت اندیشی سمی

مثبت بودن سمی می تواند انواع مختلفی داشته باشد. نمونه هایی که ممکن است در زندگی خود با آنها برخورد کرده باشید:

وقتی اتفاق بدی می افتد، مانند از دست دادن شغل، مردم به شما می گویند که «فقط مثبت بمانید» یا «به جنبه های مثبت نگاه کنید». در حالی که چنین نظراتی اغلب به معنای همدردی هستند، این نوع طرز تفکر همچنین می تواند راهی برای خاموش کردن چیزی باشد که به واسطه عواطف و هیجانات خود قصد دارید که تجربه کنید.

پس از تجربه نوعی از دست دادن، مردم به شما می گویند که "هر چیزی به دلیلی اتفاق می افتد." در حالی که مردم اغلب چنین جملاتی را بیان می کنند زیرا معتقدند آرامش بخش است، اما این نیز راهی برای اجتناب از درد دیگران است.

وقتی ابراز ناامیدی یا غمگینی می کنید، شخصی به شما می گوید که "شادی یک انتخاب است." این نشان می‌دهد که اگر احساسات منفی دارید، پس تقصیر خودتان است که شاد بودن را انتخاب نکرده‌اید. چنین اظهاراتی اغلب با نیت خوب است - مردم نمی دانند چه چیز دیگری باید بگویند و نمی دانند چگونه همدل باشند. با این حال، مهم است که بدانیم این پاسخ ها می توانند مضر باشند.

طبق نظر و نگاه بهترین مشاور ازدواج و خانواده در بهترین حالت، چنین باعث می‌شود تا شما خود را از آن اتفاق دور کنید تا مجبور نباشید با احساسات دیگران کنار بیایید. در بدترین حالت، این نظرات در نهایت باعث شرمساری و سرزنش افرادی می شود که اغلب با موقعیت های فوق العاده دشواری دست و پنجه نرم می کنند.

مثبت اندیشی سمی، حمایت واقعی را از افراد سلب می کند، حمایتی که برای مقابله با حوادث و اتفاقاتی که با آن روبرو هستند، به آن نیاز دارند.

چرا مثبت گرایی افراطی آسیب زننده است؟

مثبت بودن سمی براساس نظر مرکز روانشناسی خانواده و ازدواج، در واقع می تواند به افرادی که روزهای سختی را پشت سر می گذارند آسیب برساند. افراد به جای اینکه بتوانند احساسات واقعی انسانی را به اشتراک بگذارند و حمایت بی قید و شرط را به دست آورند، احساسات خود را نادیده گرفته یا کاملاً بی اعتبار می دانند.

شرم آور است: وقتی کسی رنج می برد، باید بداند که احساساتش معتبر است و با وجود رنج می تواند آرامش و عشق را در دوستان و خانواده خود بیابد. مثبت بودن سمی به افراد می گوید که احساساتی که دارند غیرقابل قبول هستند.

باعث احساس گناه می شود: این پیام را می فرستد که اگر راهی برای احساس مثبت پیدا نمی کنید، حتی در مواجهه با تراژدی، دارید کار اشتباهی انجام می دهید.

از احساسات اصیل انسانی جلوگیری می کند: مثبت گرایی سمی به عنوان یک مکانیسم اجتناب عمل می کند. وقتی افراد دیگر درگیر این نوع رفتار می شوند، به آنها اجازه می دهد از موقعیت های عاطفی که ممکن است باعث ناراحتی آنها شود، کناره گیری کنند. اما گاهی اوقات ما همین ایده ها را به سمت خودمان می چرخانیم و این ایده های سمی را درونی می کنیم. وقتی احساسات سختی را احساس می کنیم، آنها را نادیده می گیریم، رد می کنیم و انکار می کنیم.

از رشد جلوگیری می‌کند: به ما امکان می‌دهد از احساس اتفاقات و چیزهایی که ممکن است دردناک باشد اجتناب کنیم، اما همچنین توانایی رویارویی با احساسات چالش برانگیز را که در نهایت می‌تواند منجر به رشد و بینش عمیق‌تر شود را از ما سلب می‌کند.

تکرار مدام این جمله که حالت را خوب نگه دار می‌تواند به‌ ویژه در مواقع پریشانی شدید شخصی وسوسه کننده باشد. وقتی افراد با موقعیت‌هایی مانند مشکلات مالی، از دست دادن شغل، بیماری یا از دست دادن یکی از عزیزان کنار می‌آیند، گفتن اینکه باید به جنبه‌های مثبت نگاه کنند، می‌تواند کاملاً بی‌رحمانه به نظر برسد.می توان در مواجهه با تجربیات و چالش های سخت خوش بین بود. اما به افرادی که دچار آسیب روحی می شوند نیازی نیست که به آنها گفته شود که مثبت بمانند یا احساس کنند که به دلیل نداشتن چشم انداز آفتابی مورد قضاوت قرار می گیرند.

نشانه های مثبت گرایی سمی

مثبت بودن سمی اغلب می تواند ظریف باشد و گاهی اصلا به چشم نیاید، اما با یادگیری تشخیص علائم می توان به شما در شناسایی بهتر این نوع رفتار کمک کرد. برخی از علائم عبارتند از:

از بین بردن مشکلات به جای مواجهه با آنها

احساس گناه از غمگین بودن، عصبانیت یا ناامیدی

پنهان کردن احساسات واقعی خود در پشت نقل قول های معروف که از نظر اجتماعی قابل قبول تر به نظر می رسند

پنهان کردن احساسات واقعی

احساسات دیگران را رد کردن زیرا باعث ناراحتی شما می شوند

ایجاد احساس شرم در دیگران زمانی که نگرش مثبتی ندارند

تلاش برای گذر کردن یا "غلبه بر" احساسات دردناک

سخن پایانی

اگر شما نیز جز آن دسته از افرادی هستید که بعد از خواندن این مقاله متوجه شده اید که به علت تفکر اشتباه و مثبت گرایی افراطی از خود واقعی خویش، دور شده اید، یکی از بهترین و امن ترین کارها، مراجعه به مراکز روانشناس و صحبت کردن با یک درمانگر حاذق و کارآمد است. کلینیک روانشناسی انتخاب نو یکی از کلینیک های روانشناسی خوب و معتبر است که با داشتن درمانگرانی حرفه ای آماده کمک و همراهی با شما عزیزان است.

نویسنده: محدثه بیاتی

 

تلفن : 22593216 – 22795735

 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.